• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Traditionele reisgidsen ingehaald door travel sharing platformen

4 december 2012 door Gastblogger

Wie op reis gaat, komt al snel in aanraking met reisgidsen. Niet zo gek, want dertig procent van de jaarlijks bijna 1 miljard reizigers (pdf) zegt voor een vakantie een nieuwe reisgids aan te schaffen. Toch kun je je afvragen of deze gidsen, geschreven vanuit een kantoor, nog wel de informatie verstrekken waar reizigers vandaag de dag naar op zoek zijn. BBC Worldwide, voor 75% eigenaar van Lonely Planet, heeft sinds 2007 zo’n 50 miljoen Britse pond op ’s werelds bekendste ‘reisbijbel’ af moeten schrijven. De reden: de traditionele reisgidsen worden ingehaald door travel sharing platformen.

Travel sharing

Het moge duidelijk zijn, de online en mobile business is booming. Momenteel worden er alleen al in app-land maandelijks 1 miljard Android-apps en 1.25 miljard iOS-apps gedownload. Het is dan ook geen verrassing dat in deze digitale wereld een nieuwe markt voor reizigers is ontstaan waarbij persoonlijke ervaringen deelbaar en inzichtelijk worden gemaakt. Deze websites, mobiele pagina’s en apps koppelen de informatie over locaties aan reizigers, op basis van de ervaringen van vrienden, locals, reizigers die hen voor gingen en trendsettende personen of bronnen. Organisaties als TripAdvisor, Gidsy enWOWspots maken deze inside information toegankelijk voor iedereen.

WOWspots-oprichter Dewi Wassenaar legt uit: “Onze digitale cityguide vertelt je precies waar je moet zijn op basis van informatie van je vrienden, trendsetters, magazines, websites, of lokale bloggers.”

In tegenstelling tot de snel verouderende reisgidsen zorgen de gebruikers van deze sharing-platformen er continu voor dat de reisinformatie up-to-date is. Edial Dekker, mede-oprichter Gidsy: “We verbinden locals aan reizigers door vraag en aanbod in kaart te brengen. Zo bieden we unieke ervaringen met echte mensen waar dan ook ter wereld.” De teleurstelling van een gesloten restaurant of ‘overpriced’ toeristenvoedsel lijkt daarmee tot de verleden tijd te horen. Geldt dit ook voor de gedrukte reisgidsen?

De toekomst van reizigersinformatie

Alhoewel de travel sharing industry al even bestaat – denk aan sites als Couchsurfing of HostelBookers – staat de markt nog in de kinderschoenen. Toch ziet men dit internationaal als de toekomst. Dat de gedrukte reisgidsen gaan verdwijnen, staat volgens Dekker (Gidsy) vast. “Dat kan niet anders. Organisaties als de Rough Guide en Lonely Planet verdienden hun geld met informatie over verborgen plekken, reviews en andere ‘lokale’ informatie. De content die zij hebben, is niets meer waard, want de content is gratis te vinden.” Tel daar bij op dat de advertentie-inkomsten online net als de marges op hotels, vluchten en activiteiten laag zijn, en je komt hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat het inderdaad een uitdaging is voor de traditionele reisgidsen om aansluiting te blijven vinden.

Toch ziet Wassenaar (WOWspots) de verdwijning van de gedrukte gids nog niet direct gebeuren: “Ik verwacht dat we de digitale en gedrukte variant voorlopig naast elkaar gaan gebruiken. Met name de oudere generaties vinden papier toch echt nog fijn. Daarnaast is er nog zoveel dat binnen deze markt ontdekt moet worden.” Hiermee doelt Wassenaar op ontwikkelingen van organisaties als Layar, die in steden op je mobiel de historische ontwikkelingen in beeld willen laten zien of toekomstdromen van organisaties als Repudo die digitale herinneringen, bijvoorbeeld vakanties foto’s, speciaal voor jou op de daadwerkelijke locatie wil achter laten.

Top 5

Ik ben de verschillende travel sharing platformen eens gaan uitproberen. Ik heb daarvan een top 5 uit gemaakt, die kun je hier vinden.

Dit blog is geschreven door Penelope, de stem van PNOzorg. Zij doet verslag van alles wat er speelt in de creatieve en mediawereld.

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • Is Social Media een hype?

    De radio deed er 38 jaar over om 50 miljoen bezoekers te bereiken. De TV…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: 3.0, local travel, reisgids, user generated

Over Gastblogger

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen technologie reviews TUI hotels Facebook TripAdvisor KLM NHTV Booking.com destinatiemarketing travel Expedia mobiel Airbnb Vakantiebeurs onderzoek instagram Social Media Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring