Vakantiebeurs zet vooral oude communicatiemiddelen in
Vanaf 12 januari gaat de Vakantiebeurs 2010 weer van start. Opvallend is dat voor de promotie vooral persberichten en persbijeenkomsten ingezet worden als communicatiemiddel door zowel organisatie als deelnemers. Hiermee is het bereik vaak beperkt tot dezelfde groep genodigde aanwezigen en uitgenodigde pers.

Nieuwe communicatie
Nieuwe communicatie is voor een groot deel online communicatie, via Twitter of (nieuws)blogs. Dit kan zowel vanaf een computer als vanaf een mobiele telefoon met internet. Voordeel van deze nieuwe communicatie is dat nieuwsberichten veel sneller worden opgepakt door geïnteresseerde lezers en daardoor vermenigvuldigd worden op eigen blogs.

Vergroot bereik met inzet nieuwe communicatie
Het inzetten van nieuwe communicatiemiddelen zoals Twitter of blogs, vergroot het bereik aanzienlijk. Aanwezigen op persbijeenkomsten kunnen via Twitter live verslag doen van hetgeen wat er besproken wordt. Dit wordt snel opgepakt door geïnteresseerde volgers en RSS-feeds die gekoppeld zijn aan blogs. Hierdoor bereikt de informatie van een persbijeenkomst veel sneller en bovenal met een groter bereik de buitenwereld.

Combinatie nieuwsbronnen en communicatiemiddelen
Nieuwe communicatiemiddelen gelden niet als volledige vervanging van het vergaren en publiceren van nieuws. Het vult juist de oude communicatie via persberichten en persbijeenkomsten aan, doordat het de verspreiding eenvoudiger en toegankelijker maakt.
Hierdoor kan juist het belang van bepaald nieuws worden benadrukt. Voor een website als Gezondopreis.nl is het ideaal om nieuwsberichten in een zo groot mogelijk bereik te verspreiden omdat ze invloed hebben op de gezondheid van vakantiegangers.

Daad bij het woord
De RMC-dag werd door Patrick Mulder via Twitter live verslagen, wat ook bij ReisRevue niet onopgemerkt bleef. Ook de Vakdag van de Vakantiebeurs 2010 zal door hem weer worden verslagen. Benieuwd hoe het werkt? Volg hem 12 januari 2010 op http://twitter.com/filiate.