De doelgroep Millennials staat volop in de schijnwerpers. In 2030 zijn er wereldwijd 78 miljoen Millenials. Volgens UNWTO is de totale ‘youth travel market’ in 2020 zelfs goed voor 320 miljard euro omzet. Al met al een interessante doelgroep om dieper in te duiken met trendonderzoek in ons Cherry LAB. En wat blijkt? ‘Groen reizen’ zit Millenials in de genen.

Deze spontane en enthousiaste reizigers, geboren tussen 1980 en 2000, reizen namelijk significant anders dan hun voorgangers. Kenmerkend is dat ze hun verantwoorde levensstijl ook op reis willen doorzetten. Ze vragen zich dan ook niet meer af óf ze bewust gaan reizen, maar hóe ze dit gaan doen. Enerzijds zie ik een trend naar Millenials die verblijven op groene accommodaties, anderzijds zie ik dat Millenials tijdens hun verblijf ook actief een steentje bijdragen aan mens en milieu. Bij beide trends is het voor Millenials kenmerkend dat ze zich in hun social media kanalen of face-to-face kunnen profileren als groene reizigers om zo sociale status te vergaren.

Duurzaam op reis is tweede natuur

Hoe succesvol de klimaattop afgelopen week is geweest, moet nog blijken, maar de Millenials zien groen reizen in iedere geval met vertrouwen tegemoet. Wij zouden zeggen dat groen en reizen sowieso een contradictie is, het is immers vaak alleen al qua transport belastend voor het milieu. Voor Millenials is het echter vanzelfsprekend te reizen op een zo groen mogelijk manier. Het is hun tweede natuur. Uit recent onderzoek van Good Travels blijkt dat 55% iets ‘gaf’ tijdens hun laatste reis. Van dit percentage deed 68% vrijwilligerswerk, gaf 86% geld en droeg bijna driekwart bij in natura. Niet gek dus, dat de generatie in sommige onderzoeken die het milieubewuste gedrag van de Millenials onder de loep nemen gekscherend ‘Generation Generous’ wordt genoemd. Ook als ze niets direct iets ‘geven’, verblijven deze do-gooders graag in een LEED- of anderszins groen gekwalificeerde accommodatie.

Waar gaan de groene Millenials naartoe op reis?

Er zijn wereldwijd bedrijven die de rol van vernieuwer op zich nemen op het gebied van groene reizen en Millenials. Op het Indonesische Gili Meno bouwen Millennials samen aan het Gili Meno Eco Hostel, om een duurzaam hostel op te zetten en een voorbeeld te zijn voor de community op het gebied van afvalscheiding. Het hostel is gebouwd door Millenials, met lokale en natuurlijke materialen zoals bamboe.

In ruil voor de hulp, mochten zij gratis slapen (in tenten). Maar dit was niet de hoofd drijfveer, overnachten in Indonesië hoeft immers niet duur te zijn. De vrijwilligers voelen zich echt betrokken bij het project en om zich ervoor in te zetten de locals te laten zien hoe er milieuvriendelijk gebouwd kan worden.

Champing

Millennials doen niet meer aan glamping, maar aan ‘champing’ (church camping). Waar glamping draaide om luxe tijdens het kamperen, draait het bij ‘champing’ om slow tourism en om het supporten van de lokale community. Bij het champing concept nemen jongeren geen ‘vakantie’ maar een ‘Churches Conversation’s Trust Champing Break’ in een kerk in de UK. Met de opbrengst van de overnachting supporten ze de kerk. Een nieuwe manier om je geld te besteden aan community-hulp.

champing - credit Visit Churches

Gaan op zonne-energie

Ook onderweg denken de Millenials eraan het milieu zo min mogelijk te belasten, techniek kan hierbij een rol spelen. Het in New York gevestigde bedrijf Voltaic Systems is gespecialiseerd in draagbare zonne-energie technologie. Op hun website staat een handleiding hoe je kunt reizen met zonne-energie. Met de ‘OffGrid Solar Backpack’ laden Millenials letterlijk hun energie op met panelen op deze rugzak.

Voltaic

WWOOF en Workaway

Naast verblijven in groene of gecertificeerde accommodaties willen jongeren ook graag actief bijdragen aan een betere wereld. WWOOF is populair, bij deze organisatie leren jongeren alles over organic farming in ruil voor een aantal uren werk per dag op het land. Ook op Workaway zijn sociale projecten te vinden waarbij je in ruil voor hulp aan bijvoorbeeld een school of community gratis verblijft.

Hoe bind je de Millenial aan jouw merk of bestemming?

Millenials willen dus letterlijke van nature groen op reis en een actieve rol spelen in een duurzame bedrijfsvoering. De wil is er, het enige wat ze nodig hebben zijn dus de tools! Zijn Millenials een belangrijke doelgroep voor jou? Lees dan deze drie tips:

  1. Zorg voor een duurzame bedrijfsvoering

Millenials hechten er waarde aan ergens te verblijven waar ze er een duurzaam verblijf ervaren. Van  de laundry service tot het restaurant en van omgang met leveranciers tot het personeelsbeleid. Ga dus all the way groen!

  1. Onderwijs

Laat Millenials zien hoe ze duurzaam kunnen reizen, leg hun uit wat je doet aan duurzame activiteiten en hoe ze hieraan kunnen bijdragen of onderdeel van kunnen worden. De wil is er bij deze doelgroep, maar vaak weten ze niet hoe.

  1. Geef ze de mogelijkheid…

Communiceer op je website, in je social kanalen en fysiek wat de mogelijkheden zijn voor Millenials om iets bij te dragen aan milieu of gemeenschap. Kunnen ze helpen met geld? Door de handen uit de mouwen steken met een clean up rond de accommodatie of in de community? Millenials willen graag actief bijdragen, maar zich daar ook vervolgens mee profileren om sociale status te vergaren. Zorg dus dat je je social media management op orde hebt!

Benieuwd naar het trendonderzoek uit ons Cherry LAB over Millenials en groen reizen? We presenteren onze onderzoeksresultaten tijdens het ANVR-congres Changes in Tourism op de woensdag van de Vakantiebeurs.