Travel chatbot The Waylo faciliteert boekingen door AI. Het werkt vrij simpel. Op de website The Waylo voer je de bestemming in, de aankomst- en vertrekdatum en via Facebook Messenger krijg je vervolgens de opties doorgestuurd die je daar ook direct kunt betalen en boeken. Vervolgens herkent The Waylo je bij elk volgend gebruik en kun je rechtstreeks via Messenger contacten met de AI travel agent.

Waylo is een van de laatste toetreders in de competitieve wereldwijde industrie van online hotel boekingen. Na maanden lang testen van features in beta, is het framework deze week gelanceerd en kunnen er via Messenger (dus enkel via een chatbot) hotelboekingen gemaakt worden. Ook in Nederland! En daarnaast nog in zo’n 170 andere landen.

AI en NLP

De startup is een combinatie van AI (artificial intelligence) waarbij Intuitive Natural Language Processing (NLP) wordt gebruikt om voorkeuren en teksten van de gebruikers te begrijpen. The Waylo is eigenlijk een persoonlijke AI reisagent die gratis voor je aan het werk gaat. Waylo boekt voor de gebruikers van de app een hotel in drie stappen.

Bestemming en voorkeuren

Door in te typen waar je naartoe wilt en wanneer, krijg je diverse opties aangeboden waarbij je uit hotels en hun kamertypes kunt kiezen. Staat het hotel of de kamer die je wenst er nog niet bij? Dan kun je via de buttons onderaan de chat aangeven welke voorkeuren je nog meer hebt binnen het boekingsproces.

3 keer klikken en dan boeken

Het concept is gebaseerd op de filosofie dat je middels AI, prima binnen drie kliks een hotelkamer kunt boeken (The waylo noemt het proces: 3 clicks/tap). Wij hebben het getest Het is inderdaad zeer snel en als je persoonlijke hulp nodig hebt, kun je dit vragen door een human-human request te verzenden. Dat duurt uiteraard iets langer.

  1. Zoeken naar hotels op basis van bestemming/data

Wij hebben gezocht naar een hotel in Amsterdam. De hotels die je aangeboden krijgt kun je via Google Maps op hun locaties en kamertypes bekijken. Onder de kamertypes krijg je vervolgens de boekingsbutton.

2. Filteren

Vervolgens verschijnen er onderaan de lijst van gevonden hotels allerlei opties om te filteren; wij kozen een limiet op basis van prijs en zochten naar hotels van onder de 100 dollar per nacht (jammer genoeg is de prijs nog niet in euro’s). Vervolgens kun je de kamer selecteren. Ik koos toch voor een iets grotere, dus ook duurdere kamer. Onder de selectie van de kamer, verschijnt voor het eerst de boekingsbutton.

3. Selecteren en boeken

Een druk op een button wordt automatisch overgezet in een tekst. Zo drukte in bovenstaande afbeelding op de button ‘Book Room’ en deze is vertaald naar tekst in de chat (zie afbeelding hieronder). Ik voer mijn e-mail adres in, kan de aanhef kiezen hoe ik graag aangesproken wil worden en wordt vervolgens naar het betaalsysteem doorgestuurd (hetzelfde systeem dat Facebook gebruikt voor andere betalingen via Messenger). Eventuele aanvullende boekingskosten worden hier ook bekend gemaakt.

Het is dus inderdaad een proces met drie klicks. De volgende keer als ik een hotel wil boeken weet de bot mijn e-mail adres nog. Onderdeel van het 3 keer klikken en boeken proces is het winnen van vertrouwen in Waylo, waarbij reizigers niet teleurgesteld worden door (te hoge) prijzen. Als onderdeel daarvan wordt na iedere boeking, automatisch een prijsindex uitgevoerd. Als een andere website een betere prijs biedt, is er 10% refund is voor de gebruiker. Dit is bij enkele OTA’s ook het geval.

Een bot in een bot

Op producthunt wordt er volop getest en feedback gegeven op deze veelbelovende startup. Het principe lijkt aan te spreken, maar er zijn ook nog een paar uitdagingen, zoals de snelheid van The Waylo in vergelijking met de snelheid op bijvoorbeeld Booking.com. Het proces vertraagt uiteraard wanneer er een live agent bij betrokken wordt. Dit gebeurt voornamelijk als de bot errors geeft of de gesprekken te lang zijn. Live takeovers zijn wel enigszins ingeperkt en sinds het de beta fase uit is, zijn die take overs gehalveerd.

Waar gebruikers en testers op dit moment vooral feedback op hebben is het verschil tussen de smartphone en laptop/webversie. Wij hebben de webversie getest. Via de smartphone is het selectieproces iets omslachtiger, maar nog steeds minder dan bij Kayak (daar kom je bijvoorbeeld in 5 stappen aan een geschikt hotel) zegt een van de testers. De toepassing vraagt om een goedwerkende conversational interface. Maar dit is zeker een mooie en vernieuwende stap in de toekomst voor reisagenten, touroperators en reisorganisaties.