Cherry LAB organiseerde in Hotel De Goudfazant Amsterdam de derde editie van het Storymakers event. Een event waar bloggers, vloggers, Instagrammers en andere influencers samenkomen om de merken uit de industrie te ontmoeten om samenwerkingen een nieuwe impuls te geven. Het symposium, voorafgaand aan de shop & stopmarkt om te kunnen netwerken, was een goede start waarin de trends voor 2017 in het ‘influencingvak’ werden besproken.
Een samenvatting van de belangrijkste trends, met sprekers uit de reiswereld en de media industrie.
Samenwerking na concurrentie
De trendpresentatie van Tessa aan de Stegge van Cherry LAB op de Vakantiebeurs ging al over winnaars. Er zijn alleen maar winnaars. De reisbranche groeit en er is voor iedereen kans om een graantje mee te pikken, zowel voor brands als voor influencers.
Het is tijd volgens Tessa in 2017 tijd voor samenwerking na een periode van concurrentie; co-creatie. En daarbij zijn een aantal grote trends te definiëren;
- Engagement is belangrijker dan ooit. Niet alleen het bereik van een influencer, maar juist de impact van de samenwerking tussen influencer en brand is relevant. Micro influencers verdienen daarbij ook een podium want ook zij maken impact!
- De ‘picture perfect’ periode is voorbij. Gelukkig misschien wel. De content die influencers verspreiden mag en moet authentieker, kijkers en lezers prikken er toch wel doorheen als het niet echt is. Het is geaccepteerd om als influencer ook de andere kant te laten zien; bijvoorbeeld als dingen even niet goed gaan. Dat maakt een verhaal menselijk en geloofwaardig.
- Influencers en merken staan beiden zelf aan het roer. Een verandering kun je zowel als influencers en als brand zelf inzetten. Bewust participeren en co-creatie omarmen zijn activiteiten die daarbij passen.
Het vak van verhalen vertellen in travel en toerisme is steeds breder geworden. En dat betekent ook dat beide partijen (zowel het merk als de storyteller/influencer) gelijkwaardig moeten kunnen discussiëren over allerlei topics die hun samenwerking aangaan. ‘De tijdsgeest is veranderd en we doen het nu weer samen’, quote Tessa. Het is haar favoriete Loesje spreuk voor 2017 die influencing anno 2017 perfect onderstreept.
Invloed is een businessmodel
Een andere trend die te zien is n het influencervakgebied is dat invloed hebben wel degelijk tot businessmodel verheven kan worden. Daarbij ligt voor zowel influencers als brands, steeds vaker de focus op een lange termijn samenwerking. Volgers blijven volgers, dus krachten bundelen is interessant om zo nog meer teweeg te kunnen brengen.
Zo komt het voor dat influencers steeds vaker groepsgewijs naar brands toestappen om eventuele samenwerkingen uit te werken. Samen bereik je immers meer dan alleen. Influencers onderling werken ook steeds vaker samen. Ze weten elkaar te vinden en verwijzen elkaar door of bevelen elkaar aan bij brands.
Aan de bedrijfskant stelt Tessa dat online influencing inmiddels vast onderdeel van de marketingmix is (of als dat nog niet zo is, dat wel zo zou moeten zijn). Magazines gaan van offline naar online en online magazines en platforms gaan naar offline. Brands maar ook platforms creëren steeds vaker een ’tweede leven’ offline of online. Of offline of online nu het primaire kanaal is, dat is geen beperking om verder te groeien.
Daarnaast benoemt Tessa de mooie ontwikkeling van websites die individuele (travel) bloggers en influencers samenbrengen en travel content toegankelijk maken voor een groot publiek. Bijvoorbeeld Girlslove2Travel en ViveleVoyage.
Influencers vertonen voorbeeldgedrag
Wie als reiziger het voordeel van de navulbare Dopper waterfles nog niet kent, wist dat zeker na de presentatie van Better Places. Goed doen voor de wereld is de basis van hun organisatie en dat doen zij ook voor hun klanten die op reis gaan en voor de bestemmingen waar zij klanten naartoe laten reizen. Bijvoorbeeld door reizigers te voorzien van een Dopper fles en hen een tiplijstje mee te geven van locaties waar zij op hun vakantiebestemming hun flesje water met goed drinkwater kunnen vullen. Dat helpt afval van plasticflesjes in de vakantielanden tegen te gaan.
Het bewustzijn van plastic afval en de bestrijding daarvan wordt door Better Places verder aangepakt door influencers op reis te sturen met een Dopper flesje. Voorbeeldgedrag vertonen dus!
Online influencers zijn zeer flexibel en ook Better Places ervaart dit als een groot goed als zij met hen samenwerken. Onlangs vertelde Better Places aan TravelNext waarom het een feest is om met digital nomads te werken. Het zijn vaak jonge creatieve mensen, die gewend zijn geraakt aan het zelfstandig ondernemen en ook nog eens de skills hebben om goede content te maken. In de video’s die digital nomads en andere influencers maken voor Better Places, wordt gefocust op topics die Better Places als organisatie interessant en belangrijk vindt.
Content moet snackbaar zijn
Rutger Houweling van gadgetplatform Want.nl manifesteert zich als gadgetmodel maar weet ook veel van videocontent die hij met formats naar eigen inzicht invult. Zijn Instagram account is actief, maar doet hij niet zoveel mee. Vanaf begin af aan (sinds de start van het platform) is hij zelf het gezicht van het platform samen met zijn team. Hij vindt het het allerleukste om formats te bedenken en deze uit te werken in snackable content.
De online lifestyle innovatie is de basis van het concept waarmee content gemaakt wordt en de missie is heel duidelijk: technologie op een begrijpelijke manier in het dagelijks leven van de mens brengen.
Een aantal tips van Rutger om goede (video)content te maken;
De uitdaging
Zo weinig tijd en zoveel content; gebruikers maken tijd om naar jouw video te kijken. Maar het feit dat consumenten steeds minder tijd hebben en het aanbod steeds groter wordt, betekent niet dat een video dan maar 30 seconden kan duren.
De oplossingen
- Als een video persoonlijk is, authentiek is en een echt verhaal in zich heeft, dan is dat een format waarmee je de doelgroep in ieder geval kunt aanspreken.
- Identificatie is belangrijk in een video. Dit betekent dat de hoofdpersoon (of hoofdpersonen) een toegankelijke houding moet aannemen en er geen afstand moet ontstaan tussen viewers en hoofdpersoon. De onderwerpen in de video’s moeten benadrukken dat de kijkers ook onderdeel zijn van de video. Letterlijk in gesprek gaan dus en de viewers erbij betrekken ook al praat het publiek niet direct terug.
- Op het moment dat viewers een video bekijken, betekent dit eigenlijk al dat zij hun ‘normale werkzaamheden’ hebben onderbroken en daarmee tijd maken voor de video. Op dat moment moet je dus als aanbieder van de video wel een bepaalde behoefte vervullen; entertainment.
- Hoe bied je dan entertainment? Door te denken in formats, zegt Rutger. Die bieden namelijk een reden om terug te komen. Ze bieden daarnaast een houvast en een concept voor de makers om het steeds op dezelfde manier te kunnen maken, zonder daarbij de creativiteit uit het oog te verliezen.
Een voorbeeld van Rutger’s eigen video’s is de one minute want. Een productreview waarbij een 5 minuten boodschap terug is gebracht naar 1 minuut.
Een tweede voorbeeld is het wantreport, een videoconcept met 2 personen als hoofdrol in een video. Dit concept laat zien dat de formule ‘vriendschap in video’ werkt. Viewers kunnen vaak identificeren met een van de twee hoofdpersonen.
Het belangrijkste advies van Rutger aan brands en influencers is dat geen van beiden gekke rollen aan moet nemen. Authenticiteit is een gouden succesformule en daarmee ook het langst uit te houden.
Karma is gonna get you
Mila Wit – Emonds is oprichtster van Stichting Reis met je Hart en heeft sinds de start van haar initiatief heel wat ambassadeurs kunnen betrekken bij haar persoonlijke missie; mensen die in Nederland onder de armoedegrens leven ook een vakantie bieden. Vrienden of familie kunnen een kandidaat nomineren.
Door zorgvuldig met influencers een #reismetjehart boodschap uit te dragen, hoopt zij mensen te inspireren met het concept en het bereik van influencers helpt daar enorm bij. Inmiddels hebben al veel influencers het -makkelijk mee te nemen- roze hartje van vilt gebruikt in hun posts. Via hun persoonlijke accounts maken ze een mooie (reis)foto en delen op deze manier de boodschap van #reismetjehart met hun volgers. De hartjescampagne is tot nu toe een groot succes en heeft veel ambassadeurs, ook uit de reisbranche zelf.
Manager van identiteit
Riksja Travel heeft een identiteitsmanager. Dat alleen al klinkt überhaupt fantastisch uiteraard, maar ook belangrijk zeker als er nauw wordt samengewerkt met influencers.
Net als dat invloed een businessmodel kan zijn, is co-creatie dat ook. Als mensen een leuk reisidee hebben kunnen zij hiermee terecht bij Riksja Travel. Bij samenwerkingen met influencers wordt gekeken naar wat beide partijen nodig hebben. Zo ontstaat een businessmodel van co-creatie. De blogger moet van Riksja kunnen profiteren, en de lezers moeten profiteren van de blogger.
In een TravelLab werkt Riksja samen met influencers aan nieuwe start-ups onder de noemer co-entrepreneurship. Uit datzelfde LAB is onder andere recent het Riksja reisconcept Hey Love! ontstaan.
Inspiring people & concepts
Naast bovengenoemde sprekers met duidelijke lessen en tips, waren er nog een aantal interessante initiatieven en personen die hun vernieuwende kijk op reizen en samenwerken deelden.
Zo is Camptoo een mooi initiatief dat camper reizen voor iedereen toegankelijk maakt. Het platform laat mensen een camper huren of verhuren en is een succesvol voorbeeld van ‘sharing’ in de reisindustrie.
Het leven van ‘The Adventurizer‘ is de droom van heel veel mensen; je baan op zeggen, op reis gaan en leven als digital nomad terwijl je een startup opricht.
Ivanka Perkovic (AmbitieMunitie) kent de YouTube industrie op haar duimpje en is bevriend met vele andere bekende YouTubers. Ze deelt in haar dagelijkse vlog haar reisverhalen, haar soloreizen en inspireert daarmee mensen hetzelfde te doen. Dat gebeurt dus ook!
Volgend jaar is de vierde editie van het Storymakers event en ook dan hoopt Cherry LAB veel mooie voorbeelden van nieuwe initiatieven en samenwerkingen te kunnen tonen aan brands, influencers en de reisindustrie.
Leuk verhaal maar de voorbeelden die in dit verhaal worden genoemd zijn klanten van CherryPicker, of Lab zoals ze nu weer heten (misschien goed om toch even te melden).
Wat Tessa zegt is voor een groot deel waar, maar wij begrijpen echt nog steeds niet waarom men niet de daadwerkelijk conversie meet? Influencers kunnen zeker bijdragen aan extra verkopen, maar zolang je weigert te meten wat er uit komt heeft het voor merken niet zo heel veel zin om daar een PR bureau voor in te huren. Uitendelijk wil je als opdrachtgever meer verkopen (lees:meer omzet), maar dat moet je dan wel meten!
Ps. Benieuwd of deze ‘kritische’ reactie geplaatst wordt….
Ha Joost,
Wij waarderen een kritische blik op onze content. Dus vanzelfsprekend laten we deze reactie toe.
Hi Joost,
Ik denk niet dat het nodig is om in spanning te zitten of TravelNext.nl wel of niet een kritische reactie plaatst.
Ik vermoed dat je niet bij het Storymakers Event aanwezig was, maar omdat je achternaam mist weet ik dat niet helemaal zeker 🙂 Ondanks je anonimiteit op TravelNext.nl neem ik de moeite om eenmalig online op je te reageren, vooral om duidelijk te maken dat het anoniem plaatsen van minimaal onderbouwde feedback niet van deze (en geen enkele) tijd is en meer zegt over jou (of jullie?) dan over het Storymakers Event, Cherry LAB of haar opdrachtgevers.
Ondanks je vermoedelijke afwezigheid, is het toch opmerkelijk dat je het belangrijk vindt om te melden dat de sprekers van het Symposium bij ons klant zijn. Dat is mij onbekend. Van de 7 sprekers van het Symposium is er 1 opdrachtgever van Cherry LAB (Camptoo). Je kunt je vast voorstellen dat we zo’n toffe start-up – de Airbnb on Wheels – graag laten spreken op een Symposium over trends, los van het feit dat ze klant bij ons zijn.
