Real-time marketing is enorm gegroeid in de laatste 12 maanden en voor destinaties is het een prachtige kans. In deze blog nemen we de case van Visit Faroe Islands, de DMO van de Faeröer eilanden. Guðrið Højgaard vertelt hoe zij de kans hebben gepakt om de eilanden op de kaart te zetten door de ‘once in a lifetime experience’ – de Solar Eclipse.

The day the sun dissappeared

Op 20 maart dit jaar was er een totale zonsverduistering. Zoals Guðrið het zegt: Een geschenk van Moeder Natuur. En natuurlijk zat daar een hele campagne achter en uiteindelijk werd het de dag dat de Faeröer eilanden de meeste media aandacht hebben gekregen ter wereld. Het project is opgesplitst in drie delen: before, during & after.

Before

De eerste hotelreservering kwam al in 1999, dus er was geen excuus om niet voorbereid te zijn. Maar op dat moment wist niemand wat er zou gaan gebeuren. De echte voorbereidingen begonnen 2 jaar terug al met twee coördinatoren, één persoon intern voor alle boekingen, interne marketing etc. en één persoon extern voor alle PR en marketingactiviteiten. PR was ook één van de key aspecten van de campagne, samen met digitale marketing.

Daarnaast werkten ze samen met de PR agents in Londen en Hamburg en allerlei andere mediabedrijven om een jaar van tevoren al artikelen te schrijven en om tv programma’s te maken over de eilanden.

Voor zo’n klein land met een klein team en een klein budget, moet je zo’n campagne slim aanpakken om er zoveel mogelijk uit te halen. Visit Faroe Islands deed dat door een jaar voor de zonsverduistering de grootste mediabedrijven over de hele wereld uit te nodigen zodat de Faeröer eilanden op de ‘must visit destinations in 2015’ zou komen. Veel waren er uitgenodigd, maar door alle artikelen die van tevoren werden geschreven, kwamen er ook veel onuitgenodigd. De resultaten waren geweldig!

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - media

Er lag een grote uitdaging in de accommodatie op de eilanden, aangezien er maar 800 bedden in alle hotels zijn. Maar dit mocht geen probleem zijn dat bezoekers niet zouden komen, dus zijn de locals ingeschakeld om hun huizen en kamers ter beschikking te stellen. En dat werkte goed! Daarnaast waren er 11 cruiseschepen die rondom de eilanden lagen.

De locals als ambassadeurs gebruiken is een groot deel van de strategie van de Faeröer eilanden en dat was dit jaar ook. Ook op social media, door iedereen dezelfde hashtags te laten gebruiken. Een medewerker van het kantoor is ook een prijswinnende fotograaf en hij organiseerde workshops voor de locals over hoe ze het beste foto’s konden maken en hoe ze de foto’s het beste konden delen op social media. Het event was echt een community event.

Specialisten

Er werden fotografen ingehuurd, een Australische ‘eclipse chaser’ – een specialist op het gebied van zonsverduisteringen, een speciaal technisch bedrijf die ervoor moest zorgen dat de sites niet tijdens het event offline zouden gaan. En er was een helikopter ingehuurd om er zeker van te zijn dat er materiaal was van de zonsverduistering.

Visit Faroe Islands maakte een Solar Eclipse website, een Facebook-page, en gebruikten Google Ads zoveel mogelijk zichtbaarheid te krijgen.

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - website

During the event

Tijdens het evenement hadden ze de taak om voor meer dan 60 mediaorganisaties te zorgen die ons bezochten. Ook grote tv-producties en onderzoeksinstituten kwamen om te zorgen dat het moment werd vastgelegd, zodat het niet zomaar voorbij zou gaan.

Bezoekers van over de hele wereld kwamen naar de eilanden. Ze gaven veel meer uit dan de gemiddelde toerist en ze bleven ook langer dan de gemiddelde toerist. Maar het beste was dat het niet in het hoogseizoen was. Hieronder een overzicht van de ‘figures’:

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - results

After the event

Na het evenement hebben is het hele event online in kaart gebracht. Daarna zijn wervende artikelen geschreven om te laten zien wat de Faroe Eilanden te bieden heeft.

Sommige mensen hebben een volgende vakantie al geboekt op het moment dat ze daar nog waren. En één persoon is zelfs dezelfde dag weer teruggekomen, omdat hij in het vliegtuig bedacht dat hij nog niet klaar was met de Faroe Eilanden.

Het solar eclipse event was de ultieme test voor het toeristische product en de faciliteiten die de eilanden te bieden heeft. Uiteindelijk is met weinig middelen een perfect product neergezet en gecommuniceerd in de toeristische industrie.

BLOG DTIC - Faroer Eilanden - last

Welk event of fenomeen zou jij kunnen aangrijpen om de marketing van een bepaalde bestemming realtime uit te vergroten? Denk bijvoorbeeld aan de ludieke wijze van de eerste landing van TUI op Sint Maarten. Vergeten? Lees het hier terug!

Credits headerafbeelding: David Byrne (CC)