Zojuist las ik een interessant bericht van Roy van Delft, dezelfde Roy die klaagde op social media over het gesloten karakter van TravMagazine (voorheen ReisRevue). Roy heeft een mooi artikel geschreven met verbetervoorstellen voor een nieuwe vakantiebeurs 2013 en eigenlijk voor de gehele reisbranche.
Verbetervoorstellen nieuwe vakantiebeurs
Een mooie opening voor een breder debat! Wat vinden jullie ervan en hoe zien jullie deze verbeter voorstellen voor je? Moeten we af van de traditionele vakantiebeurs en disruptief veranderen naar een nieuwe vorm?
Het artikel is geheel te lezen op Travelution en geeft misschien wel veel nieuwe ideeën voor een vakantiebeurs in 2013. Wie weet?
Lees het artikel op www.travelution.nl/index.php?page=nieuws_detail&nid=10263&s=0.
11 reacties
Hallo Patrick,
uitdagend artikel van Roy van Delft. Er is nog een hoop terrein te winnen. Heb toevallig vandaag een item gepost op mijn blog over een gesprek dat ik had met een deelnemer aan de Vakantiebeurs. Het gaat over samenwerkingsverband van Nederlandstalige hotels in een exotisch buitenland en hun enige vorm van destinatiemarketing is de Vakantiebeurs. Daar gaat al hun marketingbudget heen. Een situatie die puur op traditie gebaseerd is (“zo doen we dat al jaren”), maar die geen enkel raakvlak heeft met hoe de wereld (en vooral de consument) is veranderd. Artikel is te lezen via: http://bit.ly/ytQskR
Hallo Jeroen,
Ik snap je volledig, de slogan ‘Zo doen we dat al jaren’ hoor ik maar al te vaak, zonder enige inhoudelijke argumenten. Het lijkt dan ook wel de lijfspreuk van de oude garde in de reisbranche.
Er valt dus nog heel veel te winnen!
Leuk dat Roy aansluit hier (die functie heeft Travelution nog niet :-). Roy topartikel waar ik helemaal achter sta. Te veel ´ouwe wereld´ de meeste reisbedrijven. Ik ken overigens niet 1 branche waarbij gesprekspartners van verschillende partijen elkaar zoenen, dat kan alleen in de reisbranche.
Misschien is het een idee om beiden te combineren, waarbij de branche en de klant in een bepaalde stemverhouding beiden meetellen. Neem als voorbeeld de diverse talentenjachten waarbij het publiek stemt maar waarbij de vakjury ook een belangrijke stem heeft.
En Louis, het is juist ook de charme van de reisbranche dat er onderling goed met elkaar wordt omgegaan, maar de concurrentie toch keihard is.
Beste Roy,
Ben het helemaal met je eens. Heb al jaren een compleet plan klaarliggen om een consumenten verkiezing voor de reisbranche te organiseren, maa r stuitte op onwillige media om mee te werken. Men is nl bang dat bedrijven die minder scoren niet meer zullen adverteren. Het plan is nog steeds erg uitvoerbaar als er maar een paar handen in een geslagen worden.
Zou erg goed zijn als de reisbranche doorkrijgt dat de tijd van B2B en zelfs de tijd van B2C voorbij is. We leven al langer in een tijd van C2B en dat vereist een andere aanpak om succesvol te zijn. Uiteraard zijn er bedrijven die het snappen en die zijn dan ook succesvoller dan de anderen.
Ben graag bereid met jou rond de tafel te gaan en te bezien hoe we onze gedachten verder kunnen uitwerken.
