• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Real Time Marketing in de toeristische industrie? Pak een moment! #DTIC2015

15 december 2015 door Tessa Irani - de Rouw

Real-time marketing is enorm gegroeid in de laatste 12 maanden en voor destinaties is het een prachtige kans. In deze blog nemen we de case van Visit Faroe Islands, de DMO van de Faeröer eilanden. Guðrið Højgaard vertelt hoe zij de kans hebben gepakt om de eilanden op de kaart te zetten door de ‘once in a lifetime experience’ – de Solar Eclipse.

The day the sun dissappeared

Op 20 maart dit jaar was er een totale zonsverduistering. Zoals Guðrið het zegt: Een geschenk van Moeder Natuur. En natuurlijk zat daar een hele campagne achter en uiteindelijk werd het de dag dat de Faeröer eilanden de meeste media aandacht hebben gekregen ter wereld. Het project is opgesplitst in drie delen: before, during & after.

Before

De eerste hotelreservering kwam al in 1999, dus er was geen excuus om niet voorbereid te zijn. Maar op dat moment wist niemand wat er zou gaan gebeuren. De echte voorbereidingen begonnen 2 jaar terug al met twee coördinatoren, één persoon intern voor alle boekingen, interne marketing etc. en één persoon extern voor alle PR en marketingactiviteiten. PR was ook één van de key aspecten van de campagne, samen met digitale marketing.

Daarnaast werkten ze samen met de PR agents in Londen en Hamburg en allerlei andere mediabedrijven om een jaar van tevoren al artikelen te schrijven en om tv programma’s te maken over de eilanden.

Voor zo’n klein land met een klein team en een klein budget, moet je zo’n campagne slim aanpakken om er zoveel mogelijk uit te halen. Visit Faroe Islands deed dat door een jaar voor de zonsverduistering de grootste mediabedrijven over de hele wereld uit te nodigen zodat de Faeröer eilanden op de ‘must visit destinations in 2015’ zou komen. Veel waren er uitgenodigd, maar door alle artikelen die van tevoren werden geschreven, kwamen er ook veel onuitgenodigd. De resultaten waren geweldig!

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - media

Er lag een grote uitdaging in de accommodatie op de eilanden, aangezien er maar 800 bedden in alle hotels zijn. Maar dit mocht geen probleem zijn dat bezoekers niet zouden komen, dus zijn de locals ingeschakeld om hun huizen en kamers ter beschikking te stellen. En dat werkte goed! Daarnaast waren er 11 cruiseschepen die rondom de eilanden lagen.

De locals als ambassadeurs gebruiken is een groot deel van de strategie van de Faeröer eilanden en dat was dit jaar ook. Ook op social media, door iedereen dezelfde hashtags te laten gebruiken. Een medewerker van het kantoor is ook een prijswinnende fotograaf en hij organiseerde workshops voor de locals over hoe ze het beste foto’s konden maken en hoe ze de foto’s het beste konden delen op social media. Het event was echt een community event.

Specialisten

Er werden fotografen ingehuurd, een Australische ‘eclipse chaser’ – een specialist op het gebied van zonsverduisteringen, een speciaal technisch bedrijf die ervoor moest zorgen dat de sites niet tijdens het event offline zouden gaan. En er was een helikopter ingehuurd om er zeker van te zijn dat er materiaal was van de zonsverduistering.

Visit Faroe Islands maakte een Solar Eclipse website, een Facebook-page, en gebruikten Google Ads zoveel mogelijk zichtbaarheid te krijgen.

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - website

During the event

Tijdens het evenement hadden ze de taak om voor meer dan 60 mediaorganisaties te zorgen die ons bezochten. Ook grote tv-producties en onderzoeksinstituten kwamen om te zorgen dat het moment werd vastgelegd, zodat het niet zomaar voorbij zou gaan.

Bezoekers van over de hele wereld kwamen naar de eilanden. Ze gaven veel meer uit dan de gemiddelde toerist en ze bleven ook langer dan de gemiddelde toerist. Maar het beste was dat het niet in het hoogseizoen was. Hieronder een overzicht van de ‘figures’:

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - results

After the event

Na het evenement hebben is het hele event online in kaart gebracht. Daarna zijn wervende artikelen geschreven om te laten zien wat de Faroe Eilanden te bieden heeft.

Sommige mensen hebben een volgende vakantie al geboekt op het moment dat ze daar nog waren. En één persoon is zelfs dezelfde dag weer teruggekomen, omdat hij in het vliegtuig bedacht dat hij nog niet klaar was met de Faroe Eilanden.

Het solar eclipse event was de ultieme test voor het toeristische product en de faciliteiten die de eilanden te bieden heeft. Uiteindelijk is met weinig middelen een perfect product neergezet en gecommuniceerd in de toeristische industrie.

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - last

Welk event of fenomeen zou jij kunnen aangrijpen om de marketing van een bepaalde bestemming realtime uit te vergroten? Denk bijvoorbeeld aan de ludieke wijze van de eerste landing van TUI op Sint Maarten. Vergeten? Lees het hier terug!

Credits headerafbeelding: David Byrne (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Transformaties in destinatiemarketing #DTIC2015

    De aftrap van #DTIC2015 op vrijdag 20 november: Digital Tourism Think Tank vertelt over het model…

  • Marketing Pioneers, verfrissend event

    Vandaag werd wederom het Marketing Pioneers evenement gehouden in Pakhuis Willem de Zwijger. Het team…

  • Wereldklasse conferentie Social Media in Tourism naar Amsterdam #SoMeT15EU

    Social Media Tourism #SoMeT15EU komt naar Nederland! Het jaarlijkse event dat dit jaar plaatsvindt op…

  • Transformaties in destinatiemarketing #DTIC2015

    De aftrap van #DTIC2015 op vrijdag 20 november: Digital Tourism Think Tank vertelt over het model…

  • Marketing Pioneers, verfrissend event

    Vandaag werd wederom het Marketing Pioneers evenement gehouden in Pakhuis Willem de Zwijger. Het team…

  • Wereldklasse conferentie Social Media in Tourism naar Amsterdam #SoMeT15EU

    Social Media Tourism #SoMeT15EU komt naar Nederland! Het jaarlijkse event dat dit jaar plaatsvindt op…

Categorie: Destinatiemarketing, Digital Tourism Innovation Campus Barcelona, Travel Events Tags: Faeröer eilanden, Faroe Islands, Media, real time marketing, Solar Eclipse, Visit Faroe Islands

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Zes key travel trends: onderzoek van TripAdvisor naar klant & accommodatie anno 2016 | TravelNext schreef:
    22 december 2015 om 15:43

    […] kunnen inspelen, door gebruik te maken van realtime marketing. Eerder lieten we in een blog al zien hoe je een tijdelijk event, fenomeen of hype kunt claimen rondom een bestemming kunt claimen, je marketing op te richten en uiteindelijk meer bezoekers naar […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Social Media onderzoek instagram reviews mobiel hotels destinatiemarketing Facebook TUI TripAdvisor NHTV KLM Vakantiebeurs Airbnb reizen Booking.com travel technologie Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext