Heb ik vaccinaties of een visum nodig? Kan ik overal pinnen? Kan ik in het hele land veilig reizen en dekt mijn zorgverzekering alle medische kosten als er wat misgaat? Een greep uit veelgestelde vragen op diverse online fora. Dankzij een nieuw initiatief en de samenwerking met Ministerie van Buitenlandse Zaken, Douane, Europeesche Verzekeringen, Gezond op Reis, CIBT Visas en GWK Travelex is er nu een nieuw platform waar reizigers op al deze vragen antwoord krijgen: MyTravelPlanner.nl. We spraken Erik Liet, mede-oprichter van dit platform

Wil je je reis goed voorbereiden dan moet je voor het antwoord meeste vragen bij verschillende instanties zijn. Dat betekende voorheen veel websites bezoeken en veel tijd besteden aan het vinden van de juiste informatie. Vanaf nu hoeft dat niet meer. Op MyTravelPlanner.nl vind je alle actuele informatie voor een goede reisvoorbereiding op één platform. Ook ANVR steunt dit initiatief.

Bestaan er al soortgelijke concepten?

Er bestaat volgens ons nog geen soortgelijk concept. De site ziet er wellicht eenvoudig uit, en dat is ook de bedoeling, maar we bieden meerdere diensten in 1 oplossing. We helpen bezoekers namelijk op 4 manieren:

  1. We presenteren op basis van jouw specifieke reis de adviezen die daarbij passen. Dus bij het land tonen we bijvoorbeeld het advies van Buitenlandse Zaken voor dat land. Als je zakelijk kiest, dan tonen we dat je mogelijk een zakelijke reisverzekering nodig hebt. Als je sportief kiest, dan waarschuwen we je dat je basisverzekering dat mogelijk niet dekt. Verder hebben we veel calculaties op de achtergrond draaien die bijvoorbeeld dingen uitrekenen op basis van je reisduur en vertrekdatum. Dat scheelt je een hoop uitzoekwerk.
  2. Je kunt zelf een to-do lijst samenstellen op basis van de adviezen. Dus vind jij iets niet nodig of je hebt het al geregeld, dan selecteer je dat gewoon niet als to-do. Daarmee wordt het een persoonlijke lijst alleen voor jou.
  3. We bewaren je to-do’s op een eigen pagina zodat je het in eigen tempo kunt afvinken. We reminden je ook nog eens als het echt tijd wordt om iets te gaan regelen. Dat zijn bijvoorbeeld triggers op basis van je vertrekdatum, dus ook weer heel persoonlijk. We maken het je graag makkelijk om je reis goed voor te bereiden.
  4. We helpen je ook nog eens alle to-do’s uit te voeren. Heb je bijvoorbeeld, bankpas activeren voor werelddekking, als to-do opgegeven dan hebben we een drop down waar je je eigen bank kunt selecteren en via een link verwijzen we je dan door naar de pagina van jouw bank voor die actie. Je kunt ook direct naar de visumsite, een afspraak maken voor je vaccinaties en geld wisselen. Dat zijn links naar onze partners en uiteraard niet verplicht. We hopen uiteraard dat door het gemak dat we bieden, bezoekers dit zeker zullen overwegen.

mytravelplanner2

 

Waarom is dit een ander concept?

Los van bovenstaande punten, hebben we ook erg goed nagedacht over hoe we de juiste en up-to-date gegevens in de site konden tonen. Veel sites bevatten namelijk verouderde of onjuiste gegevens. We hebben daarom in een vroeg stadium al besloten dat we wilden werken met gerenommeerde partijen uit de markt zoals CIBT visas, Buitenlandse Zaken, GezondOpReis, Douane, Europeesche Verzekeringen en GWK Travelex. Een frontrunner op elk onderwerp met expertkennis en gegevens. Dat geeft een gevoel van vertrouwen. Consequentie is wel dat we dus geen vergelijkingssite zijn en dat ook niet willen zijn. Wij willen met deze partijen reizigers echt voorzien van goede adviezen.

Tijdens de implementatie was dit goed merkbaar. Iedere partner wilde zijn of haar pagina steeds nog beter en beter maken. Dat was immers hun kindje. Er werd echt gedacht vanuit de gebruiker. Ook nu zijn en blijven onze partners erg betrokken en dat is volgens ons echt onderscheidend. Wij werken samen met 9 partners die kennis van zaken hebben en zeer gemotiveerd zijn om de customer journey van de klant te vergemakkelijken. Het besef dat dit alleen maar kan als je alles op 1 plek bijeen brengt voor de klant, maakt dit een zeer uniek geheel. Het heeft ons dan ook zeker een jaar gekost om iedereen aan boord te krijgen.

Wat is het businessmodel?

Alle informatie is gratis. Het is echter mogelijk om als gebruiker, geheel vrijwillig, diensten af te nemen bij een aantal van onze partners. Wij krijgen daarover een vergoeding die we vervolgens grotendeels delen met reisorganisaties die hun bezoekers op onze service wijzen. We denken reisaanbieders hiermee een extra service in handen te geven voor hun klanten en ze tegelijkertijd te ontlasten in hun werkzaamheden.

Hoe werkt MyTravelplanner achter de schermen? Hoe waarborgen jullie bijvoorbeeld de meest geupdate informatie van jullie partners?

In het vierde kwartaal willen we naar een situatie waar iedere partner zijn gegevens aanlevert via XML koppelingen. Nu is dat voor enkele partners het geval en voor enkele nog niet. We hebben echter wel procedures afgesproken waarbij elke wijziging wordt doorgegeven. Dus de gebruiker merkt dat niet maar wij hebben er iets meer werk aan. In sommige gevallen verandert de data niet frequent maar daar is het wenselijk om in het geval van voorvallen extra informatie automatisch in de site te krijgen. Neem bijvoorbeeld Griekenland, daar zouden we dan graag automatische updates krijgen van GWK Travelex over geldzaken en Europeesche over de consequenties voor de verzekering. Van Buitenlandse Zaken krijgen we daar al de continue updates via XML en dat werkt goed.

We gebruiken voor het e-mail marketing gedeelte de professionele software van Mailplus. Daar koppelen we met een API en werken we in 2 omgevingen; een omgeving voor de meer handmatige e-mailings en een omgeving voor alle gepersonaliseerde trigger emails en campagnes. We hebben daar echt heel bewust gekozen voor echt goede mail software die aan al onze eisen kon voldoen. Dat rollen we overigens pas einde van de maand juli helemaal uit.

Hoe gaan jullie je precies positioneren op de reeds overvolle markt?

Als een extra service richting klanten voor reisorganisaties en als een echte toegevoegde waarde van service voor de steeds meer zelfstandig online boekende reiziger.

Werken jullie reeds samen met touroperators/OTA’s of andere reisorganisaties?

Jazeker maar gezien we daar nu vol mee bezig zijn, doen we daar nu nog even geen mededelingen over.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Als dit werkt in Nederland, waarom dan niet overal ter wereld?  Meerdere van onze partners hebben al een internationale presence en er kijken ook al wat managers mee heb ik begrepen. Maar voor nu is het gewoon keihard buffelen, reisorganisaties aansluiten en de site & service verbeteren.