Vorig jaar werd de eerste succesvolle Social Travel Summit in Leipzig gehouden. Naar aanleiding daarvan is de Social Travel Summit Think Tank report geschreven. Hierin zijn nuttige tips voor bloggers en de industrie gebundeld in een gratis te downloaden document.

Dit jaar vindt er opnieuw een Social Travel Summit plaats, waarbij is gekozen om de top internationale bloggers en de industrie van over de hele wereld opnieuw te laten samen komen, ditmaal in Hamburg.

Tijdens de summit zullen de reisindustrie, PR bureaus en professionele travelbloggers met elkaar in gesprek gaan. Het doel van de summit is om de focus te leggen op daar waar bloggers en de reisindustrie al samenwerken. Cases worden besproken en er wordt geprobeerd om nieuwe praktische aanvullingen te vinden om de samenwerking tussen travelbloggers en de reisindustrie verder te verbeteren.

Stellingen

Tijdens de summit van vorig jaar is daarom ook een twee-uur durende “Think Tank” sessie gehouden waarbij bloggers, PR bureaus en de industrie met elkaar in gesprek konden gaan. Tijdens deze sessie zijn vijf specifieke onderwerpen onder de aandacht gebracht en is gevraagd om vanuit iedere tak mee te denken. Een van de stellingen was bijvoorbeeld:

“ What issues are holding us back in the way we (industry & bloggers) collaborate and work together?”

Zowel de reisindustrie als de bloggers waren het met elkaar eens dat er een tekortkoming is in marketing expertise wanneer het gaat over het creëren van campagnes en projecten. Veel bloggers begrijpen niet welke strategische doelstellingen er zijn en marketeers spreken de doelstellingen te weinig uit.

Bloggers gaven aan dat sommige opdrachtgevers ze als goedkope arbeidskrachten zagen. Door het op pad sturen van een blogger en te vragen om artikelen, foto’s voor de brochure en video’s kan een opdrachtgever kosten besparen door professionals afzonderlijk in te huren. De industrie ziet bloggers ook te vaak nog als traditionele mediaprofessionals, waar je als journalist kosteloos op pad werd gestuurd en bij terugkomst een artikel plaatste. Veel professionele bloggers delen daarentegen ‘live’ hun activiteiten en zien dit vaak als een extra dienst die ze aanbieden naast het artikel bij terugkomst.

Een ander probleem wat bloggers aangaven is dat marketingbudgetten geografisch bepaald werden. Als voorbeeld werd gegeven dat een Duitse blogger die in het Engels schrijft niet op een blogtrip naar Spanje mocht gaan. Het Duitse Verkeersbureau sponsort de reis niet, omdat het blog geschreven is in het Engels. Het kantoor in Groot-Brittannië wil niet sponsoren, omdat de blogger uit Duitsland komt. De reisindustrie moet stoppen met het toekennen van budgetten op basis van landen maar zou deze beter kunnen toekennen op basis van taal.

Bovenstaande punten zijn slechts een klein deel van het Think Tank report welke gratis te downloaden is op de Social Travel Summit website. Het document is een aanrader voor iedereen die met bloggers werkt en het kan help om nieuwe inzichten te geven. Ook voor bloggers kan het document nuttig zijn om de reisindustrie beter te begrijpen en datgene aan te kunnen bieden waar de reisbedrijven naar op zoek zijn.

STS

Op 21 en 22 april zal er opnieuw een Social Travel Summit zijn. Ditmaal dus in Hamburg. Tot 15 januari kan de industrie nog een “early-bird” ticket kopen als ze bij deze tweede summit aanwezig willen zijn. Bloggers kunnen zich niet aanmelden, voor hen is het een invite-only event.