• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

SEO optimalisatie voor reiswebsites

3 december 2010 door Guido Gihaux

Hoeveel zoekmachine aandacht verdient een reiswebsite nu eigenlijk. Sta je hier voldoende bij stil, krijg je vanuit de organisatie hier wel genoeg tijd. Soms lastig uit te drukken in additionele omzet, maar pageranks en traffic dragen wel degelijk bij aan je conversie en zijn dus belangrijke onderdelen voor de afdelings KPI’s. Nu iedereen weer targets aan het maken is voor 2011, leek het me aardig om hier heel kort bij stil te staan.

Om maar gelijk met een voorzichtige statement te komen: Het is opvallend hoe weinig reis websites tijd besteden aan hun zoekmachine optimalisatie. Het gaat hier met name over de natuurlijke zoekresultaten: SEO. Uiteraard wordt er veel tijd gestoken in het optimaliseren van SEA: Adword campagnes, zeker als je beseft dat Travel Industry één van de duurste markten is om op te adverteren. Echter, waar vooral nog winst in te behalen valt is zijn de zoekmachine vriendelijke strategieën. Dit verdient in mijn beleving nog meer aandacht, vandaar een paar vrijblijvende tips (voor sommige open deuren, maar dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen).

1. schrijf je content niet voor zoekmachines

Genoeg contentmanagers of webeditors hebben wel een cursus zoekmachine vriendelijk schrijven gehad. Maar: schrijf voor je gebruiker, niet voor Google. Het is fijn om de Google (SEO) technieken in huis te hebben, maar weet waar de user voor komt. Probeer antwoord te geven op de vraag. Een voorbeeld: titels. Deze moet eigenlijk vertellen wat er in de tekst eronder gezegd of geschreven wordt.

2. vermijd vakterminologie

Niets is makkelijker dan het hebben over accommodaties. Maar klanten zoeken naar een hotel of een appartement. Niet naar arrangementen of transfers. Nee, hoe lang is het vliegen, waar slaap ik in. Probeer beroepsdeformatie te vermijden. Hoe moeilijk dat soms ook is.

3. Gebruik een heldere structuur

Niet alleen een user experience design conventie, maar ook belangrijk voor je zoekmachines. Laat weten wat H1, H2 titels of subtitels zijn. Dit is niet alleen voor de gebruiker overzichtelijk, maar ook voor de zoekmachine. Gebruik dit vooral ook consistent. Niets is fijner dan een stukje herkenbaarheid. Maak verwijzen in de vorm van hyperlinks ook logisch. De bezoeker moet ook weten wat hij kan verwachten achter een hyperlink. Waar komt hij terecht.

4. Gebruik de kracht van Social Media

Ja, er zijn ondertussen meer mensen die vertellen OVER Social Media, maar doe het vooral. Trek learnings, weet waarom je bezoekers reizen doorsturen of later willen lezen. Maak het mogelijk om content te delen of later te lezen. Erg goed voor de overall ranking van je website. Begin gewoon met het laten “liken” van je reizen.

5. Verse content is gewenst

Zorg voor nieuwe content. Vernieuw niet om te vernieuwen, maar laat zien voor de zoekmachines dat je content relevant en actueel is. Blog over reizen, herschrijf de functionaliteiten van een hotel, maar beperk je niet tot het jaarlijkse vakantiegids productieproces en doe dat vooral continue. Let ook op je Keyword Density; zorg voor de meest belangrijke woorden waar op gezocht wordt, dat deze vooraan in de tekst staan. Maar verbaster je copy niet zo dat er iets voor de lezer onbegrijpelijks staat.

6. Wees origineel

Een hotel dat door 12 reisorganisaties wordt aangeboden krijgt op 12 websites hetzelfde verhaal. Maar wat maakt jouw website nu anders, verfrissend en vernieuwend? Zijn het de omschrijvingen die uniek zijn, de tone-of-voice? Stem je content vooral af op de doelgroep. Houden ze van wist-u-datjes, feiten, gedetailleerde beschrijvingen.

