TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van Twimpress’. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedrageven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Hotels recenseren, er is veel om te doen in de travelbranche. Dat zien we wel aan het aantal postings op TravelNext over reviews. Tony Kuijk uit Den Haag springt hier als jonge hond op in door Twimpress te introduceren in hotelland! Ik interviewde Tony over zijn jongensdroom en grote passie.

Hoe kwam je op het idee voor Twimpress?

Ik was bezig met mijn scriptie bij drie Chagall Hotels & Restaurants. Ik heb voor mijn afstudeeronderzoek gekeken naar hoe zij sociale media gebruiken en hoe zij dit in zouden kunnen zetten voor hun hotels.

Wat me opviel tijdens dit onderzoek was dat tweets die over en naar hotels worden getwitterd nergens worden gebundeld. En terwijl dit onwijs nuttige informatie is voor hotels, verdwijnt het na een tijdje gewoon uit de Twitterwereld. Als ik bijvoorbeeld op Twitter op zoek ben naar informatie over een hotel in Amsterdam, dan zie ik alleen recente tweets, de oudere berichten zijn dan verdwenen.

Ik wilde deze losse flodders aan tweets graag bundelen en publiceren zodat het ook echt een grote meerwaarde heeft voor hotels.

Hoe werkt Twimpress dan precies?

Hotelbezoekers kunnen hun hotel reviewen door in een tweet een aantal dingen op te nemen. Ze moeten minstens het Twitteraccount van het hotel opnemen, een cijfer en #Twimpress. Dan wordt automatisch de tweet doorgestuurd naar Twimpress.nl waar alles gebundeld wordt.

Gaaf idee! Maar heb je Twimpress helemaal zelf ontwikkeld?

Ja, ik heb het from scratch zelf gedaan. Ik had na mijn afstuderen geen geld om een programmeur te betalen dus dan moet je wel! Ik had alleen totaal geen verstand van programmeren en ben gewoon begonnen met het maken van een eerste pagina in HTML. Door het lezen van forums heb ik mezelf zover ontwikkeld dat ik Twimpress kon maken tot wat het nu is!

Voor wie is Twimpress precies?

Twimpress heeft eigenlijk drie doelgroepen.

  • Twimpress is er voor hotels, zij kunnen zich profileren op Twimpress door aan potentiële klanten te laten zien hoe goed hun service is. Dit kunnen ze doen door recensies van bestaande klanten te vragen via Twimpress. Ze kunnen ook een widget van Twimpress op hun eigen website plaatsen waar de reviews en het cijfer getoond worden.
  • Daarnaast is Twimpress er voor reizigers die op zoek zijn naar een goed hotel. Ze kunnen door de reviews heen bladeren en een hotel naar wens uit kiezen.
  • Als laatste is Twimpress er ook nog voor de reizigers on the road.

On the road? Hoe dat dan precies?

Een reiziger on the road kan zijn of haar mening vaker uiten via Twitter over verschillende hotels via Twimpress. In de toekomst worden deze reviews naast op hotel, ook op persoon gebundeld. Bij thuiskomst kan de reiziger simpelweg inloggen met Twitter via de Aouth-functie en krijgt dan een overzicht van alle reviews die tijdens de reis zijn geplaatst. Door middel van een eigen URL kunnen dan de reviews worden gedeeld met vrienden, familie en bekenden.

Heb je nog meer ontwikkelingen op het programma staan?

Een andere nieuwe feature zal de site nog meer funfactor mee geven. Door middel van gamification worden de gebruikers beloond met badges voor bijvoorbeeld het aantal reviews dat zij posten.

Waarom gaat Twimpress het maken?

Twimpress is een uniek concept. Omdat Twitter zich al heeft bewezen, en veel gebruikers kent, is het bereik groot. De stap maakt het dan klein om een review te schrijven omdat je je nergens anders voor in hoeft te loggen. Het gebruik van de hashtag is de enige manier om tweets uit de stream te halen en te laten laden op de website. Tweets zonder review of cijfer komen niet op de website.

Waar staat Twimpress over vijf jaar?

Zolang ik blijf doorontwikkelen en met alle trends blijf mee gaan, denk ik dat ik er over vijf jaar wel van zou kunnen leven. Ik zit na te denken over meerdere verdienmodellen, maar ben er nog niet helemaal uit. Ik denk bijvoorbeeld aan partnership, linkbuilding, profielen uitbouwen met aanbiedingen. Ik moet eerst zien welke richting de website zich ontwikkelt en welke doelgroep ik bereik en aan trek, daar wil ik me op aanpassen.

Dus, ben je de volgende keer bij een hotel geweest waar je graag je mening over kwijt wilt? Vergeet dan even niet het twitteraccount van het hotel te vermelden, het cijfer en #twimpress en Tony zorgt dat jouw review nooit in de vergetelheid raakt.

Bedankt voor dit interview Tony en geweldig veel succes met Twimpress, tot over een half jaar!