Bijna een jaar geleden lanceerden Delft Marketing en de Gemeente Delft de app ‘Ontdek Delft’. Al eerder blogden we over de functionaliteiten van de app op TravelNext. We hebben veel geleerd van de ontwikkeling van de app. Daarom geef ik in deze blogposting enkele tips voor het ontwikkelen van je eigen app als stad of regio.

De app Ontdek Delft in het kort

De app bevat een ‘make my day’-functie. Hiermee krijgt de gebruiker – op basis van openingstijden – actuele informatie over bezienswaardigheden, activiteiten, horeca en winkelen. Dit helpt en verrast de gebruiker met als beoogd doel dat hij of zij langer in de stad blijft. Daarnaast is – in samenwerking met de exploitant van de parkeergarages – een parkeeradvies ingebouwd. Op basis van de realtime aanwezige parkeerplaatsen en locatie van de venue krijg je een advies waar te parkeren. Alle data komt uit Foursquare en wordt via een klein contentmanagementsysteem ontsloten.

Praktische tips voor het ontwikkelen van een app

Overweeg je als stad of regio een app te ontwikkelen? Hier wat handige tips uit de praktijk op rij.

Tips voorafgaand aan het project

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat vragen als ‘Waarom zou je het willen?’, ‘Wat moet er in?’, ‘Hoe komen we aan de data?’ en ‘Hoeveel budget hebben we?’ al beantwoord zijn. Mijn eerste tip is om meteen in te zetten op zowel iPhone als Android en zowel Nederlands als andere talen! Dit is namelijk de verwachting van je bewoners, bezoekers en bestuurders. Denk van te voren ook al na over mogelijke uitbreidingen: als de bouwers hierop vooraf kunnen anticiperen is dat later een ‘win’.

Mobiele huisstijl

Waarschijnlijk is de app een eerste mobiele uiting die natuurlijk de look en feel van de huis-en/of stadsstijl moeten hebben. Een tip is om deze mobiele uiting in huisstijl vooraf te laten beschrijven in het huisstijlhandboek zodat je de app-bouwers met concrete richtlijnen aan de gang kunt zetten. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat de huisstijl matcht met de userinterface van smartphones; zowel in technisch als grafisch opzicht. Let hierbij ook op de verschillen tussen iPhone en Android. Een andere optie is natuurlijk om de app-bouwers alvast aan de slag te laten gaan en dit later als uitgangspunt te nemen voor de nieuwe mobiele stijl. Zorg in beide gevallen voor genoeg ruimte in je planning zodat je je huisstijlcoördinator ook mee kan laten kijken.

Wat wil je meten?

Uiteraard is het mogelijk om het gebruik van de app te meten. Natuurlijk zijn het aantal downloads en gebruiks (aantal keren dat de app is opgestart) interessant, maar je kunt ook het gedrag van app-gebruikers, de locatie waar ze bounchen en welke websites ze via de app bezoeken nagaan. Flurry is hier een handige tool voor. Laat dit door je bouwers opnemen.

Testpanel

Voor een test-app is het makkelijk om mensen een sneakpreview te geven.

Via een linkje kunnen ze de app tijdelijk op hun mobiel downloaden. Vraag testers uit je beoogde doelgroep en vraag om feedback. Het grote voordeel van werken met testers is dat zij uiteindelijk als ambassadeurs kunnen optreden in de promotie van je app.

Promotie van je app

Je app is klaar maar nu begint het echte werk pas! Want hoe weten jouw potentiele bezoekers dat je app er is? In Delft hebben we ingezet op de poorten van de stad zoals:

  • adverteer met google analystics mobiel, bijvoorbeeld op ‘restaurant Delft’;
  • laat tips achter bij locaties in Delft op foursquare;
  • hotels die in hun boekingsbevestiging ‘download vast de app’ opnemen;
  • stoeptegels met QR-codes in stationsgebied;

foto

  • achterzijde tickets parkeergarage bedrukken;
  • zichtbaar maken bij gesloten VVV/Toeristen Informatie Punt;
  • posters op a0-formaat plaatsen bij uitgangen parkeergarages;
  • kaartjes (iets groter dan een visitekaartje) met info over de app verspreiden via winkelbalies, cafés en hotels.
  • Laat diezelfde ondernemers ook opdraven als ambassadeurs voor je app, zij hebben er immers ook baat bij!

Daarnaast zet je uiteraard je eigen middelen in zoals het verspreiden van een persbericht. Belangrijk hierbij is te vermelden waarin jouw app zich onderscheidt van andere apps.

De toekomst

En dan heb je een jaar een app. Wat nu? Zoals ook voor een website geldt: blijf investeren! Zowel in de promotie als in de app zelf. Reserveer in ieder geval budget voor ontwikkelingen zoals de nieuwe iPhone 5 met een groter scherm. Hoewel dit lastig te budgetteren is. Houd daarnaast ook je deadline van je Apple iTunes-account in de gaten; zorg dat je op tijd verlengt, want anders ben je ineens verdwenen uit de appstore. Let op de reviews die bezoekers achterlaten via de appstore/androidmarket. Roep je testpanel weer eens bijeen en vraag naar hun gebruik van er ervaringen met de app.

Uiteraard staat ook Delft Marketing open voor tips; zowel inhoudelijk als tips voor de promotie!  Laat ze dus achter in de comments, alvast bedankt!