Met grote bombarie presenteerde Apple ons tijdens de lancering van iOS6 de nieuwe app Passbook. Deze app zou ons leven zo veel vergemakkelijken. Volgens Apple was het nu niet meer nodig om printjes en papieren tickets en entreebewijzen mee te sjouwen, alles kon je in je iPhone stoppen. De passes in de app hoefden enkel gescand te worden en je had toegang tot het event waar je de tickets en entreebewijzen voor had gekocht. Leuk verhaal, maar hoe werkt dat dan in het echt? Ik probeerde het.

De United States van Amerika

Vorige maand heb ik mijn vakantie gevierd in Amerika. We gingen met een camper rondrijden en uiteraard wilde ik tijdens deze trip zoveel mogelijk SoLoMo gaan ervaren. Zeker in Amerika. Ik lees niet voor niets Mashable! De camper was geboekt bij Travelhome, die ook mijn vliegtickets had geboekt. Ik vloog met United Airlines van Schiphol naar New York en daarna verder. Bij de introductie van Passbook was United Airlines zichtbaar als toepassing, dus ik had meteen een match. De United Airlines app downloaden dus. Over de app zal ik later nog een review schrijven, maar nu even de focus op Passbook.

Een dag voor vertrek ging ik via de United Airlines app inchecken. De app maakt het mogelijk om je instapkaarten naar Passbook te sturen. Die vervolgens van elke passagier de instapkaart naar Passbook stuurt. Ook heb ik een boeking gemaakt bij Airbnb, en ook zij werken met Passbook. Start je daarna Passbook dan ziet het er bijvoorbeeld zo uit:

Passbook verwerkt automatisch (kan je ook uitzetten) updates zodat je altijd de meest actuele informatie bij de hand hebt. Als je op de pass klikt die je nodig hebt wordt die vergroot en schermvullend. De pass toont een barcode die alle relevante info toegankelijk maakt en kan worden gebruikt bij de paspoortcontrole en het instappen:

Wat werkte niet

Op Schiphol kon ik nergens gebruik maken van de barcode. Niet bij de paspoortcontrole, de security als bij het instappen, ze kenden het niet of wilden het niet. Ik had dus voor niets digitale instapkaarten op mijn iPhone. Ik had niet op elke luchthaven wifi. En kon dus niet overal de updates ontvangen. Was er een gatewijziging geweest en ik had volledig op Passbook vertrouwd, dan was ik in de problemen gekomen. Ook vond ik het jammer dat de passes niet meer informatie over de vlucht bevatte, zoals vliegtuigtype, inflight services en duur van de vlucht.

Wat werkte wel

Het downloaden van Passbook is geen probleem. Het versturen van de instapkaart van de United Airlines app naar Passbook kost enige tijd, maar dat gaat om seconden. Passbook opent vervolgens ook zonder problemen. Qua UX vind ik Passbook erg prettig werkt, hoewel de app bij veel passes wel erg vol wordt. In Amerika werd Passbook, in tegenstelling tot Schiphol, wel overal geaccepteerd en stapte ik uiteindelijk zonder problemen het vliegtuig in (dat daarna weer omkeerde, maar dat is een ander verhaal).

Wat we hiervan leren

Voor de updates moet je altijd wifi hebben. Bij gratis wifi wil de verbinding nog wel eens wegvallen zodra de sessie stopt of je hebt maar een beperkt aantal sessies of minuten gratis toegang. Zoals zo vaak is de ‘vloer’ nog niet klaar voor mobile innovatie. In dit geval Schiphol. De heren van de marechaussee kenden Passbook niet, maar ook bij de security en bij het instappen was het onbruikbaar en moest ik mijn papieren instapkaarten tonen. Ook de toegang tot wifi vormde een opstakel. Natuurlijk had ik dat in Nederland wel, via de T-mobile hotspot en 3G, maar in Amerika niet. Allemaal hobbels om Passbook volledig te kunnen gebruiken.

Zelf Passbook proberen? PassSource is een van de vele gratis tooltjes. Voor ontwikkelaars heeft Apple een speciale instructie beschikbaar.