Ook geef je aan dat het weinig zin heeft om een PR bureau in te huren als conversie niet wordt gemeten. Je zal je nog verbazen over de verschillende KPI’s die opdrachtgevers stellen aan campagnes. Zo zijn er een hoop niet-commerciele instanties en bestemmingen voor wie dat niet of minder belangrijk is. Desalniettemin gaat deze blogpost over het Storymakers Event, en niet om het wel of niet inhuren van een pr bureau. Het Storymakers Event draait om het slaan van een brug tussen online influencers en merken & bestemmingen met het doel dat ze samen campagnes gaan opzetten. Conversie meten staat bij veel van de deelnemende brands aan Storymakers hoog op de prioriteitenlijst, maar niet voor iedereen. Op het Symposium worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online influencing gedeeld: conversie meten is geen nieuwe tool en is daarom door geen van de sprekers inclusief mijzelf expliciet uitgelicht. Engagement, co-creatie en authenticiteit wel.
Het lijkt er op dat je gespecialiseerd bent in conversie metingen voor commerciële partijen. Dat is een topic waar denk ik veel lezers van TravelNext.nl in geïnteresseerd zijn, waaronder ikzelf. Ik zou zeggen: verlaat de anonimiteit, deel je volledige naam, kennis en ervaringen, en schrijf een vlammende gastblog waar we allemaal steil van achterover slaan. Op mijn view kan je rekenen 🙂
Beste Tessa en Lobke,
Veel dank voor de reacties!
Nee, wij zijn zeker niet gespecialiseerd in “conversie metingen voor commerciële partijen”. Was het maar zo, dan waren we waarschijnlijk al heel rijk geweest 🙂 Wij hebben een internationale marktplaats voor bloggers.
En nee, helaas wij waren niet uitgenodigd voor het symposium, dus we waren er niet bij.
Wat ons vaak opvalt bij de KPI’s die worden gesteld door de opdrachtgevers bij een ‘influencer-campagne’, is het feit dat ze (de opdrachtgevers dus) vaak veel views willen. Je kan echter wel veel views hebben, maar als je niet de juiste doelgroep bereikt dan kan je wel 100.000 views hebben van een post, maar je wilt juist die 10.000 specifieke bezoekers bereiken. Dát is een beetje onze ‘kritiek’ zeg maar.
En helaas is het in de Nederlandse reiswereld nodig om anoniem te blijven, de haat en nijd is groot en als je ook maar een beetje kritiek hebt, dan sta je direct overal op de ‘zwarte lijst’. Gelukkig zijn 70% van onze klanten juist internationale reispartijen, dus zijn we niet heel erg afhankelijk van NL, maar ‘better safe than sorry’:)
Ha Joost,
Jouw reactie laat zien dat de eerst geplaatste opmerking niet zozeer over de inhoud gaat van het blog, maar over de door jouw ervaren haat en nijd en wel/niet goed functioneren van bedrijven in de travel industrie als het om bloggers en conversie etc gaat. Een topic waar je klaarblijkelijk zelf ook meer expertise van zou willen hebben, maar waarover je wel vaak je kritiek uit op dit platform.
Toch blijft het jammer dat je onder je alias van alles blijft becommentariëren. We hanteren een open beleid, waarbij iedereen -uiteraard met respect- kritiek of feedback mag uiten. Daar wordt dan nog op gereageerd ook. Wanneer jij er voor kiest om onder het mom van ‘better safe than sorry’ niet voor jezelf uit te komen, worden wij wellicht genoodzaakt ook jouw reacties als spam te noteren. Wat jammer zou zijn, want je bent geen robot 🙂
En waar moet je dan jouw mening kwijt?
Ik sluit me wat dat betreft aan bij Tessa. Als travelprofessionals onder elkaar heeft niemand iets aan anonimiteiten.
En als anoniem weet je in ieder geval zeker dat het niet beter wordt, als niemand precies weet met wie ze de discussie voeren.
Dat zul jij ook begrijpen, dat is tamelijk zinloos.