Sinds enige tijd is Apple meer waard dan Microsoft en dat komt niet omdat er meer Mac’s dan PC’s worden verkocht. Nee, Apple verdient meer geld met mobiele devices. Pods, Phones en Pads wel te verstaan. Deze devices hebben een totale nieuwe industrie gecreëerd die ook de reismarkt zal veranderen.Wordt dit nu weer de volgende technologische hype die u moet volgen? Jazeker!

Kunt u zonder mobiel?
De impact van de mobiele telefoon voor u als reismanager is net zo sterk als die voor u persoonlijk is geweest. Want laten we eerlijk zijn: kunt u zonder uw mobiel? Uw klant ook niet. En de mobiele telefoon is uw enige mogelijkheid om met uw klant te communiceren terwijl die van uw product, de reis, geniet. U bent heel druk bezig met search engine, affiliate, e-mail, social, en allerlei andere vormen van marketing om die klant binnen te halen. Dan is het best een raar idee om na de aankoop ook nog met uw klant te willen praten. Want de reisbranche is een transactiehandel. Elk boekingseizoen gaat u de strijd aan met uw concurrenten om die klant maar binnen te halen. En dat moet u ook vooral blijven doen. Maar u moet daarna ook met uw klant blijven praten. Dat wil die klant namelijk graag.

De eerste stappen
Reizen is voor veel mensen namelijk best wel spannend. Zo veel doen ze dat meestal niet. De eerste mobiele communicatiekans die reisondernemers hebben, is de klant te helpen zijn ‘Reisefieber’ te laten zakken. Bijvoorbeeld door hem actuele reisinformatie te sturen per SMS. Neemt u van mij aan: dat wordt extreem gewaardeerd. Zelfs zo dat de klant bereid is daarvoor te betalen. Dit soort mobile services is een no-brainer, zeker als je in het buitenland bent. Het is namelijk vrij lastig om erachter te komen of jouw vlucht op tijd gaat vanuit bijvoorbeeld Antalya.

Veel mobiele toepassingen ontbreekt het nog aan praktische waarde. De currency converters, vertalers en wereldtijdklokken lijken interessant, maar zijn het niet. Mobiel vraagt om een andere communicatiebenadering. Een benadering die persoonlijker en relevanter moet zijn voor de gebruiker. Als ik u een SMS met waardeloze informatie stuur, wordt u waarschijnlijk woedend. Laat staan als ik u die ongevraagd stuur. Hetzelfde geldt voor mobile apps en mobiele websites. U moet er dus achter komen naar welke informatie uw klant zoekt als hij met zijn mobiele telefoon op uw site komt. Een andere insteek is dat u bedenkt welke informatie u uw klant wilt meegeven op zijn mobiele telefoon als hij met u op reis gaat.

Mobiel als transactie medium

De categorie ‘travel’ van de Nederlandse App Store barst nog niet van de reisondernemingen. In de top 25 betaalde apps staan veel reisinformatie-apps die informatie van de Schiphol website kopiëren. In de gratis lijst zijn in de top 25 alleen ‘Booking’ en ‘KLM’ te vinden. De app van Booking is een snoepje en een Nederlands product om heel trots op te zijn. Zeker als je weet dat er daadwerkelijk hotels mee geboekt worden. Geboekt? Dat klinkt dan weer als transacties. Zet dus maar op uw To-Do-lijst: Mobiel.