• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Staat Mobiel al op uw To-Do-lijst?

29 oktober 2010 door Jeroen van Velzen

Sinds enige tijd is Apple meer waard dan Microsoft en dat komt niet omdat er meer Mac’s dan PC’s worden verkocht. Nee, Apple verdient meer geld met mobiele devices. Pods, Phones en Pads wel te verstaan. Deze devices hebben een totale nieuwe industrie gecreëerd die ook de reismarkt zal veranderen.Wordt dit nu weer de volgende technologische hype die u moet volgen? Jazeker!

Kunt u zonder mobiel?
De impact van de mobiele telefoon voor u als reismanager is net zo sterk als die voor u persoonlijk is geweest. Want laten we eerlijk zijn: kunt u zonder uw mobiel? Uw klant ook niet. En de mobiele telefoon is uw enige mogelijkheid om met uw klant te communiceren terwijl die van uw product, de reis, geniet. U bent heel druk bezig met search engine, affiliate, e-mail, social, en allerlei andere vormen van marketing om die klant binnen te halen. Dan is het best een raar idee om na de aankoop ook nog met uw klant te willen praten. Want de reisbranche is een transactiehandel. Elk boekingseizoen gaat u de strijd aan met uw concurrenten om die klant maar binnen te halen. En dat moet u ook vooral blijven doen. Maar u moet daarna ook met uw klant blijven praten. Dat wil die klant namelijk graag.

De eerste stappen
Reizen is voor veel mensen namelijk best wel spannend. Zo veel doen ze dat meestal niet. De eerste mobiele communicatiekans die reisondernemers hebben, is de klant te helpen zijn ‘Reisefieber’ te laten zakken. Bijvoorbeeld door hem actuele reisinformatie te sturen per SMS. Neemt u van mij aan: dat wordt extreem gewaardeerd. Zelfs zo dat de klant bereid is daarvoor te betalen. Dit soort mobile services is een no-brainer, zeker als je in het buitenland bent. Het is namelijk vrij lastig om erachter te komen of jouw vlucht op tijd gaat vanuit bijvoorbeeld Antalya.

Veel mobiele toepassingen ontbreekt het nog aan praktische waarde. De currency converters, vertalers en wereldtijdklokken lijken interessant, maar zijn het niet. Mobiel vraagt om een andere communicatiebenadering. Een benadering die persoonlijker en relevanter moet zijn voor de gebruiker. Als ik u een SMS met waardeloze informatie stuur, wordt u waarschijnlijk woedend. Laat staan als ik u die ongevraagd stuur. Hetzelfde geldt voor mobile apps en mobiele websites. U moet er dus achter komen naar welke informatie uw klant zoekt als hij met zijn mobiele telefoon op uw site komt. Een andere insteek is dat u bedenkt welke informatie u uw klant wilt meegeven op zijn mobiele telefoon als hij met u op reis gaat.

Mobiel als transactie medium

De categorie ‘travel’ van de Nederlandse App Store barst nog niet van de reisondernemingen. In de top 25 betaalde apps staan veel reisinformatie-apps die informatie van de Schiphol website kopiëren. In de gratis lijst zijn in de top 25 alleen ‘Booking’ en ‘KLM’ te vinden. De app van Booking is een snoepje en een Nederlands product om heel trots op te zijn. Zeker als je weet dat er daadwerkelijk hotels mee geboekt worden. Geboekt? Dat klinkt dan weer als transacties. Zet dus maar op uw To-Do-lijst: Mobiel.

Gerelateerde Berichten

  • Travel en mobile

    In de Beurs van Berlage vond op 19 april de goed bezochte Mobile Convention Amsterdam…

  • De impact van mobiele technologie in de reis- en hospitalitybranche

    De technologische evolutie binnen de hospitality branche biedt mogelijkheden om met de inzet van mobiele…

  • 2017 lijkt het jaar om succesvol te zijn met proximity marketing in leisure, travel en transport

    Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig…

Categorie: Mobiel, Technologie Tags: Jeroen van Velzen, mobiel en travel

Over Jeroen van Velzen

Jeroen van Velzen is algemeen directeur van Sound of Data. Sound of Data levert mobiele oplossingen voor de reisbranche in Nederland en daarbuiten. Bedrijven als Cheaptickets, Vliegwinkel, Amadeus en Schiphol maken gebruik van de slimme toepassingen die Sound of Data heeft ontwikkeld om reizigers op de hoogte te houden van hun reis via de mobiele telefoon. Als veteraan in de mobiele sector stond Jeroen in 2001 aan de wieg van Mobile2Pay, het eerste mobiele betaalsysteem in de Benelux. Jeroen schrijft over mobiel in travel in Nederland en daarbuiten.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    29 oktober 2010 om 09:57

    @Jeroen. Wat een goed artikel. Top! Inderdaad je kan het je niet meer indenken dat je zonder mobiel kan. Het is echt een onderdeel van je. Je wordt echt panisch als je hem een keer een dag vergeet.

    Zonder internet kunnen we trouwens ook niet meer, reageer nu op de post vanuit de trein :-)! Hoop op nog meer leuke artikelen van je en voorbeelden van mobiele toepassingen uit de reisbranche.

  2. Patrick Mulder www.adfiliate.nl zegt

    29 oktober 2010 om 10:19

    hey Jeroen, leuke 1e post, succes!

  3. joost bakker zegt

    29 oktober 2010 om 13:33

    inderdaad een goed artikel om een rustig over na te denken en te brainstormen.
    je kan beter goed nadenken over een sms sturen dan een onzin sms. je telefoon is toch persoonlijker dan email.

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Staat Mobiel al op uw To-Do-lijst? -- Topsy.com schreef:
    29 oktober 2010 om 10:43

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Jeroen van Velzen, Richard van Duijn, Dejan Bundalo, Leander Stolk, Marino Fassaert en anderen. Marino Fassaert heeft gezegd: RT @jeve: Mijn eerste blogpost voor Reismanagers: Staat Mobiel al op uw To-Do-lijst? http://t.co/RjzcD4I […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels instagram destinatiemarketing TripAdvisor Social Media travel onderzoek KLM reizen Airbnb mobiel NHTV Booking.com Google Expedia reviews technologie Vakantiebeurs Facebook TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring