Onjuiste content in de Nederlandse reiswereld volgens Radar: verleiding of misleiding?

Afgelopen maandag kwam onder andere Nederlandse travel website Weflycheap in Radar met voorbeelden van foto’s die niet passen bij de bestemming maar wel als deal geplaatst worden op Facebook. Weflycheap (actief sinds 2013 op de Nederlandse reismarkt) stond in onze telefoonlijst en was bereikbaar voor commentaar. We vroegen Ruud Raaijmakers (founder) naar zijn reactie op deze ‘heisa’ rondom eerlijke foto content in de Nederlandse reiswereld.

Weet je van tevoren dat je wordt opgenomen in Radar?

”We kregen een kleine week geleden een melding dat we in Radar zouden komen. We zijn gemaild door hen, dat er een item zou komen over het gebruik van foto’s door reiswebsites die niet passen bij bestemming en dat wij daar ook bij zaten. We zijn niet door hen gebeld. Om die reden konden we geen directe verklaring aan hen geven en we waren erg benieuwd wat ze precies hadden gevonden.

Uiteindelijk kregen we na enige moeite iemand van de redactie aan de lijn. We wilden graag weten wat er volgens hen precies aan de hand is. Vervolgens hebben ze ons printscreens van onze Facebookpagina gestuurd met deals waarbij de foto’s volgens hen niet klopte. In totaal hebben we ongeveer 10 voorbeelden ontvangen. Er zaten een paar voorbeelden bij met foto’s die wel klopte met de bestemming. Dat konden we zelf ook bewijzen met foto’s.

Helaas klopten er ook een paar niet, maar dat dit met opzet mensen misleiden is, dat is niet helemaal het geval. We zijn nog een klein online reisbureau, hard bezig onze naam in de markt te zetten en daarnaast vertrouwen te wekken. Dan wil je niet met opzet mensen misleiden.”

Wat heeft Radar dan gevonden?

”Een van de kritieke deals ging over een deal naar Bonaire waar we een strand van Aruba bij hadden geplaatst. Dit heeft de redactie gevonden. Ik ben zelf naar Aruba en Bonaire geweest, de stranden in beide landen zijn waanzinnig mooi; parelwitte stranden met helderblauw water. In principe maakt het voor de beleving van de foto niet uit. Het is niet zo dat we Terschelling aanbieden met een foto van Bonaire. Het Aruba-Bonaire geval is daadwerkelijk een fout en dat proces willen we graag verbeteren. We hebben de verkeerde afbeelding gepakt.

Een ander voorbeeld waarmee me in Radar kwamen was een deal van een vliegticket naar Sao Paulo. Daar stond een foto van een strand bij van een andere plek in Brazilië. Dat we bij een vliegticket deal ook bewust andere foto’s gebruiken van een andere bestemming in Brazilië, vinden wij zelf niet zo’n probleem. We zijn een vakantiesite en we willen rondreizen door een land juist promoten.”

Wil je dan wel iets gaan verbeteren?

”Aruba & Bonaire, dat zijn daadwerkelijk fouten en daarvoor moeten we zeker het proces verbeteren. We hebben de verkeerde afbeelding gepakt en gebruikt. We werken met stockfoto’ s en een mappensysteem waar iedereen in ons team bij kan. Dat zit in de cloud. Als het daar niet goed gaat, dan gaat het mis. We hebben daarnaast gemerkt, dat niet op elke stocksite duidelijk wordt op welke bestemming de foto is gemaakt, soms downloaden we een foto van een strand. We zoeken bijvoorbeeld op ”Exotic beach” en dan blijkt de bestemming niet helemaal te kloppen. Het gebeurt inderdaad ook weleens dat een foto bij ons in de verkeerde map eindigt. In onze verklaring hebben we gezegd dat we daar een dubbele check op willen toepassen.”

Jullie zijn lid van de ANVR, hebben jullie van hen nog iets gehoord?

”Door de ANVR zijn we niet aangesproken. Er komen zo vaak reisbedrijven negatief in het licht. Voor ons is dit de eerste keer.”

En van jullie volgers?

”We weten dat een fout af en toe voorkomt, onze community op Facebook zegt het weleens als een afbeelding niet klopt bij de deal. Als het inderdaad niet klopt, passen we dit direct aan en bedanken we hen. Ik denk dat dit gemiddeld 1 x per 2 weken gebeurd.

Op Facebook en op onze website hebben we een vooraankondiging gedaan dat we in Radar kwamen. We vonden het zelf wel goed om het voor te zijn. Daar hebben we wel een aantal reacties op gekregen. Zo reageerde een fan dat ze ons ooit wees op een verkeerd vernoemd aantal sterren in een van onze posts. Maar ook dat we dit meteen hebben verbeterd en onze excuses hebben aangeboden. Een andere reactie was ‘negatieve reclame is ook reclame’.

Voor een reiswebsite als Weflycheap is snelheid natuurlijk belangrijk. Hoe sneller jullie fans informeren over een interessante deal, des te groter de kans dat zij het voor de geadverteerde prijs kunnen boeken. En dat levert jullie natuurlijk geld op. Zit daar ook het gevaar?

”We werken continu onder tijdsdruk en dat betekent niet dat je veel tijd hebt om de foto uitvoerig te checken. Dat dit zorgvuldig gedaan wordt is echter wel in het belang van de klant en fan maar ook voor onszelf. We plaatsen ontzettend veel berichten en foto’s, zeg maar 20 deals met gemiddeld 4 foto’s. Dat komt neer op 80 foto’s per dag.”

Wordt het dan niet eens tijd voor User Generated Content?

”User Generated Content (UGC) is uiteraard het allermooist. Wanneer ons eigen team op reis gaat verzamelen we zelf, maar ook de foto’s van vrienden en familie. Uit de community krijgen we soms foto’s toegestuurd. Onze travelbloggers sturen ons ook foto’s en die foto’s gebruiken we ook. We geloven in de combinatie.”

Wat betekent voor jou goede content maken en wat zou de rol van reisorganisaties daarin moeten zijn?

”Misleiden zoals het op Radar is gezegd is een zware term. We willen wel inspireren en verleiden maar dat is toch echt wat anders. We gebruiken ontzettend mooie foto’s. Echte foto’s van echte bestemmingen. Maar als we Bangkok promoten als  bestemming om een rondreis te maken, gebruiken we ook foto’s van de jungle. Als je een retourtje boekt voor 3 weken dan gaan we niet alleen de hoofdstad van Thailand promoten. Maar dat zetten we er niet apart bij. Daar krijgen we ook geen reacties op, alleen van Radar.

Daarnaast is het iets wat je niet helemaal kunt voorkomen; waar mensen werken worden fouten gemaakt. Enerzijds gebruiken we onze community, we letten goed op de reacties die geplaatst worden. Zelf gaan we naar de content kijken met vier ogen. En we gaan de mappen optimaliseren en stockfoto’s beter checken.

Eigenlijk is het goed om even wakker geschud te worden, het is ons niet onbekend. We proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

Gepubliceerd door

Lobke Elbers

Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *