Offline apps met unieke features om te navigeren/reizen: reizigerstrends om in de gaten te houden

468

Offline navigeren is misschien wel een van de grootste reizigerstrends, alhoewel, dat hoeft binnenkort niet meer, omdat reizigers – in ieder geval in Europa – dan vrij kunnen roamen. De volgende apps staan bekend om hun offline gebruik, maar hebben allen nog iets unieks wat ze reizigers bieden om een betere reiservaring te bieden. Kleine disclaimer, de apps hebben niets met de reiswereld te maken, maar denken wel optimaal vanuit de reiziger en gebruiken enkel technologie.

Waze

Deze navigatie app is eigendom van Google, maar positioneert zich anders dan Google Maps. Waze heeft aandacht voor het sociale component, want in Waze speelt de community van gebruikers een grote rol. Zo houden gebruikers elkaar op de hoogte van snelheidscontroles, maar ook van files en allerlei andere belangrijke wetenswaardigheidjes. Binnen de app kunnen reizigers ook snel een bericht sturen (bijvoorbeeld naar hun Airbnb host of hun hotel) om hun aankomsttijd exact te laten weten.

Major events

Files, wegwerkzaamheden maar ook actuele events worden volop in de community gedeeld en realtime weergegeven. Zo zie je: marathons, carnaval maar ook andere handige feitjes. Zodra een major event weer voorbij is, verdwijnt het automatisch in de app.

Pre-planning

Het voordeel van deze app voor reizigers (of zou het kunnen zijn), is dat de app juist anders werkt dan Google Maps. De route moet van tevoren gepland zijn (als er nog verbinding is). Daarna kunnen reizigers met een gerust hart op weg. Stel je voor, dat dit voor de reiziger in zijn of haar huurauto die ze via een pakket hebben geboekt al voorgeprogrammeerd staat voor het adres van de accommodatie, hoe dit de experience zal verruimen?

Tegenwoordig kan er via Waze ook – net als bij Uber- ook een match gemaakt worden tussen chauffeur en reiziger, die dezelfde kant op reizen. Op dit moment is Waze nog geen concurrentie voor Uber. Op het moment dat Google hierin meer investeringen zal doen om dichter in de buurt te komen van andere ride sharing services, kan het (zoals we al eerder hebben gezien met Google diensten) weleens een grote partij worden in het travel playingfield.

HERE WeGo

HERE WeGo (ooit onderdeel van Nokia, nu door een Duitse autofabrikant overgenomen) is een app zoals met veel unieke features dat navigeren (reizen naar de bestemming) persoonlijker maakt. Reizigers kunnen kaarten van landen of continenten downloaden en vervolgens is er geen verbinding meer nodig om te navigeren, behalve gps voor plaatsbepaling. Enkele automerken (Audi, BMW en Daimler) hebben de navigatie overgenomen.

De onderscheidende functies van HERE WeGo zijn er een aantal; ook geschikt voor mensen die niet met de auto reizen. De reis kan ook via het openbaar vervoer lopen of gebruikt worden tijdens het fietsen (een activiteit).

Toeristische informatie

Ook binnen deze app worden carsharing diensten aangeboden en wordt er gewezen op beschikbare parkeerplaatsen in de buurt van de bestemming. Recentelijk is er ook offline fietsnavigatie toegevoegd, kan er meer toeristische informatie van meer dan 20.000 uitjes (via partner en Berlijnse startup GetYourGuide) worden opgevraagd en is het mogelijk om de route te delen.

Reis+vervoer+bestemming

Om deze apps, gaan we de komende tijd niet heen kunnen omdat het een onmisbare waarde toevoegt voor de gast. Zijn de organisaties in travel & hospitality hier al op afgestemd? Nemen OTA’s en touroperators hier een faciliterende rol in? Kunnen zij dat? En hoe faciliteren we nu de communicatie tussen reiziger en verblijf. Er zijn tal van voorbeelden die laten zien dat na de boeking meestal direct contact noodzakelijk is tussen reiziger en hotel, maar daar wil geen enkele partij tussen zitten. En dus krijgen deze startups vrij spel om de klant over te nemen, wat meer dan terecht is. Want die service wordt nu eenmaal nog niet geboden door partijen waar de reis geboekt wordt.

Meer lezen gerelateerd aan dit onderwerp?

Leestip/editor picks: organisaties die reis+vervoer+bestemming goed in het vizier hebben:

DELEN
Vorig artikelSocial payment als onderdeel van de sharing economy: Airbnb koopt kennis peer to peer betalingen
Volgend artikelFrom Hyatt with love: liefde aan de basis van een loyaltyprogramma
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER