• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Op vakantie buiten het hoogseizoen, opkomende trend?

22 mei 2012 door Guido Gihaux

De hele familie op ‘betaalde’ sabbatical. Geen vreemde gewaarwording door de vele zelfstandigen die Nederland kent. Eigen baas, eigen tijden en een eigen vakantie ritme. Dit zou kunnen leiden tot veranderend vakantiegedrag en zelfs tot een nieuwe trend.

Vakantiemoment

We nemen de zwarte zaterdag voor lief, terwijl we de uren op een dag zorgvuldig besteden. De quality of life is een belangrijke meet eenheid voor onze levensstandaard. Keihard werken en intens genieten van je vrijetijd en dus ook vakantie. Waarom dan ook niet de baas zijn over je eigen vakantiemoment. Met het gezin weg wanneer het jou uitkomt en niet alleen in de zes weken hoogseizoen.

Minder pieken en dalen

Voor de reisbranche betekent dit verbeterde bezettingsgraden, uitsmeren van vakantiedrukte en reguleren van aanbod uitgesmeerd over het hele jaar. Extension van het seizoen en een stukje continuïteit verspreid over een langere periode. De mindere pieken en dalen en enorme drukte in de weekenden zorgen ervoor dat we onze vakantietijd kwalitatiever kunnen indelen, beter kunnen plannen en meer kunnen genieten als consument. Halvering van wachtrijen op Schiphol, route du soleil en piekbelasting in de Efteling of strandfile.

De entrepreneurs kiezen zelf hun vakantieperiodes, we wisselen zelf onze verplichte vrije dagen als Hemelvaart, Pasen, herfst en mei vakantie in op momenten dat het ons zelf uit komt. De jaarlijkse uittrek van caravans en vouwwagens verandert in een structurelere vakantieverkeer op de weg. Geen leegloop van kantoren tijdens de zomermaanden. Het werk ligt niet stil en wellicht is dat de oplossing voor de financiële crisis waarin we al een paar jaar zitten.

Keerzijde

Heeft dit ook een keerzijde? Jawel, kinderen moeten plannen om samen op vakantie te kunnen, scholen moeten flexibeler omgaan met hun les systeem. Vooral dat laatste is een binding die nog steeds van de jaren negentig is. Een flexibele opleidingsstructuur met toetsmomenten waarop het de kinderen (en hun ouders) vooral uitkomt, zou het flexwerken en vooral het nieuwe leren kunnen boosten.
Ander nadeel voor de reisbranche is het verdwijnen van de weekend toeslag en de hoogseizoen prijsconjunctuur.

Dit veranderingspatroon gaat langzaam, maar neemt een permanente rol in. Of het nu zelfstandige reisadviseurs zijn die maatwerk advies geven of dat het in andere branches de nieuwe zelfstandigen inluidt. Wacht niet te lang om je aan te passen, loop voorop en bedenk de vele voordelen die het met zich meebrengt.

Hoe denken jullie over deze ontwikkeling? Moeten we hierop inspelen, is dit een kans of juist een bedreiging?

Gerelateerde Berichten

  • Limburg en asperges
    Limburg en Citymarketing in een reclamespot? Een nieuwe trend?

    Gisteren kwam ik deze film tegen om asperges uit Limburg te promoten in de provincie.…

  • Looki de nieuwe vakantie zoekmachine

    Op 5 januari 2009 is de nieuwe zoekmachine www.Looki.nl gelanceerd, een Nederlandse zoekmachine die het…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

Categorie: Trends Tags: Guido Gihaux, Online Pixel, vakantietrend, ZZP

Over Guido Gihaux

Guido Gihaux is Chief Pixel Officer bij Online Pixel. (www.onlinepixel.nl).

We geven online consultancy en interim management over hoe je het beste je online (travel) kanaal kunt inzetten. We helpen je met de inzet van de verschillende kanalen (website, tablet, smartphone).

Hoe zet je de gebruiker centraal, wat verwacht hij en hoe zorg je ervoor dat je zo optimaal mogelijk rendement uit je kanaal haalt. Vanuit E-commerce conversie optimalisatie perspectief, maar altijd de gebruiker centraal stellend (UX service design)
Let's talk pixels.

Lees Interacties

Reacties

  1. Marja Kleine zegt

    23 mei 2012 om 22:06

    Flexibilisering en individualisering is van deze tijd. Een tendens die niet te stoppen is. En waarom zouden we met zijn allen in dezelfde tijd met vakantie gaan? Wil je in het hoogseizoen dringen voor dat unieke uitzicht of geniet je in alle rust van de scenery. Betaal je liever het drievoudige voor hetzelfde uitzicht of denk je aan portemonnee. De boete van de onderwijsinspectie is vaak minder dan je aan geld bespaart. Bovendien, ondernemers zijn niet voor 1 gat te vangen en weten ook de strenge regels van de onderwijsinspectie te omzeilen. Kortom, de behoefte is, de voordelen zijn er en de mogelijkheden ook. Ik zou zeggen speel er op in.

  2. Surprisetickets zegt

    25 mei 2012 om 17:01

    Ook wij zien duidelijk meer spreiding en volgens ons is het een geweldige kans voor de branche waar we met zijn alleen op in moeten spelen!

  3. Hans van Os zegt

    25 mei 2012 om 21:43

    Op vakantie buiten het hoogseizoen is zeker een kans waar meer mee gedaan kan worden door de travelbranche. Denk bijvoorbeeld eens aan de meivakantie. Er zijn genoeg voorbeelden van basisscholen die hun leerlingen 3 weken op vakantie sturen. Voor veel gezinnen een uitgelezen kans om zonder hoogseizoentoeslagen te genieten van een ‘vervroegde’ zomervakantie naar de zon.

  4. Lars Sang Mo Boom zegt

    30 mei 2012 om 08:40

    Hey Guido, in de post heb je het specifiek over ondernemers. Volledig mee eens verder. Als je kijkt naar de ‘werkenden mens in loondienst’ dan is het denk ik zeer wenselijk dat het moment van vakantie niet meer aan zoveel regels en vaste data hangt zoals dat nu het geval is. Iemand heeft ooit bepaald dat we in een bepaalde periode zomervakantie hebben en dat vervolgens in die periode de vliegtickets 2,5x zo duur zijn, je voor een weekje bungalow ineens 1000 euro betaald en je op bestemming aangekomen een mensenmassa aantreft waar niemand bewust voor kiest moet echt veranderen. De aanbieders staan niet meteen te springen want dit zijn hun cash-momenten, maar als ze hierin gaan spreiden dan kunnen ze het gehele jaar door gemiddeld net zoveel of misschien nog wel meer verdienen dan met het huidige model. Als je blij bent besteed je toch veel meer? 😉

  5. LaurensT zegt

    31 mei 2012 om 10:48

    Moet de overheid niet eerst nieuwe regels invoeren voor de flexibelere vakantiedagen voor schoolgaande kinderen? Want zo lang dat niet gebeurt zie ik weinig vooruitgang. Ik kijk als ondernemer zijnde nu al op tegen die vaste vakantie’s waar ik straks met mijn kinderen mee te maken krijg (maar hoop tegen die tijd op verandering/verbetering).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing TUI Airbnb instagram reviews KLM Expedia technologie TripAdvisor Booking.com Social Media Vakantiebeurs Google mobiel NHTV onderzoek reizen hotels travel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring