Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003 werd Nijntje de officiele gezinsambassadeur voor New York. In enkele recente reiscampagnes komen opnieuw bekende stripfiguren voor.  Zo is Nijntje te zien in een KLM-campagne voor de Chinese markt en is Hello Kitty prominent aanwezig in de nieuwe app van VisitJapan.

Nijntje en KLM

Nijntje, die in het buitenland Miffy heet, wordt door de KLM gebruikt in een campagne die volledig gericht is op de Chinese markt. KLM wil de Chinese reiziger bekend maken met enkele Europese bestemmingen. Nijntje reist tijdens deze campagne samen met haar oom, die vliegenier is, naar Amsterdam, Londen, Parijs, Rome en Barcelona. Ook wordt de exotische bestemming Rio  aangedaan. Deze campagne, die gedeeld wordt via verschillende Chinese social media sites (Renren, Sina Weibo en Tencent Weibo), is bedoeld om de Chinese reiziger te inspireren. De speciale actiesite is www.klm.com/miffy.

http://www.youtube.com/watch?v=DxE4A-3vRfA

Hello Kitty en Japan

Eerder deze week introduceerde VisitJapan haart nieuwste iPhone app met een hoofdrol voor Hello Kitty. Deze Japanse tekenfiguur  is in de app te zien als digitale reisleider. Bezoekers die via de app een foto maken, krijgen vervolgens Hello Kitty in beeld die in lokale klederdracht meer informatie geeft over die specifieke bestemming. In totaal zijn er 53 Hello Kitty-karakters ontwikkeld voor evenzoveel lokaties. Bovendien is de klederdracht die Miffy aanheeft verkrijgbaar als  merchandise en verwijst de app naar lokale retailers waar deze te koop is.  De app werkt helaas alleen in Japan. De app is te vinden via de link: Hello Kitty app/iTunes.

reisindustrie

Ben benieuwd wanneer een groot stripland als België zijn striphelden in de strijd gooit.