• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Stripfiguren en de reisindustrie

12 oktober 2012 door Jeroen Beelen

Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003 werd Nijntje de officiele gezinsambassadeur voor New York. In enkele recente reiscampagnes komen opnieuw bekende stripfiguren voor.  Zo is Nijntje te zien in een KLM-campagne voor de Chinese markt en is Hello Kitty prominent aanwezig in de nieuwe app van VisitJapan.

Nijntje en KLM

Nijntje, die in het buitenland Miffy heet, wordt door de KLM gebruikt in een campagne die volledig gericht is op de Chinese markt. KLM wil de Chinese reiziger bekend maken met enkele Europese bestemmingen. Nijntje reist tijdens deze campagne samen met haar oom, die vliegenier is, naar Amsterdam, Londen, Parijs, Rome en Barcelona. Ook wordt de exotische bestemming Rio  aangedaan. Deze campagne, die gedeeld wordt via verschillende Chinese social media sites (Renren, Sina Weibo en Tencent Weibo), is bedoeld om de Chinese reiziger te inspireren. De speciale actiesite is www.klm.com/miffy.

Hello Kitty en Japan

Eerder deze week introduceerde VisitJapan haart nieuwste iPhone app met een hoofdrol voor Hello Kitty. Deze Japanse tekenfiguur  is in de app te zien als digitale reisleider. Bezoekers die via de app een foto maken, krijgen vervolgens Hello Kitty in beeld die in lokale klederdracht meer informatie geeft over die specifieke bestemming. In totaal zijn er 53 Hello Kitty-karakters ontwikkeld voor evenzoveel lokaties. Bovendien is de klederdracht die Miffy aanheeft verkrijgbaar als  merchandise en verwijst de app naar lokale retailers waar deze te koop is.  De app werkt helaas alleen in Japan. De app is te vinden via de link: Hello Kitty app/iTunes.

reisindustrie

Ben benieuwd wanneer een groot stripland als België zijn striphelden in de strijd gooit.

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

  • Blogtrippers.nl campagne, volledig via social media opgezet

    Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als…

Categorie: Customer service, Online PR en branding, Social media Tags: destinatiemarketing, hello kitty, KLM, nijntje, stripfiguren, VisitJapan

Over Jeroen Beelen

Jeroen Beelen is destinatiemarketeer en mede-eigenaar van LocalSecret: een destinatiemarketing bureau dat klanten helpt, via innovatieve en moderne marketinginspanningen, hun unieke locatie beter zichtbaar te maken. LocalSecret biedt organisatieadvies op strategisch en uitvoerend niveau, marketingstategieen, campagneideeen, luisteronderzoek, trainingen en workshops. LocalSecret werkt voor DMO's (citymarketing en regiomarketing organisaties), VVV's (gastheerschap), provincies, gemeenten, accommodatieverschaffers en andere toeristische en leisure ondernemingen. Jeroen verkent met passie de toekomst van destinatiemarketing onder invloed van nieuwe technologieën, internet en social media. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Annelies Hulshof zegt

    12 oktober 2012 om 13:35

    Leuke post Jeroen, denk je dat het inzetten van stripfiguren ook daadwerkelijk werkt om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen?

    • Jeroen Beelen zegt

      12 oktober 2012 om 14:52

      Dat kun je natuurlijk het beste vragen aan de organisaties/destinaties die het inzetten. Het is een toepassing die al vaker gebruikt is. Zo is Miffy in 2003 door New York ingezet om zich als gezinsbestemming op de kaart te zetten. In interviews met NY&C Company, de promotieorganisatie van New York, wordt de terugkeer van toeristen in NY deels toegewezen aan Miffy.
      In 2004 werd voor de promotie van de USA als reisbestemming o.a. gewerkt met Spiderman. We praten hier over het ‘post-9/11’ tijdperk, waarin bezoekers de horrorverhalen moesten vergeten en de stad en het land opnieuw moesten gaan zien als de ultieme vakantiebestemming.
      Het inzetten van striphelden geeft enerzijds een ‘aaibaar’ gezicht aan een merk/bestemming. Dat kan helpen om de destinatie als familiebestemming te promoten. Anderzijds kan het ook, zoals in het geval van Japan, volledig passen bij de stripcultuur van een land.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel reizen instagram KLM NHTV Google reviews Airbnb Vakantiebeurs Facebook technologie Booking.com Social Media TUI TripAdvisor mobiel onderzoek hotels destinatiemarketing Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring