Ondernemers en marketeers in de reisbranche opgelet: Op donderdag 8 juni vindt de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst plaats in De Efteling, Kaatsheuvel.

De traditionele camping verdwijnt en transformeert naar een vakantiepark. Luxe, avontuur en beleving: de vakantieganger is bereid meer te betalen en wil steeds meer verrast worden. Dit biedt nieuwe uitdagingen en kansen. Recreatiebedrijven die zich echter niet snel aanpassen en innoveren worden razendsnel ingehaald door de concurrentie. Een ontwikkeling die zich in de gehele reisbranche en ook internationaal steeds meer laat zien. Verrassingsreizen, volgeboekte écht originele accommodaties (al dan niet via Airbnb) en op maat samengestelde themareizen: de doorsnee vakanties verliezen terrein.

Hoe verandert dit typisch Nederlandse expert-product de komende jaren? En welke learnings kunnen de Nederlandse travel marketeers hier uit halen? Op deze en meer vragen zullen we volgende week antwoord krijgen.

Wat wordt het Vakantiepark van de Toekomst?

De bungalowsector is volop in ontwikkeling: zowel in binnen- als buitenland is deze miljarden industrie nog altijd in opmars. Maar er dreigt een overaanbod en prijserosie ligt op de loer. Hans van Leeuwen, initiatiefnemer van de vakdag, licht toe: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen en is daarmee wat minder gevoelig voor het kortingsinstrument. Het resultaat: de voortdurende opmars van het zogenaamde ‘glamping’, tot zelfs hotels aan toe die op de camping verrijzen. De consument is steeds vaker op zoek naar een verrassende manier van verblijf, storytelling en een bijzondere belevenis. Die beleving maakt het verschil; een standaard speeltoestel is verleden tijd.”

Bijzonder overnachten bij Landal Beach Villa’s Hoek van Holland (foto: Parkvakanties)

Van succesverhalen tot online marketing workshops

Tijdens de vakdag zullen inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland ervaringen delen en vertellen hoe zij het Vakantiepark van de Toekomst inrichten. Zo geeft Libéma een kijkje in de keuken van de realisatie van haar nieuw te realiseren Safari Resort Beekse Bergen, vertelt Iwan Groothuis hoe een noodcamping kon uitgroeien tot een vakantiepark met maar liefst 8 exploitaties op Texel en gaat De Beerze Bulten-eigenaar Gerrit-Jan Hagedoorn in op de enorme verbouwing van Giga Konijnenhol tot heus Family Entertainment Center van het Vijf sterren camping & vakantiepark.

Naast de sprekers biedt de vakdag diverse (interactieve) workshops met praktijkvoorbeelden en antwoorden op vragen als: “Is er nog toekomst voor de vaste gast?”, “Hoe zet je de horeca in voor de ultieme gastbeleving én commercieel succes?” en “Hoe ziet het ideale vakantiepark er voor kinderen uit?”.

Ook interessant: rasmarketeer Martin van Kranenburg vertelt hoe je op basis van het toepassen van neuromarketing je conversie met minimale aanpassingen schrikbarend kan verhogen.

Verschillen vakantieparken en pretparken worden steeds kleiner

Waar bungalowparken zich moeten concentreren op het bieden van die unieke belevenis voor de vakantieganger, zijn het de pretparken die steeds meer inzetten op overnachtingsmogelijkheden.

Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen
Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen (foto: Parkvakanties)

Zo opent de Efteling dit jaar haar tweede bungalowpark “Loonsche Land”, met hotel en zelfs een groepsaccommodatie. En in het Belgische De Panne, bij Plopsaland, verrijst dit jaar een heuse camping naast het pretpark. Andersom opent vakantiepark het Hof van Saksen dit najaar haar vernieuwde zwembad met drie spectaculaire glijbanen, waaronder de grootste indoor waterglijbaan ter wereld.

Conclusie: de verschillen tussen vakantiepark en pretpark vervagen. Kamperen of louter overnachten in (verouderde) bungalows is verleden tijd. “Traditionele markten veranderen en nieuwe concepten dienen zich aan. Ook het aantal toetreders groeit en door verbreding zitten we met zijn allen in dezelfde vijver te vissen.” aldus Hans van Leeuwen.

Aanmelden

Benieuwd naar deze ontwikkelingen of één van de vele onderwerpen van deze dag? Er zijn al ruim 300 aanmeldingen, maar er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Aanmelden kan via de website van Het Vakantiepark van de Toekomst.