• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Storytelling in de Reisbranche | Thecla Thielemans

15 januari 2012 door Martin van Kranenburg

Op de vakdag van de Vakantiebeurs gaf Thecla Thieleman, Creative Manager bij Branded Content bij LBi, een presentatie over de Storytelling in de Reisbranche, de mogelijkheden om middels content en de juiste mediamix je te onderscheiden van concurrenten, loyaliteit te creëren en een relatie op te bouwen met je klant.

De kracht van social
Thecla start haar verhaal over het toenemend belang van social media en laat enkele cijfers zien over het bereik van Youtube (6.161.500), Facebook (4.979.000), Hyves (4.854.500), LinkedIn (2.962.500) en Twitter (2.489.000). Van de Facebook gebruikers gebruikt 44% het sociale netwerk elke dag. Uit een onderzoek van Syncapse blijkt dat fans gemiddeld 78 dollar meer besteden dan niet fans. Bij fans is de kans op een vervolg aankoop 28% hoger en is de kans op het aanraden van een product aan vrienden 48% hoger. Voldoende reden dus om het aantal fans op je Facebookpagina uit te breiden.

What’s your story online?
Mensen besteden meer dan de helft van hun tijd online met content. Bedrijven moeten dus hun verhaal online vertellen en tegenwoordig ook verspreiden via de mobiel. Thecla geeft aan dat in 2011 de doorbraak was voor video op de mobiel, alleen al op YouTube worden nu 400 miljoen video’s op per dag bekeken op de mobiel, al 15% van het totaal.

Customer journey en mediakeuze
Een aanpak voor storytelling is om de customer journey in kaart te brengen en op basis daarvan zowel voor, tijdens als na de reis de content strategie en mediakeuze op af te stemmen. Zo kan je social media inzetten voor inspiratie (voor de reis), het delen van de aankoop, het voorbereiden van de reis, het vertrek uit Nederland, de aankomst op vakantie, de vakantie zelf, het vertrek en de aankomst in Nederland. Na de vakantie is social media bij uitstek het podium om je ervaringen met je vrienden te delen.

Storytelling, waar moet je op letten?
Bij het vertellen van je verhaal via social media gelden een aantal regels: wees authentiek, wees relevant, deel je ervaringen en ga een dialoog aan (ga niet alleen zenden). Raak mensen ook met je boodschap, niet alleen commerciële berichten maar laat de mens achter het bedrijf zien. Aan het eind van de presentatie gaf Thecla nog een checklist voor succes en de valkuilen:

Checklist voor succes:
1.Authentic and relevant
2.Emotional stickiness
3.Dialogue and sharing
4.Build on user insight
5.Use media that people use
6.Collect data via owned media
7.Orchestrated communication
8.Performance optimization
9.Return value to the customer

Checklist voor valkuilen:
1.Superficial tricks and jokes
2.Empty messages
3.One way talk and promises
4.Interrupts what you try to do
5.Fragmented and/or absent
6.Low ROI bought media
7.Silence after the campaign
8.Performance left to sentiment
9.Customer not taken seriously

Gerelateerde Berichten

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

  • Online speler uit de reisbranche zoekt Social Media Expert

    Zie net op Newpeople een zeer interessante vacature. Social Media Expert bij "een grote on-liner…

Categorie: Travel Events, Vakantiebeurs Vakdagen Tags: Social Media reisbranche, Storytelling in de Reisbranche, Thecla Thielemans

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. converse專櫃 zegt

    9 september 2015 om 10:30

    台灣 converse

Trackbacks

  1. Visual storytelling: vijf voorbeelden in de reisbranche - TravelNext schreef:
    12 februari 2013 om 09:00

    […] Thieleman, Creative Manager bij Branded Content bij LBi, had het er op de vakdag 2012 al over: storytelling. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en hoor je steeds meer over storytelling. Hoe staat het met […]

  2. Online video en de reisbranche, match made in heaven? - TravelNext schreef:
    19 april 2013 om 08:20

    […] Tielemans, Creative Manager bij Branded Content bij LBi, al ruim een jaar geleden. Aan de hand van het verhaal van Thecla Tielemans liet ik al 5 voorbeelden van visual storytelling in de reisbranche zien. Online video is een […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie TripAdvisor destinatiemarketing Facebook TUI Google onderzoek Airbnb Expedia Booking.com Social Media reizen reviews hotels Vakantiebeurs travel NHTV mobiel KLM instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring