De inzet van travelbloggers is een sterke keuze om je merk goed neer te zetten, Alexander had hierover vorige week al een interessante blogposting geschreven. Vanuit PR oogpunt krijg je op een eenvoudige manier snel en veel zichtbaarheid door het inzetten van travelbloggers. De mogelijkheden voor online marketing zijn ook perfect. Door de deeplink die de blogger legt stijgt de ranking van je website. Maar is dit een betaalde link of juist niet?

Betalen voor links

Volgens de Google Webmaster Guidelines is het niet toegestaan om te betalen voor een link om daarmee je ranking te beïnvloeden. Daarom moet je altijd een rel=”nofollow” meegeven aan paid links. De vraag is nu, is een link van een blogger naar jouw site een paid link of gewoon een organische link? In feite heb je de blogger betaald voor de persreis, anders zou het artikel nooit tot stand zijn gekomen. Ook in mijn SEO presentatie op de Digital Campus bij de ANWB vorige week gaf ik hier aandacht aan.

Ook in de USA gaan er geluiden op

Vanmorgen las ik op Tnooz.com een artikel over de Amerikaanse FTC. Deze instelling wil regels voor het plaatsen van promotie op social media door travelbloggers. Ze Federal Trade Commission zou klachten hebben ontvangen van consumenten die door deze tweets geen onderscheid kunnen maken

Most recently, new issues have arisen concerning space-constrained screens and social media platforms.

In de comments ontstaan interessante discussies over het belang om deze updates wel of niet als commercieel aan te merken.

Conclusie

Wat vinden jullie? Moet een item van een travelblogger gemarkeerd worden als een commercieel artikel? Of is het een bijdrage net als vele anderen die helpt om consumenten te overtuigen ergens naar op reis te gaan?

PS:
In de FT (Financial Times) weekend editie las ik onderstaande voetnoot bij verslagen over destinations.

Vermelding FT weekend
Vermelding FT weekend