Strijd om bezoeker bij stands
Dinsdag ging de Dutch Tourist Expo 2011, zoals de Vakantiebeurs sinds dit jaar officieel heet, van start met de Vakdag. De Vakantiebeurs is de grootste consumentenbeurs van de reisbranche en verkeersbureaus, reisorganisaties en reisaanbieders pakken groots uit. Allemaal strijden ze om de bezoeker in de hoop op een boeking. Met live muziek, typerende culinaire hoogstandjes of indrukwekkend uitziende stands hopen ze potentiële klanten enthousiast te maken voor hun bestemming.

Traditioneel vernieuwend
Vergeleken met vorig jaar is het aantal aanwezige computers/laptops gegroeid, evenals de zogenaamde social media toepassingen. Alle grote standhouders zijn dat afgelopen jaar gaan inzetten, op hun eigen manier. Wat resulteert in traditionele vernieuwing. Een gratis gadget in de ruil voor NAW-gegevens om een folder af te kunnen sturen. Ook bij een nieuwsbrief-inschrijving wordt gevraagd om een bestaand adres. Twitter, Facebook en Hyves worden meer ingezet als extra informatiekanaal dan als marketinginstrument om consumenten te overtuigen nou eindelijk die lang gedroomde cruise eens te gaan maken. Een conversatie via online is nog steeds een ‘ver van ons bed’ show. KLM lijkt de enige grote vertegenwoordiger die het wel heeft begrepen (al roept hun laatste campagne met de KLM wereld deal weken vragen op in het kader van privacy) en Sawadee heeft afgelopen maand een succesvolle campagne op Facebook gehouden.

Papier onvervangbaar
De reisbranche denkt het nog steeds van dure full color folders te moeten hebben. In allerlei vormen en maten zijn ze aanwezig, de ene er nog mooier uitziend dan de andere. Op de consumentendag zie je bezoekers met handen vol folders rondlopen, maar bij de uitgang wordt de verzameling achtergelaten tassen steeds groter. Het gebrek aan interactief gebruik van computers, zoals bijvoorbeeld 3D films van bestemmingen en activiteiten, maken het papier nog wenselijk.

Aandacht trekken met weinig middelen
Hoe trek je als kleinere standhouder met weinig middelen toch bezoekers naar je stand? En hoe laat je bezoekers weten dat je aanwezig bent zonder vermelding in de informatiegids? AdFiliate bv bedacht samen met Blanco Tekst een oplossing voor Care Plus. Op de Vakantiebeurs is er een Foursquare special aangemaakt. Via Foursquare zie je de locatie van de stand en als je bij de stand bent aangekomen krijg je na het inchecken een Care Plus goodie bag. Op de Vakdag vonden al 10 gebruikers de stand en dit weekend worden er meer check-ins verwacht.