Het Vakantiepark van de Toekomst: Trends, ontwikkelingen én 5 learnings voor travel marketeers

1131

De Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” vond 8 juni plaats in De Efteling. Tijdens deze eerste editie van dit evenement kwamen de trends en ontwikkelingen in de vakantieparken en leisure branche uitgebreid voorbij.

Het bleek een inspirerende dag vorige week donderdag. In het Efteling Theater lieten bijna 400 ondernemers en marketeers zich bijpraten over de laatste vakantiepark ontwikkelingen. Op het podium stonden diverse sprekers om een case, nieuwe insights of succesverhaal te delen. Daarnaast was er een beursplein en was er voor alle bezoekers de gelegenheid om een rondleiding te volgen door het compleet nieuwe vakantiepark Efteling Loonsche Land.

Namens TravelNext was ik aanwezig en aangezien ik zowel actief ben in travel (Rondreis.nl) als in leisure (Parkvakanties) deel ik graag de key insights van deze vakdag voor marketeers in beide sectoren.

Vakantieparken: blijf investeren

Trendwatcher en organisator van de vakdag Hans van Leeuwen kondigde vooraf al aan: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen”.

Dat het bij de bungalowparken al lang niet meer alleen om een bed en een zwembad draait bleek ook uit de verschillende presentaties. Parkgasten willen meer en meer verrast worden en zoeken avontuur of juist veel luxe. Geen standaard vakantie dus, maar een bijzondere ervaring om mee naar huis te nemen.

De Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst in het Efteling Theater (foto: Parkvakanties)

De presentatie en rondleiding door het nieuwe Efteling Loonsche Land vakantiepark was tekenend. Bij dit park draait alles om de belevenis “één met de natuur”. Slapen doe je boven, op of onder de grond in vakantiewoningen gemaakt van natuurlijke materialen. Er zijn aparte themakamers en er is een bijpassend restaurant met streekproducten en een eigen moestuin.

Het nieuwe Safari Resort Beekse Bergen van Libéma doet er nog een schepje bovenop door mensen tussen de wilde dieren te laten slapen in luxe lodges, safari-tent of boomhut. Vakantiepark Beerze Bulten (de latere winnaar van de “Het Vakantiepark van de Toekomst 2017” trofee) zet juist meer in op familyfun met een spectaculaire uitbreiding van hun “Giga Konijnenhol” indoor speelparadijs. En ook bij Center Parcs kwam vorige maand naar buiten dat er flink geïnvesteerd wordt in verblijfsaccommodaties en nieuwe attracties.

Zorg dat je wat unieks te bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De tendens is duidelijk: investeren is noodzakelijk voor een toekomstbestendig vakantie- of bungalowpark. Zorg dat je wat te unieks bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De prognose van het aantal overnachtingen in Nederlandse vakantieparken ziet er overigens rooskleurig uit, echter is dit wel met name te danken aan de toename van het buitenlandse bezoek.

5 learnings voor travel marketeers

Hoe vertaalt bovenstaande ontwikkeling zich naar het dagelijkse werk van de online (travel) marketeer? De vakdag gaf de volgende insights die ook voor de hoteliers, OTA’s en destinatie-marketeers direct toepasbaar zijn.

1. Vertel jouw verhaal

Als een rode draad liep dit door de presentaties en gesprekken tijdens de vakdag: zorg voor een unieke belevenis en verpak dit in een goed verhaal. Oftewel: storytelling. Niet nieuw, maar nog té weinig toegepast daar waar het wel steeds belangrijker wordt.

Je verkoopt geen slaapplek, maar een beleving. Neem de bezoeker mee in de historie, een origineel interieur of thematisch concept. Voer jouw verhaal integraal door in de organisatie: zowel in de online als offline communicatie. Let hierbij ook op de details. Social media leent zich ook uitstekend om jouw “story” te delen. De gast zal zich verbonden voelen en de kans op een boeking wordt hierdoor vergroot. De bijzondere beleving leidt bovendien eerder tot een herhaalbezoek én levert meer mond-tot-mondreclame op.

2. Verkoop de omgeving

Voortbordurend op bovenstaande: betrek de regio in jouw verhaal. Mooie natuur, plaatselijke cultuur, bijzondere bezienswaardigheden of gave activiteiten: laat bezoekers zien wat er in de buurt te doen is. Voor vakantiegangers vormt de regio an sich steeds meer dé trekpleister.

Maak de omgeving dus onderdeel van jouw aanbod. Gebruik hiervoor woord en beeld en doe dit goed zichtbaar. De eigen website is dé aangewezen plek, maar ook hier geldt: gebruik alle kanalen. Het draagt bij aan de authenticiteit van jouw verhaal en die onvergetelijke ervaring voor de bezoeker. Het biedt bovendien kansen voor nieuwe partnerships.

Het duurzame vakantiepark Landal De Reeuwijkse Plassen, mét unieke ligging. (foto: Parkvakanties)

3. Contact met de klant: persoonlijker + vriendelijker

Allicht voor de hand liggend, maar een punt waarop bij veel reisorganisaties nog veel te halen valt: klantvriendelijkheid. Want: oprechte betrokkenheid heeft de meeste impact op de klanttevredenheid. Met name persoonlijk contact is cruciaal voor de ervaring van de consument. In veel gevallen moet dit vriendelijker of zelfs “menselijker” zoals Hans van Leeuwen tijdens het welkomstwoord van de vakdag verklaarde. Ook Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten, benadrukte dit tijdens zijn presentatie treffend: “Het begint met een glimlach”. Lees ook: Het glimlach denken voor de reisbranche.

Vakantie moet voor de gasten een aaneenschakeling van geluksmomentjes zijn en de medewerkers spelen hierbij een belangrijke rol. Het centraal stellen van de klant dient echter tijdens alle contactmomenten met de klant een hoofddoel te zijn. Van website tot customer support. Stel jezelf constant de vraag: Hoe ervaart de bezoeker dit? En: Wat kan ik doen om deze ervaring te verbeteren? Zorg niet alleen voor een optimale gebruikerservaring op je website, maar reageer ook vlot en adequaat bij vragen of opmerkingen op social media.

Kijk ook om je heen: zijn er nieuwe ontwikkelingen of tools die de communicatie met de klant kunnen verbeteren? Zo vertelde Iwan Groothuis, directeur van Vakantiepark De Krim op Texel, dat ze goede reacties krijgen op het gebruik van berichtenservice WhatsApp.

4. De conversie: overtuig de bezoeker

Dus: Een gebruiksvriendelijke (uiteraard cross-device) website waarop je jouw verhaal vertelt op een aantrekkelijke (visuele) manier is essentieel. Maar: Hoe zorg ervoor dat er ook daadwerkelijk geboekt wordt? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop “Het effect van neuromarketing” van Martin van Kranenburg.

Met behulp van heldere voorbeelden zette Martin 6 principes van Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en marketing) uiteen. Het doel van de principes is het overtuigen van de bezoeker om zo de conversiekans te verhogen. Erg fascinerend en voor iedere travel marketeer zinvol om (weer) te bestuderen / toe te passen.

De 6 principes zijn door Martin in aparte blogs op TravelNext al mooi toegelicht dus ik volsta hier met de links naar deze artikelen.

  1. Sociale bewijskracht
  2. Autoriteit
  3. Schaarste
  4. Commitment en consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid
Presentatie van Vakantiepark Beerze Bulten. (foto: Parkvakanties)

5. Trends? Duurzaamheid en luxe

Twee zaken die meer dan eens ter sprake kwamen tijdens de vakdag: duurzaamheid en de toenemende behoefte van gasten aan luxe en comfort.

Duurzaamheid speelt internationaal en ook bij bij de Nederlandse reisorganisaties een steeds belangrijkere rol en doet nu ook definitief zijn intrede bij de bungalowparken. Het is veelzeggend dat veel parken (waaronder bijna alle Landal GreenParks) inmiddels beschikken over een Green Key: het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Vakantieparken zien, naast het commerciële gewin, steeds meer het voordeel in van duurzame oplossingen.

Respect voor mens en omgeving staat wellicht niet bovenaan het wensenlijstje van de consument, het geeft ze wel degelijk een goed gevoel. Daarnaast: de gevolgen, zoals bijvoorbeeld het eten van lokale streekproducten, worden als zeer positief ervaren. Hier kun je als marketeer uiteraard prima op inspelen (storytelling!).

Dat vakantiepark-gangers anno 2017 op zoek zijn naar meer luxe en comfort is een feit. Er ligt voor veel vakantieparken een uitdaging om hun aanbod hierop aan te passen. Verouderde onderkomens een restyle geven en/of nieuwe accommodaties toevoegen is aan de orde van de dag. Voor marketeers liggen hier ook weer kansen, want de likeability van die nieuwe boomhut of luxe safaritent is aanzienlijk.

Vakantieparken over 10 jaar

“Het Vakantiepark van de Toekomst” was een boeiende vakdag. Het gaf een inkijkje in de wereld van vakantieparken en zette een aantal nuttige zaken (weer) op scherp.

Ik ben benieuwd hoe deze markt er over 10 jaar uitziet. Wat denk jij?

De tweede editie van de Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” wordt gehouden op 12 juni 2018 in Recreatiepark TerSpegelt, Eersel.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER