• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online marketing valt of staat met een goed product en uitmuntende service

11 januari 2013 door Martin van Kranenburg

Onlangs werd ik benaderd om in een boek voor MBO studenten (Marketing voor de horeca) een kort stuk te schrijven over online marketing voor de hotel en gastvrijheidsbranche. Half a4-tje was voldoende. Ik zei meteen “ja” natuurlijk. De insteek die ik heb gekozen is dat een goede marketingstrategie valt of staat met een goed product met goede customer service, als dat niet je uitgangspunt is, dan kun je de rest wel vergeten.

Zijn waar je doelgroep is

De marketing van je hotel of restaurant gaat meer en meer online. Als bedrijf kun je natuurlijk allang niet meer zonder goede website, maar een goede website alleen is niet voldoende. Je moet daar zijn waar je doelgroep is. Een term die je in het vakgebied van online marketing steeds vaker hoort is SoLoMo. En ook voor de reisbranche is dat niet anders. Zorg dat je aanwezig bent op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Pinterest (So) (maar kies zorgvuldig welke het beste bij jouw organisatie past). Adverteer met Adwords en FacebookAds alleen in jouw verzorgingsgebied, of presenteer mensen die zich in de omgeving van jouw organisatie bevinden een mooie aanbieding (Lo). Investeer in mobile marketing, denk na over een coole app, voor mobiel geoptimaliseerde website of kortingsbonnen via de iPhone (Mo). Ken jij nog iemand die geen smartphone heeft?

Een goed product verkoopt zich vanzelf

De droom van iedere ondernemer zou eigenlijk moeten zijn dat hij geen euro hoeft uit te geven aan promotie. Je product en service moet zo goed zijn dat klanten je belangrijkste promotors zijn. Die promotors delen hun ervaringen met anderen in hun omgeving, offline en online, en zijn als het ware ambassadeurs voor je product en bedrijf. Een goed product verkoopt zich dan vanzelf. De kracht van mond tot mond reclame mag je nooit onderschatten en kan ontzettend krachtig zijn.

Investeer in een goed website

Veel te veel ondernemers focussen zich op het genereren van meer bezoekers naar de website. Maar wat vaak wordt vergeten is dat het geen zin heeft om bezoekers naar een website te sturen die niet af, niet gebruiksvriendelijk, niet volledig of zelfs verouderd is. Een website moet bezoekers “verleiden” en je direct in de juiste sfeer brengen, alleen dan kun je ze aan jouw organisatie binden. Bij een website staat conversie centraal, zoals het aantal hotelboekingen, aantal contactaanvragen, aantal inschrijvingen op een nieuwsbrief etc. Is je conversie op orde? Is dus je website op orde? Ga dan pas geld uitgeven aan Adwords of andere vormen van promotie om meer bezoekers naar je website te trekken.

De kracht van sociale media

Ongeveer 14% vertrouwt de boodschap (lees: advertentie) van een bedrijf, maar 70% vertrouwt de mening van een vriend of een bekende. Veel mensen checken voordat ze een hotel bezoeken de reviews op internet op sites als Zoover, Tripadvisor en Booking.com. Ook voor restaurants is Iens.nl een bekende site voor recensies. Belangrijk is dat je als ondernemer volgt wat er over je wordt gezegd en geschreven (webcare), nog beter is het om social media actief in te zetten als centraal onderdeel van je promotie. Maar let op, dit heeft alleen maar zin als je een goed product hebt met uitstekende service. Want dat blijft de basis voor een gezonde onderneming.

Credits afbeelding: Catanzaro (cc)

Gerelateerde Berichten

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

  • 5 bruikbare video's met marketingstrategie en tips door experts in travel & hospitality

    Travel en hospitality overlappen elkaar wanneer het op marketingstrategie aankomt. In een serie voor hotelmarketeers…

  • Oproep: leg nu een onderzoekscase neer binnen e-commerce in travel

    Eerder werd al bekend dat de inzet van Instagram in travel zeer chaotisch georganiseerd is.…

Categorie: Customer service, Mobiel, Usability & design Tags: boeken, inspiratie, marketing, plannen, Travel 2.0

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile Goedegebure zegt

    11 januari 2013 om 12:34

    Joseph Jaffe beschrijft in zijn boek ‘Flip The Funnel’ een mooi verhaal om de gehele marketingstrategie om te draaien van AIDA naar ADIA (Acknowledgement, Dialogue, Incentiviztion en Activation), oftewel”Een goed product verkoopt zich vanzelf”. Leuk kort filmpje (voor studenten) om de basis van deze strategie duidelijk te maken is te vinden op: http://www.youtube.com/watch?v=QzrGFRAARBw

Trackbacks

  1. Steven van Belleghem op Emesa Connect: "Het succes van online ligt voor 90% offline" - TravelNext schreef:
    10 april 2013 om 13:24

    […] niet is, een klant of gast zal niet snel boeken als je product, dienst of service waardeloos is. Martin zei het al: “…dit heeft alleen maar zin als je een goed product hebt met uitstekende service. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Expedia Airbnb Vakantiebeurs TripAdvisor reizen destinatiemarketing Social Media Facebook TUI mobiel onderzoek NHTV Google travel hotels technologie KLM Booking.com reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring