Maandag 30 juni organiseerde Olery de eerste Travel Tech Hackathon in Casa 400 in Amsterdam in samenwerking met het OpeNER project voor Natural Language Processing. Op de Hackathon waren 40 ontwikkelaars, designers, ondernemers, researchers en taalkundigen aanwezig. We delen op TravelNext de meest interessante tech hacks.
Als iemand aan het begin van de dag zou hebben gezegd: Het is mogelijk om Japans binnen een dag er in te hacken” zou je het niet geloven. Maar ja, uiteindelijk is het gewoon gelukt.
Vincent Ulmer, Infinese & Team JapaNER (winnaar 1e prijs)
Team JapaNER – Japanese Sentiment Analysis
Japans is de 4e meest voorkomende taal online en team JapaNER maakte van de gelegenheid gebruik om Japans toe te voegen aan OpeNER. Ze startten zonder verwachtingen de hack waarbij ze keken hoe ver ze in een dag zouden komen met hun analyse. Ze waren aangenaam verrast met de resultaten. Aan het einde van de dag hebben ze Japanse beoordelingen geanalyseerd en positief en negatief sentiment kunnen detecteren!
Team Woof – Dog Satisfaction Index
Stel, je hebt een hond en je wilt niet op vakantie gaan zonder je hond! Welke hotels zijn dan het meest geschikt voor jou en je hond? Door gebruik te maken van de Olery Review API en de OpeNER technologie om sentiment van reviews die over honden gaan te analyseren, heeft dit team een Dog Satisfaction Index (DSI) ontwikkeld. De DSI houdt rekening met de teksten in beoordelingen maar ook met informatie uit andere bronnen over de omgeving en AVH Extended Categories bijvoorbeeld de afstand tot het dichtstbijzijnde park. Dit model kan worden toegepast op meerdere specifieke reisbehoeften zoals familievakantie of fietsreizen!
Team Globetrotter – Where Spanlians tend to go?
De hoofdvraag voor dit team was: Waar gingen Spanjaarden en Italianen naartoe op reis de afgelopen jaren? Door beoordelingen uit beide landen te analyseren ontdekte dit team dat in 2006 veel Spanjaarden verre reizen maakte naar onder andere de VS en Zuid-Amerika. In 2009 echter, naar alle waarschijnlijkheid door de economische crisis, vierden de reizigers uit deze landen met name in Spanje en Italië vakantie. Door de resultaten op een heatmap weer te geven, gaf dit team een interessante kijk op reizen!
Team Hotspots
Het doel voor dit team was om bestaande software voor hotels te verbeteren door “hotspots” te detecteren in online beoordelingen. Met door een dynamische aanpak om beoordelingen te analyseren was dit team in staat om de pijnpunten uit beoordelingen te halen en maximaal gebruik van OpeNER te maken.
Team World Cup
Met meer dan 300 miljoen tweets is de World Cup een van de meest besproken evenementen op Twitter. Dit inspireerde een van de teams om een “mood map” te maken voor alle tweets die over de World Cup gaan. Door het sentiment te analyseren, creëerden zij een interactieve kaart die de emotie per land tijdens een wedstrijd laat zien!
Team Rooftopping
Maarten en Gernot zijn een groot fan van dakterrassen. Eigenlijk willen ze het liefst alleen verblijven in een hotel met een dakterras. Team Rooftopping wilde een applicatie creëren die de beste dakterrassen van hotels in Amsterdam zou laten zien. Na wat onderzoek kwamen ze erachter dat er in Amsterdam maar 2 hotels met een dakterras zijn, wat de beslissing voor een hotel met een dakterras eenvoudig maakte maar wat meteen ook een einde aan de haalbaarheid van het idee maakte. Maarten en Gernot besloten om zich bij team Globetrotter te voegen en hen te helpen/
Team TweetNER – Named Entity Recognition in Tweets!
Dit team nam een dataset met tweets mee naar de hackathon om te analyseren met de OpeNER tools. Aan het einde van de dag was het mogelijk om entiteiten te detecteren in de tweets!
Credits afbeelding: JD Hancock (CC)