Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003 werd Nijntje de officiele gezinsambassadeur voor New York. In enkele recente reiscampagnes komen opnieuw bekende stripfiguren voor. Zo is Nijntje te zien in een KLM-campagne voor de Chinese markt en is Hello Kitty prominent aanwezig in de nieuwe app van VisitJapan.
Nijntje en KLM
Nijntje, die in het buitenland Miffy heet, wordt door de KLM gebruikt in een campagne die volledig gericht is op de Chinese markt. KLM wil de Chinese reiziger bekend maken met enkele Europese bestemmingen. Nijntje reist tijdens deze campagne samen met haar oom, die vliegenier is, naar Amsterdam, Londen, Parijs, Rome en Barcelona. Ook wordt de exotische bestemming Rio aangedaan. Deze campagne, die gedeeld wordt via verschillende Chinese social media sites (Renren, Sina Weibo en Tencent Weibo), is bedoeld om de Chinese reiziger te inspireren. De speciale actiesite is www.klm.com/miffy.
http://www.youtube.com/watch?v=DxE4A-3vRfA
Hello Kitty en Japan
Eerder deze week introduceerde VisitJapan haart nieuwste iPhone app met een hoofdrol voor Hello Kitty. Deze Japanse tekenfiguur is in de app te zien als digitale reisleider. Bezoekers die via de app een foto maken, krijgen vervolgens Hello Kitty in beeld die in lokale klederdracht meer informatie geeft over die specifieke bestemming. In totaal zijn er 53 Hello Kitty-karakters ontwikkeld voor evenzoveel lokaties. Bovendien is de klederdracht die Miffy aanheeft verkrijgbaar als merchandise en verwijst de app naar lokale retailers waar deze te koop is. De app werkt helaas alleen in Japan. De app is te vinden via de link: Hello Kitty app/iTunes.
Ben benieuwd wanneer een groot stripland als België zijn striphelden in de strijd gooit.
2 reacties
Leuke post Jeroen, denk je dat het inzetten van stripfiguren ook daadwerkelijk werkt om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen?
Dat kun je natuurlijk het beste vragen aan de organisaties/destinaties die het inzetten. Het is een toepassing die al vaker gebruikt is. Zo is Miffy in 2003 door New York ingezet om zich als gezinsbestemming op de kaart te zetten. In interviews met NY&C Company, de promotieorganisatie van New York, wordt de terugkeer van toeristen in NY deels toegewezen aan Miffy.
In 2004 werd voor de promotie van de USA als reisbestemming o.a. gewerkt met Spiderman. We praten hier over het ‘post-9/11’ tijdperk, waarin bezoekers de horrorverhalen moesten vergeten en de stad en het land opnieuw moesten gaan zien als de ultieme vakantiebestemming.
Het inzetten van striphelden geeft enerzijds een ‘aaibaar’ gezicht aan een merk/bestemming. Dat kan helpen om de destinatie als familiebestemming te promoten. Anderzijds kan het ook, zoals in het geval van Japan, volledig passen bij de stripcultuur van een land.