Wekelijks verschijnt op Marktingfacts de Reclamereview van David Brinks. En deze week heeft hij een campagne onder de loep genomen van Sunweb. De nieuwe campagne van Sunweb introduceert het stel Herman en Marina. Zij gaan op vakantie naar Ibiza en worden daar bijgestaan met raad en daad door ‘Harry van de Sunweb’, zoals Herman het zo mooi zegt. De commercial roept gemengde reacties op, wat waarschijnlijk ook precies de bedoeling is.

http://www.youtube.com/watch?v=YYzzjgWsJOc&feature=player_embedded

Credits

Klant: Nicolette Burger, Jonas de Groot
Bureau:  N=5
Regisseur: Wim van der Aar
Account:  Maurice Gillisen
Judith Lavalette
Creatie:  Romke Oortwijn, Bart Kooij
RTV:  Linda Kiphardt
Strategie:  Marc Oosterhout

De doelstelling

Meer reizen verkopen door te communiceren dat Sunweb meer biedt dan je verwacht voor een scherpe prijs.

De campagne zorgt ervoor dat:

  • de doelgroep weet dat Sunweb een touroperator is die garant staat voor persoonlijke aandacht met behoud van een scherpe prijs (kennis);
  • Sunweb staat voor kwaliteit, persoonlijke aandacht en vertrouwen (houding);
  • Sunweb vaker voorkomt voor in de evoked set (gedragsintentie).

Kernboodschap

Sunweb is een en-en-touroperator: en persoonlijke aandacht en een scherpe prijs. Oftewel ‘zoveel goede zorgen, dat je verwacht je niet voor zo’n prijs’. Vooral de dimensie persoonlijke aandacht moet worden geladen. Want juist dat is relatief nieuw (de lage prijs is bekend).

De uitwerking

Dit is de eerste commercial in de nieuwe campagne van Sunweb met typetjes Herman en Marina. In de campagne staat centraal dat Sunweb heel veel goede zorgen biedt, meer zelfs dan je verwacht voor zo’n prijs.

Het oordeel

Ik vind hem goed. Vooral omdat hij zo polariserend is: je kunt er wel om lachen of je vindt het echt he-le-maal niks. Op Twitter en Facebook zijn de reacties ook heel erg ‘love or hate’. Blijkbaar vinden hogeropgeleiden dat lageropgeleiden zich erdoor beledigd zouden moeten voelen, terwijl lageropgeleiden hem gewoon heel grappig vinden. Opmerkingen als ‘Loden Leeuw’ en ‘ergerlijk’ wedijveren met ‘LOL’ en ‘Komt Harry ook naar Kos?’. Dat vind ik er dus gaaf aan: Sunweb heeft het lef om voor een campagne te kiezen die niet zo veilig is, maar die wel opvalt. Er zijn gewoon mensen die deze commercials vreselijk vinden en dat weet Sunweb. Toch doen ze het en daarmee maken ze een statement. Terwijl ze ondertussen hun USP (extra veel goede zorgen voor een scherpe prijs) communiceren en aan branding doen. Want iedereen weet dat deze (al dan niet irritante) commercial van Sunweb is.

Overigens doet het nieuwe logo me denken aan Conimex… En jou?

Dit gastblog is geschreven door David Brinks, eigenaar van Hardcopy. David is Freelance (SEO-)copywriter en contentspecialist bij Siteclinics.nl enCopytips.nl. Getrouwd met Annemiek en vader van Jasper en Simon. Dit artikel is ook geplaatst op Marketingfacts.