TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van Hotelmobile’. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die gelanceerd zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Hotelmobile is opgericht door Lex van de Vliet. Hotels kunnen volgens hen hun gasten nog beter en persoonlijker behandelen door middel van hun app. En hotels kunnen de app in een handomdraai opzetten voor hun eigen hotel. Tegenwoordig runt Lex Hotelmobile samen met Stephano Bosman. Ik ging met Stephano in gesprek om eens te horen hoe ze dat precies zien en doen.

Hoe werkt Hotelmobile precies?

“Je gast komt inchecken in het hotel, je balie ligt bezaaid met folders over ‘What to do’ in de omgeving. Ook heb je zelf nog een folder met diensten die jij in je hotel aanbiedt. Ze zijn zeker heel nuttig, maar geven een bult aan papier aan je gasten. Al deze informatie kun je met onze dienst gemakkelijk in een interactieve app stoppen. Die app laat aan de gasten zien wat er binnen het hotel en in de omgeving is te doen en geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om roomservice te bestellen.  Hotels vragen zich steeds vaker af: “Hoe haal je als hotel zijnde business uit social media, speel je effectief in op guest feedback, maak je van feedback feed-forward en hoe verbind je gasten met je hotel, zelfs als ze niet in je hotel aanwezig zijn? Op deze vragen heeft Hotelmobile antwoorden.

Een hotelier kan aan de achterkant zien hoe vaak de app wordt gebruikt. Ook kunnen zij haar gasten op individueel niveau bedienen en met hen communiceren door middel van een chatfunctie in de app. Het voordeel hiervan is dat de hotels interactie hebben met hun gasten, commitment creeren en rechtstreekse feedback krijgen van de gast.

Ook kunnen er interessante en op dat moment relevante aanbiedingen worden gedaan aan gasten, door gebruik te maken van pushberichten .”

Hoe is het idee voor Hotelmobile ontstaan?

“Eigenlijk vrij simpel, Lex van der Vliet was al bezig met het ontwikkelen van online diensten met zijn eigen bedrijf Tjuna. Samen met een Zuid-Afrikaanse investeerder zijn zij op zoek gegaan naar een leuk en interessant product dat samen ontwikkeld kon worden en op de markt kon  worden gebracht. We hebben allemaal aan Hotelschool Den Haag gestudeerd dus een hospitality-gerelateerde app was een logische stap. Wij dachten simpelweg: ‘Waarom geen goede service-app waarin je alles kunt doen wat je als gast wilt en waarvoor je geen zin hebt om de receptie te bellen?’

Het zelf ontwikkelen van zo’n app kost een vermogen voor hotels, wij bieden hen een omgeving aan, die ze zelf kunnen vullen en vormgeven naar hun eigen wensen door middel van een cloud CMS. Dat scheelt kosten en tegelijkertijd heel veel tijd.”

Wat zijn de succesfactoren?

“De app is laagdrempelig, innovatief en interactief. Daarnaast kan het betreffende hotel de app zelf beheren en daardoor zelf zo uitgebreid maken als gewenst. De app is nu nog statisch maar we willen naar een modulair concept. Hierdoor kan de app per hotel worden aangevuld met hotel specifieke  opties als bijvoorbeeld, vluchtinformatie,  nieuws of taxi services.”

Krijgen jullie al veel goede reacties?

“We krijgen ontzettend veel positieve reacties. Praktisch elke hotelier die de app in handen krijgt wil hem graag hebben. Dit komt mede door het netwerk van aangesloten hotels wat een platform bied om samen door te ontwikkelen. We zitten in het korte jaar dat we bestaan inmiddels over de 50 aangesloten hotels.”

Bestaan er al soortgelijke concepten?

“Ja, er is een Amerikaans bedrijf dat een poging gewaagd heeft iets dergelijks op de markt te zetten, maar de app is web-based, statisch en er is weinig interactie. Onze app kent veel meer flexibiliteit en biedt daarom hotels de mogelijkheid aan om de klant daadwerkelijk op persoonlijk niveau te kunnen bedienen.”

Wat is het businessmodel?

“Dat is simpel, hotels betalen eenmalig een set-up fee en betalen daarna voor een abonnement voor de updates en doorontwikkeling van de app, de gebruikersstatistieken en implementatie ideeën.”

Waar staat Hotelmobile over een jaar?

“Over een jaar zijn wij niet alleen de leidende en toonaangevende hotelapp op servicegebied in Nederland. We hebben dan ook internationaal een grote slag gemaakt, we zijn gegroeid in het buitenland en bedienen ook België, Duitsland, Frankrijk en Engeland.”

Wat is jullie droom voor Hotelmobile over vijf jaar?

“We bedienen dan niet alleen de hotellerie, maar alle gebouwen waar je naar binnen kunt wandelen en een service verwacht als gast. Dan kun je denken aan campings, maar ook ziekenhuizen, hogescholen en winkelcentra. We hebben een goud ei dat we in die 5 jaar zullen blijven oppoetsen.”

Redactie: Bedankt voor het interview Stephano, ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat de komende tijd. Ik verwacht mooie verhalen over een half jaar! 😉