Wie op reis gaat, komt al snel in aanraking met reisgidsen. Niet zo gek, want dertig procent van de jaarlijks bijna 1 miljard reizigers (pdf) zegt voor een vakantie een nieuwe reisgids aan te schaffen. Toch kun je je afvragen of deze gidsen, geschreven vanuit een kantoor, nog wel de informatie verstrekken waar reizigers vandaag de dag naar op zoek zijn. BBC Worldwide, voor 75% eigenaar van Lonely Planet, heeft sinds 2007 zo’n 50 miljoen Britse pond op ’s werelds bekendste ‘reisbijbel’ af moeten schrijven. De reden: de traditionele reisgidsen worden ingehaald door travel sharing platformen.

Travel sharing

Het moge duidelijk zijn, de online en mobile business is booming. Momenteel worden er alleen al in app-land maandelijks 1 miljard Android-apps en 1.25 miljard iOS-apps gedownload. Het is dan ook geen verrassing dat in deze digitale wereld een nieuwe markt voor reizigers is ontstaan waarbij persoonlijke ervaringen deelbaar en inzichtelijk worden gemaakt. Deze websites, mobiele pagina’s en apps koppelen de informatie over locaties aan reizigers, op basis van de ervaringen van vrienden, locals, reizigers die hen voor gingen en trendsettende personen of bronnen. Organisaties als TripAdvisorGidsy enWOWspots maken deze inside information toegankelijk voor iedereen.

WOWspots-oprichter Dewi Wassenaar legt uit: “Onze digitale cityguide vertelt je precies waar je moet zijn op basis van informatie van je vrienden, trendsetters, magazines, websites, of lokale bloggers.”

In tegenstelling tot de snel verouderende reisgidsen zorgen de gebruikers van deze sharing-platformen er continu voor dat de reisinformatie up-to-date is. Edial Dekker, mede-oprichter Gidsy: “We verbinden locals aan reizigers door vraag en aanbod in kaart te brengen. Zo bieden we unieke ervaringen met echte mensen waar dan ook ter wereld.” De teleurstelling van een gesloten restaurant of ‘overpriced’ toeristenvoedsel lijkt daarmee tot de verleden tijd te horen. Geldt dit ook voor de gedrukte reisgidsen?

De toekomst van reizigersinformatie

Alhoewel de travel sharing industry al even bestaat – denk aan sites als Couchsurfing of HostelBookers – staat de markt nog in de kinderschoenen. Toch ziet men dit internationaal als de toekomst. Dat de gedrukte reisgidsen gaan verdwijnen, staat volgens Dekker (Gidsy) vast. “Dat kan niet anders. Organisaties als de Rough Guide en Lonely Planet verdienden hun geld met informatie over verborgen plekken, reviews en andere ‘lokale’ informatie. De content die zij hebben, is niets meer waard, want de content is gratis te vinden.” Tel daar bij op dat de advertentie-inkomsten online net als de marges op hotels, vluchten en activiteiten laag zijn, en je komt hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat het inderdaad een uitdaging is voor de traditionele reisgidsen om aansluiting te blijven vinden.

Toch ziet Wassenaar (WOWspots) de verdwijning van de gedrukte gids nog niet direct gebeuren: “Ik verwacht dat we de digitale en gedrukte variant voorlopig naast elkaar gaan gebruiken. Met name de oudere generaties vinden papier toch echt nog fijn. Daarnaast is er nog zoveel dat binnen deze markt ontdekt moet worden.” Hiermee doelt Wassenaar op ontwikkelingen van organisaties als Layar, die in steden op je mobiel de historische ontwikkelingen in beeld willen laten zien of toekomstdromen van organisaties als Repudo die digitale herinneringen, bijvoorbeeld vakanties foto’s, speciaal voor jou op de daadwerkelijke locatie wil achter laten.

Top 5

Ik ben de verschillende travel sharing platformen eens gaan uitproberen. Ik heb daarvan een top 5 uit gemaakt, die kun je hier vinden.

Dit blog is geschreven door Penelope, de stem van PNOzorg. Zij doet verslag van alles wat er speelt in de creatieve en mediawereld.