• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Nog maar 1 kamer over zoals deze op onze site…’: are you serious?

11 februari 2020 door Arjen Lutgendorff

‘Nog maar 1 kamer over zoals deze op onze site’…. Er is (in het verleden) genoeg discussie (geweest) over de mededeling die menigeen weleens heeft gezien op websites als Booking.com. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat deze terugkomt in de ‘Leidraad Bescherming online consument’ van de ACM. De waakhond laat weten dat ze extra gaan controleren nu de leidraad af is.

Overigens hebben websites als Booking.com zeer goed nagedacht over de zin, zeker nadat meerdere consumenten er hun beklag over deden in het verleden bij onder meer de Reclame Code Commissie én aangezien de Europese consumentenwetgeving is verscherpt sinds 17 januari jl. door de  Consumer Protection Cooperation (CPC) waardoor nationale reclamewaakhonden misleidende reclamemakers strenger mogen aanpakken. Vorig jaar gaf Booking.com zelf al aan dat het stopt met misleidende reclames en volgens Eurocommissaris Didier Reynders  was het een belangrijk signaal dat een marktleider als Booking.com zijn verantwoordelijkheid neemt. “Online reservatiesystemen moeten vrij zijn van manipulatieve technieken”, aldus Reynders vorig jaar in de Belgische krant De Tijd.

Door de vermelding ‘op onze website’ doet Booking.com en andere boekingswebsites niks fout. Toch is het niet verrassend dat er consumenten zijn die niet op de blauwe ‘ogen’ van Booking vertrouwen bij de melding dat er ‘nog maar 1 kamer over is zoals deze’. Helemaal niet wanneer je op een hotel gaat zoeken, op dezelfde aankomst- en vertrekdatum, op hetzelfde aantal personen en iedereen, van Booking.com en Expedia tot Hotels.com en Agoda.com schrijft: ‘Nog maar 1 kamer over zoals deze op onze site’.

“Is het aanbod van soortgelijke kamers in het hotel op de gekozen datum op de betreffende site inderdaad bijna uitverkocht? Dan mag het bedrijf ‘weinig voorraad’- berichten gebruiken”, zo stelt ook de ACM in haar leidraad.

De grenzen zijn astgesteld waar verleiding overgaat in misleiding. Een belangrijke stap in de bescherming van de online consument

Aan de andere kant wordt door de ACM in de dont’s gezegd: “Onvolledige claims over de beschikbaarheid zijn misleidend. Dit mag dus niet. Het bedrijf mag bijvoorbeeld niet zeggen dat er nog maar 5 kamers in het hotel beschikbaar zijn, terwijl dit in feite niet gaat over de periode waarop de consument zoekt, of op een andere site nog wel kamers in het hotel op die datum beschikbaar (kunnen) zijn.” Benieuwd hoe er gecontroleerd gaat worden…

In de leidraad van de ACM wordt ook een voorbeeld gegeven, dat je hieronder kan lezen, over het misleiden van consumenten als het gaat om het beschikbare aantal hotelkamers, waarbij in de voetnoot wordt verwezen naar de beslissing van de Stichting Reclame Code over de klacht over Booking’s ”Última opportunidad. Nos queda 1 habitación!’.

“Een vergelijkings- en boekingssite voor hotels biedt hotelkamers aan van verschillende hotels. Bij kamers waarvan nog maar enkele beschikbaar zijn, plaatst het bedrijf een melding waarin staat hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn: ‘Nog maar drie kamers beschikbaar! Boek snel’. In werkelijkheid gaat het alleen over de beschikbaarheid van de kamers op deze website. Er zijn mogelijk op andere websites nog meer kamers te beschikbaar. De vergelijkingssite mag niet ten onrechte claimen dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn, als er van de aanbieders op andere websites nog meer producten beschikbaar (kunnen) zijn. Deze omschrijving is niet volledig en daarmee misleidend. De vergelijkingssite misleidt de consument daarmee over de beschikbaarheid van het aanbod. Dit mag niet. Ook de Reclame Code Commissie heeft in een vergelijkbare situatie hetzelfde standpunt ingenomen. Een boodschap als ‘nog maar drie kamers beschikbaar op deze website’, of: x-aantal mensen bekeken dit hotel voor dezelfde data, mag wel. Die informatie moet dan wel kloppen.” 

De belangrijke uitgangspunten voor bedrijven:

  • Prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces; dus: voor de aankoop;
  • Voor consumenten moet duidelijk zijn als het aanbod gepersonaliseerd is;
  • Schaarste-aanduidingen moeten waar zijn;
  • Standaardinstellingen mogen niet in het nadeel van consumenten ingesteld staan;
  • Zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument;
  • Online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd;
  • Bij online games moeten kosten en winkansen van lootboxes duidelijk worden vermeld.

In haar ‘Leidraad Bescherming van de Online Consument’ zijn in ieder geval de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding. Hiermee is een belangrijke volgende stap gezet in de bescherming van de online consument. De leidraad vormt de basis voor de handhaving door de ACM. Ook investeert de ACM de komende periode in voorlichting aan bedrijven, zodat een gelijk speelveld ontstaat.

Cateautje Hijmans van den Bergh (bestuurslid van de ACM): “Bedrijven kunnen online consumenten steeds meer sturen en beïnvloeden. Dit kan in het voordeel zijn van consumenten, maar dat is niet altijd zo. Wij hebben in deze leidraad aangegeven hoe mensen en bedrijven beschermd moeten worden tegen oneerlijke beïnvloeding. Wij starten nu ook met handhaven. Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online kunnen kiezen en kopen.”

Gerelateerde Berichten

  • Site gespot: www.worldbestbars.com

    Op de website www.worldsbestbars.com vinden liefhebbers de beste bars en clubs ter wereld. De website…

  • Nieuwe site Delaycast.com voorspelt vertragingen

    Het Amerikaanse bedrijf Delaycast heeft een website gelanceerd waarbij je kan zien of een bepaalde…

  • Waarbenjij.nu lanceert vernieuwde site

    London Voodoo movie download Sinds vorige week is de nieuwe versie van WaarBenJij.Nu online. De…

Categorie: Online advertising, TravelNieuws Tags: acm, bescherming, Booking.com, consument, handhaving, Hotel, kamer, klachten, online

Over Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff is hoofdredacteur van vakblad TravelPro waar hij ruim tien jaar werkzaam is. Sinds kort schrijft Arjen ook voor Business Traveller Nederland en TravelNext. “Ik heb TravelNext altijd al gevolgd en vind het een ontzettend interessant e-travel marketing platform dat zich richt op nieuwe ontwikkelingen in reizen en de reisbranche. Wil je bijblijven over de laatste ontwikkelingen, dan volg je TravelPro en TravelNext." Tips? Mail arjen@travelpro.nl.

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas Koopman zegt

    6 maart 2020 om 14:35

    Beste Arjen,

    Allereerst, zeer interessant artikel om te lezen, bedankt hiervoor. Voor een klant heb ik hier ook het e.e.a. qua onderzoek naar gedaan, maar mis nog daadwerkelijke voorbeelden waarbij er daadwerkelijk boetes of ‘berispingen’ zijn gegeven. Weet jij toevallig in hoeverre hier al handelingen naar getroffen zijn?

    Ik hoor het graag van je (evt via de mail).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel mobiel hotels TUI reviews Airbnb destinatiemarketing onderzoek Booking.com Vakantiebeurs TripAdvisor KLM reizen Social Media Expedia instagram Google technologie NHTV Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext