Woensdag 22 november vond in Brugge het Travel2012 congres plaats. Alweer de derde editie van dit door Travel360 georganiseerde event wat ook bij de Nederlanders erg populair geworden is. Organisator Olivier Dujardin zorgt voor een line-up van sprekers die men niet al te vaak ziet, en zorgt dus zo voor verrassende en vernieuwende verhalen.

Op zoek naar alternatieven

De dag werd geopend door Anna Pollock van Conscious Travel. Zij hield de zaal voor dat de ingeslagen weg van meer reizen, en meer consumeren niet langer volgehouden kan worden. Er moet gezocht worden naar alternatieven die minder belastend zijn. Een inspirerende spreker zonder te veel met de vinger te wijzen.

Pierre Fivet van Vacansoleil ging in zijn presentatie dieper in op de toegevoegde waarde van de verschillende kanalen. Hij stelde de vraag; “Waarom betaalt de klant jouw salaris. Wat is jouw toegevoegde waarde?”. De klant is niet bezig met verschillende kanalen, hij gebruikt wat hem uit komt op verschillende momenten en bij verschillende informatie behoeften.

Ticket search

Danielle van der Maarl van Travelport ging in op de evolutie van search, en dan met name van ticket search. De klant wil volgens haar niet meer zomaar zoeken op een reis van A naar B, maar heeft een bredere context rond het reisvraag. Een klant wil bijvoorbeeld naar Azie, of naar een Airport in Florida. Tot noch toe ben je vaak gedwongen exact te zoeken. Danielle toont een aantal voorbeelden van zoek tools die breder zoeken. Ticket search agregator Hipmunk past extra regels toe op de zoekresultaten, om zo irrelevante resultaten niet te tonen, en de online ervaring en kans op conversie te vergroten. Haar boodschap; gebruik minder harde zoekvragen, maar gebruik passive search. Zoek reizen die aan de achterliggende wens voldoen.

Luxury travel on a budget

Bart Lapers gaf een van de meest hilarische presentaties van de dag. Bart blogt over zijn vakantie missie: Luxury travel on a budget. Door slim gebruik te maken van de loyalty-programma’s, Error Fares en promoties lukt het hem om tegen minimale kosten de wereld over te reizen. Zijn blog is zeker een aanrader: http://travel.bart.la/

Usability

Karl Gilis is Usability expert met een enorm enthousiasme. Hij vertelt bevlogen zijn verhaal en legt gelijk de vinger op pijnlijke plekken. De belangrijkste lessen uit zijn presentatie zijn:

  • Ga voor inhoud, design is de saus om de inhoud te presenteren.
  • Geen ruimte aan de inhoud, laat andere promo’s weg en leg focus op waar de bezoeker voor komt
  • Mobile! Test mobile en ga bij een site altijd uit van Responsive Design.
  • Navigatie enkel richten op toptaken, maak keuzes!

Een van zijn belangrijkste tips is om een nieuw web design te starten bij de mobiele versie. Daar moet men al keuzes maken en zo laat je automatisch onbelangrijke zaken weg. En test met de plek van de call-to-action. Vaak staat deze aan de rechter kant, maar een klant verrassen door deze links te plaatsen kan leiden tot een aanzienlijke conversie verbetering.

Start met social, je klanten zijn er al mee begonnen

Kim Daenen is bij Brussels Airlines verantwoordelijk voor social media. Met een klein team van 4 personen weet zij zeer leuke cases te presenteren, die niet onder doen voor de beroemde KLM cases. Haar belangrijkste les is; start met social, je klanten zijn er al mee begonnen, sluit aan.

Ik heb een bijzondere dag gehad in Brugge. Een totaal overzicht van de presentaties is te vinden op Slideshare, onder andere ook de geweldige presentatie van Jeroen van Velzen over het gebruik van mobile en hoe daar op in te spelen.