Onlangs werd ik benaderd om in een boek voor MBO studenten (Marketing voor de horeca) een kort stuk te schrijven over online marketing voor de hotel en gastvrijheidsbranche. Half a4-tje was voldoende. Ik zei meteen “ja” natuurlijk. De insteek die ik heb gekozen is dat een goede marketingstrategie valt of staat met een goed product met goede customer service, als dat niet je uitgangspunt is, dan kun je de rest wel vergeten.

Zijn waar je doelgroep is

De marketing van je hotel of restaurant gaat meer en meer online. Als bedrijf kun je natuurlijk allang niet meer zonder goede website, maar een goede website alleen is niet voldoende. Je moet daar zijn waar je doelgroep is. Een term die je in het vakgebied van online marketing steeds vaker hoort is SoLoMo. En ook voor de reisbranche is dat niet anders. Zorg dat je aanwezig bent op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Pinterest (So) (maar kies zorgvuldig welke het beste bij jouw organisatie past). Adverteer met Adwords en FacebookAds alleen in jouw verzorgingsgebied, of presenteer mensen die zich in de omgeving van jouw organisatie bevinden een mooie aanbieding (Lo). Investeer in mobile marketing, denk na over een coole app, voor mobiel geoptimaliseerde website of kortingsbonnen via de iPhone (Mo). Ken jij nog iemand die geen smartphone heeft?

Een goed product verkoopt zich vanzelf

De droom van iedere ondernemer zou eigenlijk moeten zijn dat hij geen euro hoeft uit te geven aan promotie. Je product en service moet zo goed zijn dat klanten je belangrijkste promotors zijn. Die promotors delen hun ervaringen met anderen in hun omgeving, offline en online, en zijn als het ware ambassadeurs voor je product en bedrijf. Een goed product verkoopt zich dan vanzelf. De kracht van mond tot mond reclame mag je nooit onderschatten en kan ontzettend krachtig zijn.

Investeer in een goed website

Veel te veel ondernemers focussen zich op het genereren van meer bezoekers naar de website. Maar wat vaak wordt vergeten is dat het geen zin heeft om bezoekers naar een website te sturen die niet af, niet gebruiksvriendelijk, niet volledig of zelfs verouderd is. Een website moet bezoekers “verleiden” en je direct in de juiste sfeer brengen, alleen dan kun je ze aan jouw organisatie binden. Bij een website staat conversie centraal, zoals het aantal hotelboekingen, aantal contactaanvragen, aantal inschrijvingen op een nieuwsbrief etc. Is je conversie op orde? Is dus je website op orde? Ga dan pas geld uitgeven aan Adwords of andere vormen van promotie om meer bezoekers naar je website te trekken.

De kracht van sociale media

Ongeveer 14% vertrouwt de boodschap (lees: advertentie) van een bedrijf, maar 70% vertrouwt de mening van een vriend of een bekende. Veel mensen checken voordat ze een hotel bezoeken de reviews op internet op sites als Zoover, Tripadvisor en Booking.com. Ook voor restaurants is Iens.nl een bekende site voor recensies. Belangrijk is dat je als ondernemer volgt wat er over je wordt gezegd en geschreven (webcare), nog beter is het om social media actief in te zetten als centraal onderdeel van je promotie. Maar let op, dit heeft alleen maar zin als je een goed product hebt met uitstekende service. Want dat blijft de basis voor een gezonde onderneming.

Credits afbeelding: Catanzaro (cc)