Hoeveel zoekmachine aandacht verdient een reiswebsite nu eigenlijk. Sta je hier voldoende bij stil, krijg je vanuit de organisatie hier wel genoeg tijd. Soms lastig uit te drukken in additionele omzet, maar pageranks en traffic dragen wel degelijk bij aan je conversie en zijn dus belangrijke onderdelen voor de afdelings KPI’s. Nu iedereen weer targets aan het maken is voor 2011, leek het me aardig om hier heel kort bij stil te staan.
Om maar gelijk met een voorzichtige statement te komen: Het is opvallend hoe weinig reis websites tijd besteden aan hun zoekmachine optimalisatie. Het gaat hier met name over de natuurlijke zoekresultaten: SEO. Uiteraard wordt er veel tijd gestoken in het optimaliseren van SEA: Adword campagnes, zeker als je beseft dat Travel Industry één van de duurste markten is om op te adverteren. Echter, waar vooral nog winst in te behalen valt is zijn de zoekmachine vriendelijke strategieën. Dit verdient in mijn beleving nog meer aandacht, vandaar een paar vrijblijvende tips (voor sommige open deuren, maar dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen).
1. schrijf je content niet voor zoekmachines
Genoeg contentmanagers of webeditors hebben wel een cursus zoekmachine vriendelijk schrijven gehad. Maar: schrijf voor je gebruiker, niet voor Google. Het is fijn om de Google (SEO) technieken in huis te hebben, maar weet waar de user voor komt. Probeer antwoord te geven op de vraag. Een voorbeeld: titels. Deze moet eigenlijk vertellen wat er in de tekst eronder gezegd of geschreven wordt.
2. vermijd vakterminologie
Niets is makkelijker dan het hebben over accommodaties. Maar klanten zoeken naar een hotel of een appartement. Niet naar arrangementen of transfers. Nee, hoe lang is het vliegen, waar slaap ik in. Probeer beroepsdeformatie te vermijden. Hoe moeilijk dat soms ook is.
3. Gebruik een heldere structuur
Niet alleen een user experience design conventie, maar ook belangrijk voor je zoekmachines. Laat weten wat H1, H2 titels of subtitels zijn. Dit is niet alleen voor de gebruiker overzichtelijk, maar ook voor de zoekmachine. Gebruik dit vooral ook consistent. Niets is fijner dan een stukje herkenbaarheid. Maak verwijzen in de vorm van hyperlinks ook logisch. De bezoeker moet ook weten wat hij kan verwachten achter een hyperlink. Waar komt hij terecht.
4. Gebruik de kracht van Social Media
Ja, er zijn ondertussen meer mensen die vertellen OVER Social Media, maar doe het vooral. Trek learnings, weet waarom je bezoekers reizen doorsturen of later willen lezen. Maak het mogelijk om content te delen of later te lezen. Erg goed voor de overall ranking van je website. Begin gewoon met het laten “liken” van je reizen.
5. Verse content is gewenst
Zorg voor nieuwe content. Vernieuw niet om te vernieuwen, maar laat zien voor de zoekmachines dat je content relevant en actueel is. Blog over reizen, herschrijf de functionaliteiten van een hotel, maar beperk je niet tot het jaarlijkse vakantiegids productieproces en doe dat vooral continue. Let ook op je Keyword Density; zorg voor de meest belangrijke woorden waar op gezocht wordt, dat deze vooraan in de tekst staan. Maar verbaster je copy niet zo dat er iets voor de lezer onbegrijpelijks staat.
6. Wees origineel
Een hotel dat door 12 reisorganisaties wordt aangeboden krijgt op 12 websites hetzelfde verhaal. Maar wat maakt jouw website nu anders, verfrissend en vernieuwend? Zijn het de omschrijvingen die uniek zijn, de tone-of-voice? Stem je content vooral af op de doelgroep. Houden ze van wist-u-datjes, feiten, gedetailleerde beschrijvingen.
7. Beeldmateriaal
Een foto moet ondersteunend zijn aan de tekst. De foto kan verklarend zijn of uitleggen hoe mooi een bestemming is. Wil je Ibiza of Koh Samui omschrijven, zorg dan vooral voor verklarende beelden die vertellen wat daar te zien en te doen is. Daarnaast moet beeld vooral helpen in het scannen van de pagina. Helpt het de overall design of zorgt het voor versnippering op de website? Let wel dat beeldmateriaal ook een alt image tekst en omschrijving hebben.
8. Consistentie
Al kort aangetikt, maar content moet herkenbaar zijn, terminologie moet overal hetzelfde zijn. Heb je het op de Top X lijst van Wandelvakanties over “Sale” , noem dan niet in de top 10 aanbiedingen de term “korting”. Ook is dit iets voor de cross-channel formule, waarbij je door de verschillende kanalen heen dezelfde woorden/beelden herhaalt. Dit zorgt voor een stukje herkenning.
Hier wat aardig SEO tooltjes:
Veel plezier!
5 reacties
Hi Guido, top artikel. Deel je mening en zie ook dat het in bedrijven lastiger is om echt goed te investeren in SEO. Een must eigenlijk want SEO is een investering en bij SEA weet je op zeker dat je elke maand een bedrag kan wegbrengen.
Qua tool kan ik nog http://www.seomoz.org/ aanbevelen. En welkom bij TravelNext ik hoop dat je de lezers vaker gaat verrassen met dit soort mooie posts.
Mooie bondige samenvatting over de te nemen stappen Guido. Vooral de vakterminologie blijft voor iedereen een grote uitdaging.
Erg goed artikel met duidelijke stappen. Ik ga dit proberen toe te passen. En Martin bedankt voor de tip van het tooltje.
Verrassingsgroet, Lizet Bakker
Goede en duidelijke post! Google adviseert eigenlijk voortdurend ‘What would travel marketers do?’ wanneer het gaat om SEA. Met betrekking tot SEO weet ik van een aantal bedrijven dat ze hier ook veel op investeren. Vooral op usability en website optimalisatie ligt de focus. Het moet immers duidelijk zijn voor een klant hoe een reis te boeken.
groeten,
Stijn Driessen