• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Passbook | Apple’s nieuwste speeltje getest

9 november 2012 door Lars Sang Mo Boom

Met grote bombarie presenteerde Apple ons tijdens de lancering van iOS6 de nieuwe app Passbook. Deze app zou ons leven zo veel vergemakkelijken. Volgens Apple was het nu niet meer nodig om printjes en papieren tickets en entreebewijzen mee te sjouwen, alles kon je in je iPhone stoppen. De passes in de app hoefden enkel gescand te worden en je had toegang tot het event waar je de tickets en entreebewijzen voor had gekocht. Leuk verhaal, maar hoe werkt dat dan in het echt? Ik probeerde het.

De United States van Amerika

Vorige maand heb ik mijn vakantie gevierd in Amerika. We gingen met een camper rondrijden en uiteraard wilde ik tijdens deze trip zoveel mogelijk SoLoMo gaan ervaren. Zeker in Amerika. Ik lees niet voor niets Mashable! De camper was geboekt bij Travelhome, die ook mijn vliegtickets had geboekt. Ik vloog met United Airlines van Schiphol naar New York en daarna verder. Bij de introductie van Passbook was United Airlines zichtbaar als toepassing, dus ik had meteen een match. De United Airlines app downloaden dus. Over de app zal ik later nog een review schrijven, maar nu even de focus op Passbook.

Een dag voor vertrek ging ik via de United Airlines app inchecken. De app maakt het mogelijk om je instapkaarten naar Passbook te sturen. Die vervolgens van elke passagier de instapkaart naar Passbook stuurt. Ook heb ik een boeking gemaakt bij Airbnb, en ook zij werken met Passbook. Start je daarna Passbook dan ziet het er bijvoorbeeld zo uit:

Passbook verwerkt automatisch (kan je ook uitzetten) updates zodat je altijd de meest actuele informatie bij de hand hebt. Als je op de pass klikt die je nodig hebt wordt die vergroot en schermvullend. De pass toont een barcode die alle relevante info toegankelijk maakt en kan worden gebruikt bij de paspoortcontrole en het instappen:

Wat werkte niet

Op Schiphol kon ik nergens gebruik maken van de barcode. Niet bij de paspoortcontrole, de security als bij het instappen, ze kenden het niet of wilden het niet. Ik had dus voor niets digitale instapkaarten op mijn iPhone. Ik had niet op elke luchthaven wifi. En kon dus niet overal de updates ontvangen. Was er een gatewijziging geweest en ik had volledig op Passbook vertrouwd, dan was ik in de problemen gekomen. Ook vond ik het jammer dat de passes niet meer informatie over de vlucht bevatte, zoals vliegtuigtype, inflight services en duur van de vlucht.

Wat werkte wel

Het downloaden van Passbook is geen probleem. Het versturen van de instapkaart van de United Airlines app naar Passbook kost enige tijd, maar dat gaat om seconden. Passbook opent vervolgens ook zonder problemen. Qua UX vind ik Passbook erg prettig werkt, hoewel de app bij veel passes wel erg vol wordt. In Amerika werd Passbook, in tegenstelling tot Schiphol, wel overal geaccepteerd en stapte ik uiteindelijk zonder problemen het vliegtuig in (dat daarna weer omkeerde, maar dat is een ander verhaal).

Wat we hiervan leren

Voor de updates moet je altijd wifi hebben. Bij gratis wifi wil de verbinding nog wel eens wegvallen zodra de sessie stopt of je hebt maar een beperkt aantal sessies of minuten gratis toegang. Zoals zo vaak is de ‘vloer’ nog niet klaar voor mobile innovatie. In dit geval Schiphol. De heren van de marechaussee kenden Passbook niet, maar ook bij de security en bij het instappen was het onbruikbaar en moest ik mijn papieren instapkaarten tonen. Ook de toegang tot wifi vormde een opstakel. Natuurlijk had ik dat in Nederland wel, via de T-mobile hotspot en 3G, maar in Amerika niet. Allemaal hobbels om Passbook volledig te kunnen gebruiken.

Zelf Passbook proberen? PassSource is een van de vele gratis tooltjes. Voor ontwikkelaars heeft Apple een speciale instructie beschikbaar.

Gerelateerde Berichten

  • Booking.com ondersteunt Passbook in nieuwste update

    De grootste boekingssite van de wereld Booking.com, heeft in haar nieuwste update van de iPhone-app…

  • iPhone 5 heeft geen NFC-chip

    Dat de wereld gisteren met ingehouden adem de presentatie van Apple bekeek is een waarheid…

  • De nieuwste technologieën inzetten om de guest experience en boekings te verhogen

    Op donderdag 8 maart 2012 heeft Kim van den Wijngaard (Olery) op de ITB Berlijn beschreven…

Categorie: Mobiel Tags: apple, iphone applicatie, passbook, reizen, smartphone, Travel 2.0

Over Lars Sang Mo Boom

Lars Sang Mo Boom helpt graag mensen tijdens hun reis van digital immigrant naar digital native. Hij haalt waarde uit het leven door te werken met studenten, jongeren en marketeers met als grootste uitdaging om gedragsveranderingen te realiseren. Een echt travel-dier dat inmiddels zijn plek in de Digital wereld heeft gevonden. Niet als eindbestemming, maar als onderdeel van de Permanent Beta filosofie. Zijn bedrijf Boombuzztic en stichting Digital Future Foundation zijn manieren om zijn passie met de wereld te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. W. van Iersel zegt

    10 november 2012 om 23:15

    Vreemd dat je schijft dat het op Schiphol niet zou werken! Ik was er al een aantal weken eerder en kon er gewoon gebruik van maken. Thuis i gecheckt, bij de security geen problemen na het tonen van mn iPhone en ook bij de gate verliep het gewoon soepel. Scannen levert totaal geen problemen op. Ook in Lissabon en op de Azoren leverde het geen problemen op. Kan me dus niet vinden in bovenstaand verhaal!

    • Lars Sang Mo Boom zegt

      11 november 2012 om 16:41

      Goed om te horen dat het bij jou wel werkte. Ik kreeg na publicatie van deze post meer van dat soort signalen :-). Hopelijk is mijn slechte ervaring een zeldzaamheid. De post is dan nog nuttig om duidelijk te maken hoe het werkt, wat je aan Passbook hebt en waar je op moet letten om het een succes te maken (als bedrijf).

Trackbacks

  1. Het digitale bagagelabel van BA, van test- tot eindproduct schreef:
    24 oktober 2013 om 20:21

    […] Automated Checkin waarmee we reizigers automatisch inchecken, een stoel geven en een digitale boardingpass sturen. Verder hebben we een visa check, op London Gatwick een self bag drop en self boarding en […]

  2. Het digitale bagagelabel van BA, van test- tot eindproduct schreef:
    28 oktober 2013 om 07:00

    […] Automated Checkin waarmee we reizigers automatisch inchecken, een stoel geven en een digitale boardingpass sturen. Verder hebben we een visa check, op London Gatwick een self bag drop en self boarding en […]

  3. GESPOT: KLM introduceert innovatieve boardingmethode - TravelNext schreef:
    7 november 2013 om 13:48

    […] kent het vast zelf ook wel: Je hebt je thuis online ingechecked, je e-boardpass op je mobiel gedownload en op het vliegveld je bagage afgegeven. Met je e-boardpass loop je snel door de eerste fase van […]

  4. Bewaar je vlucht van KLM nu ook in Passbook schreef:
    10 november 2013 om 22:18

    […] Juni van 2013 biedt ook KLM aan om boardingpassen in Passbook te bewaren. Hierdoor heb je geen papieren boardingpass meer nodig om met KLM te vliegen. Passbook […]

  5. Mobiel betalen: waar ligt de toekomst? - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:40

    […] Of de toekomst in mobiel betalen via NFC of in mobiel betalen door middel van systemen die werken via internet ligt, durf ik niet te zeggen. Als ik vanuit mijn eigen perspectief als consument kijk dan wacht ik liever nog even af tot er een app is waarmee ik volledig via internet kan betalen, zonder NFC. Die app zou vergelijkbaar kunnen zijn met de manier waarop je met de ING app geld kunt overschrijven (dus zonder extra apparaten) maar dan met de functionaliteiten van Square, met als belangrijkste de real-time bevestiging van je betaling. Daar ligt op dit moment nog een gat mijn inziens. Het zou me overigens niets verbazen als Apple zich ook op deze markt gaat begeven door een betalingsoptie toe te voegen aan hun eigen Passbook. […]

  6. Hoe kunnen we effectiever met reizigers communiceren ? | TravelNext schreef:
    5 januari 2016 om 10:52

    […] rekening met beperkingen in dekking van netwerken. Passbook en vergelijkbare apps bieden de mogelijkheid om tickets en vouchers op te slaan welke ook offline […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media TUI NHTV instagram Vakantiebeurs onderzoek technologie hotels TripAdvisor Booking.com mobiel travel Expedia Facebook reviews destinatiemarketing reizen Airbnb KLM Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring