Tessa aan de Stegge van Cherrypicker was een van de drukbezochte sessies tijdens de Vakantiebeurs Vakdag. Ze heeft iedereen meegenomen in de trend voor 2015: #connectwithlocals. In deze blog de belangrijkste punten uit haar presentatie kort samengevat. Hoe is de trend ontstaan, welke belangrijke spelers zijn erbij betrokken en wat betekent het voor de huidige trends en ontwikkelingen in de reiswereld?

Welke veranderingen rondom het thema reizen zijn er gaande?

  • Er is een toenemende behoefte aan bijzondere reiservaringen onder reizigers. We willen steeds unieker op reis en zijn bereid om daar ver voor te gaan.
  • Verdergaande interactie met de lokale bevolking is een trend. Onderling diepgaand contact met locals wordt als waardevol gezien. Reizigers delen niet alleen een verblijf, maar ook maaltijden en activiteiten.
  • Daar staat een vergoeding tegenover die direct terecht moet komen bij de locals zelf, om duurzaam toerisme tot stand te brengen.

De belangrijkste trends op een rij gezet

  • Digitaal en internet: internet heeft een grote rol in het zichtbaar en direct boekbaar maken van bijzondere ervaringen met locals, maar ook in het delen van de ervaringen en interacties. Tessa noemt hierbij de #braggie. Een ‘braggie’ is een term die gebruikt wordt om aan te tonen hoe ‘fijn of leuk’ je het hebt. Het is vergelijkbaar met een ‘selfie’ maar gericht op elementen rondom de persoon die de foto maakt in plaats van alleen op de persoon. Het refereert meestal naar foto’s van vakanties die laten zien op welke plek je bent: de mensen waar je mee bent, de plek waar je verblijft of de maaltijd die je eet.
  • Deeleconomie: door kennis en diensten uit te wisselen met locals door samen activiteiten te ondernemen, ontstaan er kleinschalige netwerken waar beide partijen van profiteren. Het is gericht op peer2peer ervaringen en is vergelijkbaar met het concept dat we kennen van het meer op Europa georiënteerde Airbnb.
  • Reizen ter verrijking: reizigers willen leerzame ervaringen opdoen die hen als persoon verrijken, zoals het bijwonen van ceremonies, activiteiten ’the local way’, of het leren van bijzondere ambachten.
  • Wie goed doet, goed ontmoet: duurzaam toerisme komt voort uit het gevoel dat steeds meer reizigers iets goeds willen doen voor het land dat zij bezoeken. Het geld moet echt terecht komen bij de locals zelf.
  • Local expertise: reizigers zijn op zoek naar authentieke en bijzondere ervaringen op reis, waardoor op een vernieuwende manier kennis kan worden gemaakt met landen en haar bevolking.

De zes belangrijkste partijen van deze trend volgens Tessa aan de Stegge op een rij gezet

Veel van de Nederlandse initiatieven die ontstaan zijn binnen de #connectwithlocals trend, zijn afgelopen jaar succesvol gelanceerd binnen de reeds ingezette trend van social travel. Een aantal daarvan zijn eerder al op TravelNext aan bod gekomen. Een overzicht:

  1. Better Places brengt je rechtstreeks in contact met een lokale specialist om samen een bijzondere reis uit te stippelen, helemaal voor jou op maat.
  2. Withlocals verbindt reizigers en locals middels food en activiteiten in Aziatische landen. Je kunt kiezen om met locals te eten, een tour te doen of een activiteit te doen.
  3. I LikeLocal is een duurzaam, social travel platform dat reizigers de mogelijkheid biedt een activiteit te boeken van en met locals in ontwikkelingslanden. Lees in deze blog het interview met Sanne Meijboom over sustainable local communities van I Like Local.
  4. Doozze is gericht op het verbinden van onafhankelijke reizigers met unieke homestays en community stays in Azië en Zuid-Amerika. Lees in deze blog het interview met Rob Simons over het social enterprise business model van Doozze.
  5. TravelMoodz biedt een wereldwijd netwerk van lokale reisprofessionals (stads-, berg- en safarigidsen etc.), die reizigers adviseren en bij wie ze ook direct kunnen boeken.
  6. Sleeping with the Locals is het platform waar je hotels  boekt die gerund worden door lokale eigenaren in ontwikkelingslanden.

Ga jij mee in de trend #connectwithlocals?