Na een korte terugblik op afgelopen jaar in de twee posts ‘Het jaar 2012 in review(s)’ en de ‘Top 10 blogs van 2012 op TravelNext’ is het dringend tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Travelmedia doet dat jaarlijks met haar Travel Trends rapport. Zij geeft daarin het woord aan een tiental toppers uit de Belgische reisindustrie die ons eens haarfijn uitleggen wat 2013 ons allemaal te bieden heeft. In dit blog een korte samenvatting van het rapport.

Welkom in de toerisme arena – Luc Coussement (TUI België)

Coussement spreekt van een toerisme arena, een arena waarin de reiziger bepaalt hoe hij zich als consument naar de reisindustrie zal gedragen. Waar en wanneer hij zal toehappen, consumeren, verteren en recyclen beslist hij zelf. Hij noemt hierbij noodzakelijke veranderingen in de branche, zoals het omarmen van digitale media, profileren op maat van de reiziger. Ook vindt hij het zaak dat touroperators en reisagenten hun handen ineen slaan om de servicebeloften naar de steeds kritischer en beter geïnformeerde reiziger waar te kunnen maken.

Ruimte voor een multiproductspeler? – Philip Timmermans (Sundio Group België)

Timmermans behandelt uitgebreid de “nieuwe collega’s en concurrenten” die er op de markt komen. Grote partijen als Aldi en Lidl hebben immers hun eerste stappen richting onze branche al gezet. Hij vraagt zich terecht af of grote spelers als Bol.com en Amazon.com zich tot onze belangrijkste collega’s zullen gaan omvormen en Google misschien wel onze grootste concurrent gaat worden. De ingrediënten op het gebied van product, marketing en IT lijken aanwezig bij deze grote spelers. Maar of we nu bang moeten zijn dat ze bestaande reisorganisaties gaan platwalsen? Timmermans denkt van niet! Uniek zijn op minstens één van de pijlers, dat is key.

De reisondernemer is terug – Olivier Dujardin (Travelmedia)

Dujardin roept op tot meer ondernemerschap. Meer entrepeneurs en intrapeneurs (ondernemers binnen een bedrijf als werknemer), die hun vinger kunnen leggen op de unique selling proposition, zijn noodzakelijk. De reisondernemer van de toekomst verkoopt volgens Dujardin namelijk geen reizen meer, maar inspiratie en dromen, kennis en passie.

De vier reistrends van Debbie – Debbie Pappyn (reisjournaliste)

Pappyn gaat in op trends voor de consumenten en noemt er vier:

Meer experiential travel: Reizen op een uitzonderlijke manier, naar uitzonderlijke plekken. Oftewel, reizen met meer diepgang naar intensere plaatsen op de wereld.

Zich klaarmaken voor de bric reiziger: De BRIC landen zijn sterk in opkomst: Brazilië, Rusland, India en China kennen een flinke toestroom aan toeristen. En het is voor Europa vechten om deze BRIC toeristen naar hier te halen. Ze dienen hun reizigers een authentieke, luxe ervaring aan te bieden waarmee ze thuis kunnen komen.

Digitaal detoxen in black hole resorts: Je smartphone, laptop en tablet inleveren bij het inchecken om je geest een totale time-out te geven van technologieën. Even niet bereikbaar, dat is wat de toerist wil in 2013.

De roep naar verboden landen of streken: Landen die tot voor kort op veel black lists staan, staan voor 2013 op veel bucket lists van avontuurlijke reizigers.

Keep it simple – Ronny Fierens (de Reisspecialist)

Fierens wijst op het feit dat onze branche in razendsnel tempo van offline naar online ging, van eenvoudige e-commerce naar de meest exotische apps, naar alles in de cloud, mobile en verder. Startups schieten als paddestoelen uit de grond, maar de echt succesvolle startups die overleven hebben één zaak gemeen: ze houden het simpel! Met veel eenvoudige vragen: wie, wat maar vooral waar en wanneer  geven ze je praktische oplossingen zonder veel franje. Volgens Fierens ligt daar de belangrijkste uitdaging en trend voor de toekomst. Houd een travel product doorzichtig en eenvoudig en gebruik de nieuwe technologieën om dit te ondersteunen, niet voor de technologie op zich.

Het reisbureau van de toekomst – Simone Pullens (Creneau International)

Ook Pullens geeft aan dat de reiziger duidelijk aan het veranderen is en dat, willen reisbureaus als zodanig blijven bestaan, de branche zich niet moet verzetten tegen de trend, maar hierop moet inspelen door het internet het voor reisbureaus zo bekende persoonlijke aspect mee te geven. Het personeel van reisbureaus moeten ‘voelen’ wat ze verkopen en meer weten van de bestemming om zo de klant een tailor-made reis aan te kunnen bieden die bij de klant past. Online en offline zullen elkaar hierbij volledig ondersteunen en hand in hand gaan. Van webcare tot het connecten met een local.

Lees het hele Travel Trends rapport

Lees hier het volledige rapport TravelTrends 2013 met daarin de stukken van de andere vier voorlopers binnen de reisindustrie en nog 6 trends die Travelmedia heeft gespot op Springwise:

  • Mark de Vriendt (Garantiefonds Reizen) voorspelt dat er vele nieuwe spelers de markt zullen betreden in 2013 en pleit voor creativiteit, solidariteit en samenwerking
  • Anna Pollock (Conscious Travel) over haar hoop dat de wereldwijde toeristische industrie wakker wordt, volwassen wordt en lef krijgt!
  • Jan Peeters (Travel360) schrijft een brief vanuit de klant aan de reisindustrie met interessante invalshoeken
  • Herman Konings (nXt) schrijft een pleidooi voor de quasi-professionalisering van gastvrijheid als peer-to-peer hospitality.