Tot gauw, Walter van Tiel creatiefmetcommunicatie.nl en http://www.movingcontent.tv
Hallo allemaal,
Ik zit aan de andere kant van de tafel; DE klant: ik reis erg veel, organiseer alles zelf, kom ELK jaar naar de vakantiebeurs, laat me door alles en iedereen informeren en zie hoe de ontwikkelingen zijn. Eveneens kijk ik naar en “beoordeel” ik de tentoongestelde landenpaviljoens, ontdek dat er erg veel al ca 20jaar het zelfde uitziet, en denk te weten dat het zeker beter kan. Ik mis vernieuwing & creativiteit, zie enkel oudjes bij de Toscane stand, bier bij de Duitsers, de bekende “afgezaagde” Afrika-aanbieders, de vermoeide overbekende grote aanbieders, de kleine gelukszoekers-buroo’tjes enz enz enz. Met mijn niet “reiswereld” achtergrond, kijk ik met een “neutrale” blik tegen het geheel aan; een dagje uit? LEUK, informatief? Zelden. Alles en iedereen op het juiste nivo vertegenwoordigd? Nee. Natuurlijk, ik snap het wel; omzet! Zoveel mogelijk pakketjes door het kanaal en we zijn te vreden! ik (en waarschijnlijk velen) NIET, het kan anders, kosten en resultaten, ik denk graag mee voor & over de vakantiebeurs 2013 ! Groet, Peter
Dit jaar was ik weer eens voor het eerst op de vakantiebeurs sinds misschien wel 10 jaar. En wat bleek? Aan niets kon je zien welke veranderingen de reiswereld allemaal doorlopen heeft het laatste decennium. Goed, er zijn wat nieuwe namen en oude namen zijn verdwenen, maar overal de zelfde standjes met folders. En wat deden al die senioren met trekkoffertjes op de vakdag?
Als je beleving zocht dan was dat dan misschien nog door je zelf vol te laten gooien met Sloveense slivovitsj, Beiers bier of een of ander Turks bocht. Nee, dan heb je beleving. In 1982 zag de beurs er exact zo uit.
Was het dan overal zo stoffig? Eén hele goede uitzondering vormde een partij die begrijpt hoe je met beleving klanten lokt. Als vanzelf werden ze massaal de souk in gedreven die Djoser uit de grond had gestampt. Hier in de straatjes van duizen en één nacht was ik niet meer weg te slaan. Wat een sfeer en hoe vanzelfsprekend kwam je in contact met reisverkopers, die je niet leeg aan stonden te staren vanachter een stapel folders tot neushoogte, maar die je gewoon al ‘shoppend’ tegen kwam en waar je op een laagdrempelige manier mee in gesprek kwam.
Kolder natuurlijk dat de Djosers, de Baobabs en de RiksjaTravels van deze tijd niet mogen meedingen naar de Veren. Wacht maar tot je het publiek laat kiezen. Wie denkt u heeft een hogere naamsbekendheid? Baobab of Travel Trend?
De vraag is nu, wie moet het initiatief nemen en moet er wel een initiatief genomen worden?
Niet alleen de verenverkiezing zou meer klantgestuurd moeten worden, maar waarom ook niet verkiezingen als “Reisbureau van het Jaar”, “Reisadviseur van het Jaar”, etc??
Wij kunnen met zijn allen uit de branche wel vinden dat een reisbureau of reisadviseur een hele goede is, maar er is er eigenlijk toch maar één die dat echt kan beoordelen? Voorbeeld uit de recente praktijk: al onze klanten ontvingen een e-mail waarin te lezen was dat ondergetekende de beste reisadviseur van de provincie was geworden. Waarop ik een reactie van een trouwe klant kreeg: wat gek, ik heb nooit een uitnodiging gehad om te stemmen?!
Daar had hij een punt.
Patrick; je vraag is duidelijk. Wie, wat & waar. Wie is de eigenaar/organisator van de vakantiebeurs, welk doel hebben zij inhoudelijk en welke partijen spelen daar op in? Zijn ze te benaderen en/of te beinvloeden? Ik heb tav het Griekse paviljoen (“dramashow”) 2011 veel personen gesproken en t/m in Griekenland eea nagevraagd, echter niemand weet iets, wil iets of doet iets. Gezien de omvang van de vakantiebeurs, staat dit ook in schril contrast tot het aantal reacties hier: blijft eea dan tot ver na 2020 zo voort gaan? Bel me voor een brainstorm! 06-58931929
Espero que te hayan gustado estos rechistes por el hecho de que la verdad me diverti mucho reuniendolos, si bien probablemente tarde mas escribiendo estas lineas que tu
descargar las imágenes, así que si quieres ver mas chistes graciosos
puedes visitar mis otras entradas, y estoy seguro que vas a hallar muchos rechistes divertidos que te van a encantar.