Woensdag 18 september was de aftrap van een nieuw concept binnen de reisbranche: Het Tourism Impact Lab. Een minor van de Breda University of Applied Sciences waarbij studenten en reisbedrijven samen aan de slag gaan met innovatie.

De minor is opgezet door Michel Groenenstijn en bedacht om de kloof tussen studenten en de arbeidsmarkt te verkleinen. De studenten krijgen gedurende dit traject alle tools en tactieken aangereikt om van hun innovatie een succes te maken. Tactieken die voor ieder reisbedrijf relevant zijn.

Michel ziet in de huidige praktijk dat studenten vaak nog erg zoekende zijn op het moment dat ze zijn afgestudeerd en het lastig vinden een keuze te maken voor een bedrijf. Ook ziet hij dat bedrijven vaak nog veel moeten investeren in jonge medewerkers. Met deze minor hoopt hij de studenten meer zicht te geven op wie ze zijn en wat ze kunnen, zodat zij op basis daarvan een betere start kunnen maken op de arbeidsmarkt en een plek kunnen vinden die bij hen past. Ook hoopt hij bedrijven met dit traject een mooi middel te geven meer impact te creëren binnen de reisbranche.

De meest efficiënte reis naar succesvolle innovatie

Het 16-weekse traject wordt begeleid door Eelke Pollé van het Travel Impact Lab en laat studenten kennismaken met een stappenplan voor innovatie. Waar je misschien herkent enthousiast te zijn over een nieuw idee en daarmee direct aan de slag te willen gaan, leert het stappenplan van Eelke je om eerst na te denken voor wie je dit idee bedenkt en daarna pas te kijken hoe je dit idee in de markt gaat zetten. Dit om te voorkomen dat jouw innovatie zoals 90% van de corporate innovaties faalt. Haar stappenplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Team Creation
  2.  Opportunity Finding
  3.  Solution Sprint
  4. Solution Validation
  5. Growth Hacking
  6. Investment Ready

Gedurende het hele traject is daarnaast focus en een goede teamdynamiek relevant. Om dit te bewerkstelligen krijgen studenten de gehele dag de kans om de verschillende reisorganisaties en reis-startups te leren kennen en op basis daarvan een weloverwogen keuze te maken voor welk reisbedrijf zij aan de slag willen gaan.

Hoe ziet het traject voor de studenten eruit?

Na de aftrap en het samenstellen van hun team gaan de studenten van start met bovenstaande innovatietechnieken om van hun innovatie een succesvolle te maken. Ze starten met het zoeken naar kansen in de markt door zich te verdiepen in de aan hen voorgelegde case. Tijdens deze fase gaan de studenten op zoek naar trends binnen de markt, bestaande concepten binnen de markt en de mogelijke klanten die ze kunnen bedienen met hun innovatie.

In de tweede fase krijgt hun creativiteit de vrije loop en komen ze met verschillende oplossingen waaraan hun innovatie kan bijdragen. In deze fase wordt uiteindelijk ook een keuze gemaakt voor de innovatie waarmee de studenten de rest van het traject aan de slag gaan.

Door te testen en te experimenteren komen de studenten tot een prototype van hun product of dienst, waarna ze aan de slag gaan met growth hacking om hun prototype in de markt te kunnen zetten. In deze laatste fase kijken de studenten onder andere welke kanalen zij kunnen inzetten om awareness te creëren voor hun product en maken zij een indicatie van het kosten- en batenplaatje van de innovatie.

Aan het einde van het traject pitchen de studenten hun innovatie aan de bedrijven zodat de bedrijven hier ook echt mee aan de slag kunnen gaan. Gedurende het traject zijn de bedrijven nauw betrokken bij de studenten en overleggen ze wekelijks over de voortgang van de innovatie. Allemaal om ervoor te zorgen dat de studenten met werkbare en succesvolle innovaties komen voor de reisbranche. En zeg nu zelf: dit kan toch alleen maar leiden tot interessante ontwikkelingen binnen onze branche?