Op de vakdag van de Vakantiebeurs gaf Thecla Thieleman, Creative Manager bij Branded Content bij LBi, een presentatie over de Storytelling in de Reisbranche, de mogelijkheden om middels content en de juiste mediamix je te onderscheiden van concurrenten, loyaliteit te creëren en een relatie op te bouwen met je klant.

De kracht van social
Thecla start haar verhaal over het toenemend belang van social media en laat enkele cijfers zien over het bereik van Youtube (6.161.500), Facebook (4.979.000), Hyves (4.854.500), LinkedIn (2.962.500) en Twitter (2.489.000). Van de Facebook gebruikers gebruikt 44% het sociale netwerk elke dag. Uit een onderzoek van Syncapse blijkt dat fans gemiddeld 78 dollar meer besteden dan niet fans. Bij fans is de kans op een vervolg aankoop 28% hoger en is de kans op het aanraden van een product aan vrienden 48% hoger. Voldoende reden dus om het aantal fans op je Facebookpagina uit te breiden.

What’s your story online?
Mensen besteden meer dan de helft van hun tijd online met content. Bedrijven moeten dus hun verhaal online vertellen en tegenwoordig ook verspreiden via de mobiel. Thecla geeft aan dat in 2011 de doorbraak was voor video op de mobiel, alleen al op YouTube worden nu 400 miljoen video’s op per dag bekeken op de mobiel, al 15% van het totaal.

Customer journey en mediakeuze
Een aanpak voor storytelling is om de customer journey in kaart te brengen en op basis daarvan zowel voor, tijdens als na de reis de content strategie en mediakeuze op af te stemmen. Zo kan je social media inzetten voor inspiratie (voor de reis), het delen van de aankoop, het voorbereiden van de reis, het vertrek uit Nederland, de aankomst op vakantie, de vakantie zelf, het vertrek en de aankomst in Nederland. Na de vakantie is social media bij uitstek het podium om je ervaringen met je vrienden te delen.

Storytelling, waar moet je op letten?
Bij het vertellen van je verhaal via social media gelden een aantal regels: wees authentiek, wees relevant, deel je ervaringen en ga een dialoog aan (ga niet alleen zenden). Raak mensen ook met je boodschap, niet alleen commerciële berichten maar laat de mens achter het bedrijf zien. Aan het eind van de presentatie gaf Thecla nog een checklist voor succes en de valkuilen:

Checklist voor succes:
1.Authentic and relevant
2.Emotional stickiness
3.Dialogue and sharing
4.Build on user insight
5.Use media that people use
6.Collect data via owned media
7.Orchestrated communication
8.Performance optimization
9.Return value to the customer

Checklist voor valkuilen:
1.Superficial tricks and jokes
2.Empty messages
3.One way talk and promises
4.Interrupts what you try to do
5.Fragmented and/or absent
6.Low ROI bought media
7.Silence after the campaign
8.Performance left to sentiment
9.Customer not taken seriously