• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Travel trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge #connectwithlocals

14 januari 2015 door Lobke Elbers

Tessa aan de Stegge van Cherrypicker was een van de drukbezochte sessies tijdens de Vakantiebeurs Vakdag. Ze heeft iedereen meegenomen in de trend voor 2015: #connectwithlocals. In deze blog de belangrijkste punten uit haar presentatie kort samengevat. Hoe is de trend ontstaan, welke belangrijke spelers zijn erbij betrokken en wat betekent het voor de huidige trends en ontwikkelingen in de reiswereld?

Welke veranderingen rondom het thema reizen zijn er gaande?

  • Er is een toenemende behoefte aan bijzondere reiservaringen onder reizigers. We willen steeds unieker op reis en zijn bereid om daar ver voor te gaan.
  • Verdergaande interactie met de lokale bevolking is een trend. Onderling diepgaand contact met locals wordt als waardevol gezien. Reizigers delen niet alleen een verblijf, maar ook maaltijden en activiteiten.
  • Daar staat een vergoeding tegenover die direct terecht moet komen bij de locals zelf, om duurzaam toerisme tot stand te brengen.

De belangrijkste trends op een rij gezet

  • Digitaal en internet: internet heeft een grote rol in het zichtbaar en direct boekbaar maken van bijzondere ervaringen met locals, maar ook in het delen van de ervaringen en interacties. Tessa noemt hierbij de #braggie. Een ‘braggie’ is een term die gebruikt wordt om aan te tonen hoe ‘fijn of leuk’ je het hebt. Het is vergelijkbaar met een ‘selfie’ maar gericht op elementen rondom de persoon die de foto maakt in plaats van alleen op de persoon. Het refereert meestal naar foto’s van vakanties die laten zien op welke plek je bent: de mensen waar je mee bent, de plek waar je verblijft of de maaltijd die je eet.
  • Deeleconomie: door kennis en diensten uit te wisselen met locals door samen activiteiten te ondernemen, ontstaan er kleinschalige netwerken waar beide partijen van profiteren. Het is gericht op peer2peer ervaringen en is vergelijkbaar met het concept dat we kennen van het meer op Europa georiënteerde Airbnb.
  • Reizen ter verrijking: reizigers willen leerzame ervaringen opdoen die hen als persoon verrijken, zoals het bijwonen van ceremonies, activiteiten ’the local way’, of het leren van bijzondere ambachten.
  • Wie goed doet, goed ontmoet: duurzaam toerisme komt voort uit het gevoel dat steeds meer reizigers iets goeds willen doen voor het land dat zij bezoeken. Het geld moet echt terecht komen bij de locals zelf.
  • Local expertise: reizigers zijn op zoek naar authentieke en bijzondere ervaringen op reis, waardoor op een vernieuwende manier kennis kan worden gemaakt met landen en haar bevolking.

De zes belangrijkste partijen van deze trend volgens Tessa aan de Stegge op een rij gezet

Veel van de Nederlandse initiatieven die ontstaan zijn binnen de #connectwithlocals trend, zijn afgelopen jaar succesvol gelanceerd binnen de reeds ingezette trend van social travel. Een aantal daarvan zijn eerder al op TravelNext aan bod gekomen. Een overzicht:

  1. Better Places brengt je rechtstreeks in contact met een lokale specialist om samen een bijzondere reis uit te stippelen, helemaal voor jou op maat.
  2. Withlocals verbindt reizigers en locals middels food en activiteiten in Aziatische landen. Je kunt kiezen om met locals te eten, een tour te doen of een activiteit te doen.
  3. I LikeLocal is een duurzaam, social travel platform dat reizigers de mogelijkheid biedt een activiteit te boeken van en met locals in ontwikkelingslanden. Lees in deze blog het interview met Sanne Meijboom over sustainable local communities van I Like Local.
  4. Doozze is gericht op het verbinden van onafhankelijke reizigers met unieke homestays en community stays in Azië en Zuid-Amerika. Lees in deze blog het interview met Rob Simons over het social enterprise business model van Doozze.
  5. TravelMoodz biedt een wereldwijd netwerk van lokale reisprofessionals (stads-, berg- en safarigidsen etc.), die reizigers adviseren en bij wie ze ook direct kunnen boeken.
  6. Sleeping with the Locals is het platform waar je hotels  boekt die gerund worden door lokale eigenaren in ontwikkelingslanden.

Ga jij mee in de trend #connectwithlocals?

Gerelateerde Berichten

  • Travel Trends 2017: Alleen maar winnaars - Tessa aan de Stegge

    2017 gaat een bijzonder jaar worden. De reisbranche zal groeien; er is veel ruimte voor…

  • Nieuw social travel platform: I Like Local

    Social travel website I Like Local lanceert deze week haar internationale platform in Nederland. I…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

  • Travel Trends 2017: Alleen maar winnaars - Tessa aan de Stegge

    2017 gaat een bijzonder jaar worden. De reisbranche zal groeien; er is veel ruimte voor…

  • Nieuw social travel platform: I Like Local

    Social travel website I Like Local lanceert deze week haar internationale platform in Nederland. I…

  • Travel trends 2014 #etravel14

    Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in…

Categorie: Trends Tags: Connect with locals, social travel, Vakantiebeurs

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. cor duran zegt

    19 januari 2015 om 11:14

    Leuk stuk om te lezen. Kon helaas zelf niet aanwezig zijn. A;hoewel, ik zit op dit moment in 32 graden op Langkawi. Ook niet verkeerd. Hoop de volgende meeting wel aanwezig te zijn

  2. Nel Schimmer zegt

    8 maart 2015 om 12:26

    Stukje uit nieuwsbrief 36 van Monte do Casarão, kleinschalig toeristisch bedrijf met Nederlandse eigenaars in Portugal, Alentejo, aan de Atlantische kust.

    “De trend voor 2015, zoals bleek op de vakantiebeurs in Utrecht, is Logeren bij de locals. Authenticiteit, lokale expertise, je laten leiden door de gewoontes en het ritme van de plek waar je bent, betrokkenheid van de eigenaar, dat is wat de moderne reiziger zoekt, en niet een kamer met een bed erin. Het concept sluit aan bij het ruimere Slow Travel, een term die al enige jaren opgeld doet in de Engelse reiswereld. Een weekje logeren op dezelfde plek, op je terras zitten en de omgeving op je af laten komen, op het dorpsplein je koffie drinken en je
    krantje lezen, dezelfde weg 3 of 4 keer lopen en elke keer wat anders zien, op de lokale markt je groente, kaas en vis kopen, je niet laten haasten: dat is slow travel. Monte do Casarão is slow travel bij uitstek. We zijn dan niet helemaal local, voordeel is wel dat we u in uw eigen taal informatie en advies kunnen geven.”

Trackbacks

  1. Als reisblogger naar de Vakantiebeurs (2015) schreef:
    16 januari 2015 om 15:27

    […] Na de lunch gaf Tessa ad Stegge een presentatie over de trend om tijdens reizen contact met de locals te zoeken, bij hen te verblijven en samen met hen activiteiten te ondernemen. Ze presenteerde enkele bedrijven die reizigers in contact brengen met plaatselijke bewoners die authentieke ervaringen aanbieden. Ook deze presentatie is terug te vinden op TravelNext. […]

  2. Duurzaamheid is hot bij OTA's. Green Deal in toerisme - TravelNext schreef:
    17 februari 2015 om 09:00

    […] die eigenlijk een heel logisch antwoord is op de trends zoals social travel, local travel, connecting with locals; maar vooral iets terugdoen en iets betekenen voor het land dat je bezoekt. Alleen gaat deze […]

  3. Connect with the locals | trendsblogsci schreef:
    24 februari 2015 om 15:06

    […] Elbers, L. (2015, Januari 14). Travel Trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge. Opgehaald van Travel next: https://www.travelnext.nl/travel-trend-2015-volgens-tessa-aan-de-stegge-connectwithlocals.html […]

  4. De 'travel, stay, eat, connect & party with locals' community is booming - TravelNext schreef:
    2 maart 2015 om 15:14

    […] van Tessa aan de Stegge rondom het thema eat with locals, sleep with locals of überhaupt connecting with locals, twee dagen lang volle zalen trok. Locals weten wat hun stad te bieden heeft. En dus ook welke […]

  5. اخبار العالم الدولة الاسلامية اخبار العراق اخبار اليمن اخبار الجزير schreef:
    3 juni 2015 om 09:30

    اخبار العالم الدولة الاسلامية اخبار العراق اخبار اليمن اخبار الجزيرة خبار مباشرة اخبار فلسطين اخبار مصر العاجلة الجزيرة اخبار عاجل

    Travel trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge #connectwithlocals – TravelNext

  6. Eens of oneens? 7 stellingen over travel in 2020 - TravelNext schreef:
    7 augustus 2015 om 11:05

    […] connecten van reizigers gaat verder dan trends als sleeping, eating  & party with locals. Het daadwerkelijk samenbrengen van kennis, tips en motivaties van reizigers onderling met […]

  7. Secret Escapes: luxury als niche op de overvolle online hotelmarkt - TravelNext schreef:
    9 september 2015 om 12:53

    […] aanbod van reizen terugzien; niches zijn ontzettend populair. Zo kennen we de niches van sleeping with locals, foodtoerisme, reizen met huisdieren (pets included) en dus ook luxury travel. Secret Escapes is de […]

  8. Traveling 2.0 | Wannabe Trendwatcher schreef:
    29 november 2015 om 16:20

    […] NL – November 2015 Travelnext Trends 2015 Airbnb Travelbird Viagogo City Running […]

  9. TravelNext.nl 2015: top 10 meest gelezen blogs | TravelNext schreef:
    31 december 2015 om 09:17

    […] Tessa aan de Stegge van Cherrypicker was een van de drukbezochte sessies tijdens de Vakantiebeurs Vakdag. Ze heeft iedereen meegenomen in de trend voor 2015: #connectwithlocals. In deze blog de belangrijkste punten uit haar presentatie kort samengevat.  Lees meer… […]

  10. TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel | TravelNext schreef:
    14 juni 2016 om 09:49

    […] trend is al een lange tijd helemaal ‘hot‘. Op stap met een local, jezelf niet als een toerist neerzetten, maar als inwoner van je […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews KLM NHTV Vakantiebeurs destinatiemarketing instagram reizen TripAdvisor onderzoek Booking.com TUI Airbnb Expedia technologie hotels Social Media Google travel mobiel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring