• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

The Tweet Experience van Melia Hotels #EyeforTravel2015

25 november 2015 door Tessa Irani - de Rouw

Tijdens het Eye for Travel congres nam Marco Fanton, de social media director van Melia Hotels ons mee op het social media avontuur dat Melia Hotels heeft beleefd. Met vele voorbeelden verteld hij hoe Melia Hotels en de gasten dit avontuur, The Tweet Experience, hebben beleefd. Hij begon met de volgende quote:

YOU’VE GOT TO START WITH THE CUSTOMER EXPERIENCE AND WORK BACK TOT TECHNOLOGY. NOT THE OTHER WAY AROUND – STEVE JOBS

Experience

Met ‘The Tweet Experience’ campagne probeerde Melia Hotels de engagement tussen de klant en het bedrijf te versterken en de revenu te verhogen, een gepersonaliseerde engagement met hotels. Niet alleen tijdens het verblijf zelf, maar door alle fasen van de reis. De engagement moest overal zichtbaar zijn. Er was alleen een kleine puntje, de keten had eigenlijk geen goed idee waar ze mee bezig waren of hoe ze een social media campagne moesten vormgeven. Maar ze begonnen gewoon en probeerden van alles uit, en dat werkte, gasten vanuit de hele wereld deden mee. Ook media als de New York Times en de Time pikten het op en verspreidden de campagne.

Stages of Travel

Melia hotels heeft specifiek gekeken naar de fasen van travel: pre-stay, in-hotel, after stay.

Blog Eye for Travel - NH hotels 1

Pre-stay engagement

Een voorbeeld van een campagne van een pre-stay engagement, was het Balibed. Op Twitter hadden ze een tweet gedeeld dat je al een Balibed aan het zwembad kon reserveren voordat je op de bestemming kwam. Die actie ging viraal en mensen hadden voordat ze op vakantie gingen al interactie met het hotel. Dat deden ze ook met een taxibedrijf, waarbij je minstens 24 uur voor je landing de hashtag #WaveTaxi moest tweeten en je had een reservering.

Blog Eye for Travel - NH hotels 5

In-hotel engagement

In de volgende fase, de In-Hotel engagement, gebruikten ze de hashtag #TweetPartySuite om een kamer te boeken en daarmee  de engegagemt te creeren.

Blog Eye for Travel - NH hotels 6

After Stay engagement

De volgende fase was helemaal nieuw voor Melia hotels, de After Stay. In deze fase wilden ze niet de reizigers volspammen met mailtjes, maar een sterke relatie opbouwen door engagement te creëren op Twitter. Met de hashtag #HouseFlashback konden reizigers foto’s delen en daarmee ook direct een vakantie bij Melia hotels winnen.

Blog Eye for Travel - NH hotels 7

Social Business

Een belangrijk advies dat Marco meegaf, was dat social media niet alleen maar leuk is of alleen maar een beleving.  Nee, het is business, het is engagement, dus link je social aan je business want daar krijg je revenu uit.

Resultaten

De resultaten waren enorm.

  • Maar liefst 44% van de pre-stay tweets waren 7 tot 2 dagen voor aankomst.
  • 56% van de tweets waren binnen 48 uur voor aankomst.
  • In totaal zijn er 2.232 nachten geboekt met de tweet; Tweet Party Suite.
  • De Hotel Bar revenu is met 55% gestegen.
  • Een groei van 16,65% in de RevPAR.
  • De tevredenheid van gasten is met 95% gestegen.

“Just do it, move fast, Do things, implement things” – Marco Fanton.

Credits headerafbeelding: Rosaure Ochoa (CC)

Gerelateerde Berichten

  • De waarde van social media campagnes #Momondo #EyeforTravel2015

    Het Eye for Travel congres is in volle gang met veel onderwerpen en veel sprekers,…

  • Social media: show me the money. Verslag Eye For Travel (dag 1)

    Dit artikel is geschreven door Niels Welten van Kras.nl. Niels ongelooflijk bedankt voor de inhoudelijk…

  • Twitter trends

    12 april 2011 vond een discussiebijeenkomst over twitter, politiek en journalistiek plaats. Deze was georganiseerd…

  • De waarde van social media campagnes #Momondo #EyeforTravel2015

    Het Eye for Travel congres is in volle gang met veel onderwerpen en veel sprekers,…

  • Social media: show me the money. Verslag Eye For Travel (dag 1)

    Dit artikel is geschreven door Niels Welten van Kras.nl. Niels ongelooflijk bedankt voor de inhoudelijk…

  • Twitter trends

    12 april 2011 vond een discussiebijeenkomst over twitter, politiek en journalistiek plaats. Deze was georganiseerd…

Categorie: Eye For Travel Amsterdam, Twitter Tags: Melia hotels, Social business, Social Media, Stages of travel, The Tweet Experience, Twitter

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb Social Media hotels reizen Booking.com Vakantiebeurs Facebook TripAdvisor reviews onderzoek Expedia mobiel instagram KLM technologie TUI destinatiemarketing NHTV Google travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring