Campr is een Belgische start-up die een marktplaats biedt waarop particulieren hun tuin, terras, boerderij of dergelijke openstellen voor kampeerders. We spraken met één van de oprichters, Sebastiaan Schillebeeckx. 

Wat is het verhaal achter Campr? Hoe is het ontstaan?

We (oprichters Sebastiaan en Wim) houden allebei van slapen en avontuur in outdoors. Maar veel campings zijn onpersoonlijk en dat is niet altijd aangenaam meer. Vandaag de dag heerst er dankzij Airbnb een gunstig klimaat voor een sociaal reizigers platform waar vraag en aanbod rond kamperen kan samenkomen. Zo zijn we vorig jaar van start gegaan. We wilden alternatieve manieren van kamperen aanbieden en mensen ‘off the beaten path’ brengen. Uiteindelijk gaat het in de sharing economie om mensen. We brengen hosts en kampeerders samen en creëren unieke ervaringen met een persoonlijke touch.

Er zijn nog steeds veel hosts die gewoon een plek aanbieden, maar meer en meer komen er ook volledige kampeer ervaringen van meerdere dagen bij. Zo biedt bijvoorbeeld een Australische host op Campr een uitgewerkt camping avontuur in  de Australische outback. Campr groepeert verschillende kampeer ervaringen zoals glamping, urban camping, adventure camping en meer.  

Begin februari 2015 is de site gelanceerd. Na enkele maanden is Campr al actief in een 30-tal landen met zo’n 200 hosts. Er zijn 2000 mensen klaar om te kamperen. We groeien snel en de eerste boekingen komen binnen, maar de omzet is nog niet hoog. Er moet eerst nog vertrouwen gecreëerd worden. Mensen zoeken manieren om via de site in contact te komen met elkaar om dan rechtstreeks de aanbieders te contacteren. Daar moeten we vanaf en we moeten dus snel volume kunnen creëren.

Tegen de zomer wil Campr 500 plaatsen wereldwijd aanbieden. Een zeker volume aantonen is ook belangrijk om nieuwe investeerders te kunnen aantrekken. We willen in 2015 en 2016 vooral groeien, vertrouwen creëren en marktpositie creëren.  De funding die Amerikaanse sites als Hipcamp en Glampinghub ontvingen toont aan dat er interesse voor die sector. Outdoor & camping ervaring zijn meer en meer in opmars en daar speelt Campr op in. De focus ligt nu op Europa maar het concept is zeker uitbreidbaar. Het is eigenlijk niet zo evident om vanuit België te opereren omdat kamperen hier niet heel groot is. We bezoeken dan ook regelmatig hosts in verschillende landen en houden zo de vinger aan de pols rond het kampeergebeuren en de specifieke noden van kampeerders.  

Hoe zit het business model in elkaar?

Campr rekent een booking fee van 8% die aan de traveler wordt aangerekend. 5% blijft over voor Campr. In deze beginfase moet de host niets afgeven. Dit is belangrijk om de hosts sneller aan boord te krijgen.

Wat kan Campr in de toekomst blijvend differentiëren van bijvoorbeeld Airbnb?

We differentiëren door de site volledige te optimaliseren voor de wensen in de kampeerniche. De zoekfunctionaliteit is sowieso volledig toegepast op campings, met aangepaste criteria. Bij elke faciliteit die we per kampeerplaats tonen, testen we ook of die relevant is voor kampeerders. Airbnb biedt wel een aantal mogelijkheden voor kampeerders, maar het is niet uitgediept. Als je een tent wilt aanbieden op Airbnb moet je bijvoorbeeld nog aangeven of het een gedeelde kamer is of niet. Een beetje vreemd dus.

Verder willen we specifieke functionaliteiten als weersvoorspellers invoegen. Ook qua prijsbepaling willen we volledig inspelen op de niche en verschillende formules & sleeping options aanbieden. Kortom de beleving op de site moet volledig aangepast zijn op kamperen.

Ten opzichte van sites als Campinmygarden en Glamping.com willen we ons onderscheiden door de persoonlijke ’touch’ waar te maken. Ook professionele glampings kunnen plaatsen aanbieden maar het moet persoonlijk blijven. Daar moeten we streng op zijn. Ook op de site willen we geen foto’s van lege tuinen tonen, maar meer de beleving highlighten. Er is nog heel wat mogelijk in deze niche.