7. Beeldmateriaal

Een foto moet ondersteunend zijn aan de tekst. De foto kan verklarend zijn of uitleggen hoe mooi een bestemming is. Wil je Ibiza of Koh Samui omschrijven, zorg dan vooral voor verklarende beelden die vertellen wat daar te zien en te doen is. Daarnaast moet beeld vooral helpen in het scannen van de pagina. Helpt het de overall design of  zorgt het voor versnippering op de website? Let wel dat beeldmateriaal ook een alt image tekst en omschrijving hebben.

8. Consistentie

Al kort aangetikt, maar content moet herkenbaar zijn, terminologie moet overal hetzelfde zijn. Heb je het op de Top X lijst van Wandelvakanties over “Sale” , noem dan niet in de top 10 aanbiedingen de term “korting”. Ook is dit iets voor de cross-channel formule, waarbij je door de verschillende kanalen heen dezelfde woorden/beelden herhaalt. Dit zorgt voor een stukje herkenning.

Hier wat aardig SEO tooltjes:

Seobook

Webmaster Toolkit

XML Sitemap generator

Keyword Density Tool

Google Rankings

Veel plezier!

Gerelateerde Berichten

  • Leergang Zoekmachine Optimalisatie (SEO) van start

    Met ingang van juni 2009 dit jaar start in Nederland de eerste leergang op het…

  • SEO case: Hotelvandaag.nl

    Tijdens SESamsterdam 2009 vorige week gaf Menno Flikkema van FirstFocus een presentatie over de SEO…

  • Zoekmachine optimalisatie (het laatste nieuws) AFD Performance Based Marketing

    Een bezoek aan het AFD 2014 Performance Based Marketing evenement  (voorheen affiliatedag) in de Fabrique…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: ANWB, content curation, content strategie, Google, Guido Gihaux, seo, zoekmachine

Over Guido Gihaux

Guido Gihaux is Chief Pixel Officer bij Online Pixel. (www.onlinepixel.nl).

We geven online consultancy en interim management over hoe je het beste je online (travel) kanaal kunt inzetten. We helpen je met de inzet van de verschillende kanalen (website, tablet, smartphone).

Hoe zet je de gebruiker centraal, wat verwacht hij en hoe zorg je ervoor dat je zo optimaal mogelijk rendement uit je kanaal haalt. Vanuit E-commerce conversie optimalisatie perspectief, maar altijd de gebruiker centraal stellend (UX service design)
Let's talk pixels.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    4 december 2010 om 14:11

    Hi Guido, top artikel. Deel je mening en zie ook dat het in bedrijven lastiger is om echt goed te investeren in SEO. Een must eigenlijk want SEO is een investering en bij SEA weet je op zeker dat je elke maand een bedrag kan wegbrengen.

    Qua tool kan ik nog http://www.seomoz.org/ aanbevelen. En welkom bij TravelNext ik hoop dat je de lezers vaker gaat verrassen met dit soort mooie posts.

  2. Roy Platje zegt

    4 december 2010 om 14:48

    Mooie bondige samenvatting over de te nemen stappen Guido. Vooral de vakterminologie blijft voor iedereen een grote uitdaging.

  3. Lizet Bakker zegt

    7 december 2010 om 11:52

    Erg goed artikel met duidelijke stappen. Ik ga dit proberen toe te passen. En Martin bedankt voor de tip van het tooltje.

    Verrassingsgroet, Lizet Bakker

  4. Easy internet strategie zegt

    10 december 2010 om 16:23

    Goede en duidelijke post! Google adviseert eigenlijk voortdurend ‘What would travel marketers do?’ wanneer het gaat om SEA. Met betrekking tot SEO weet ik van een aantal bedrijven dat ze hier ook veel op investeren. Vooral op usability en website optimalisatie ligt de focus. Het moet immers duidelijk zijn voor een klant hoe een reis te boeken.

    groeten,

    Stijn Driessen

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · SEO optimalisatie voor reiswebsites -- Topsy.com schreef:
    4 december 2010 om 14:26

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door sinds1998, Edwin Konings. Edwin Konings heeft gezegd: SEO optimalisatie voor reiswebsites. http://bit.ly/fV1V12 | via @sinds1998 #in […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Social Media Google mobiel Vakantiebeurs instagram hotels Airbnb travel TripAdvisor reizen technologie NHTV TUI reviews Expedia onderzoek destinatiemarketing Booking.com Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring