• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vakanties: online zoeken en vinden

25 juni 2012 door Guido Gihaux

De wereld op zijn kop? De grote vijf touroperators in ons land hebben miljarden prijzen in hun systemen. Die prijzen zijn gebaseerd op vele aspecten, zoals vakantiesoort (auto-, vliegtuig-, zonvakantie), verzorging (van logies tot all inclusive), verblijfsduur, type kamer (zeezicht, zijzeezicht, blinde muur), aantal personen (verschil in volwassenen tot baby’s) en reisperiode (hoogseizoen tot midweek). Al deze verschillende prijzen zorgen ervoor dat je een reis redelijk customized kunt samenstellen. Van vervoer tot verblijf tot vermaak. Maar hoe zoek je nu je vakantie?

Een reis op maat

Dynamic packiging was het modewoord van twee – drie jaar geleden. Je reis op jouw manier samenstellen. Gecombineerd uit het enorme aanbod neem je een vlucht van airline X en een acco van leverancier Y en optioneel neem je een aantal extra’s af zoals vermaak. Van een wifi abonnement tot een all inclusive arrangement tot babycare. Je stelt als het ware een maatwerk pak samen. Door de vele eisen die het aan de systemen stelt en de technische randvoorwaarden (het is al lastig om de beschikbaarheid van miljoenen reizen actueel te houden) en zorgvuldig te distribueren over alle reisagenten, eigen en affiliate websites.

Vindbaarheid

Hoe zorg je er nu voor dat aanbod goed vindbaar is.Hoe krijgt iemand die op vakantie wilt gaan, nu de juiste vakantie voor zijn snufferd. Was het Neckermann die via web@work (samenwerkingsverband met de NHTV) aan feiten verzamelen deed, werd het later key om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Landeninformatie en bestemmingsinformatie werd verzameld, puur om een indruk te geven van de vakantie en om goed gevonden te worden in Google.

Faceted Search

Om aanbod vindbaar te maken gebruiken we faceted search. Een beproefde methode die ondertussen common sense is op elke website. Zoeken op categorieen, op kaart of op lijsten. Het verfijnen van de vele zoekresultaten is een must, omdat het onmogelijk is om tussen 23.439 zoekresultaten te gaan bladeren. Er wordt wellicht nog wat te weinig getest (multivariaat of A/B) om te kijken hoeveel uitval je hebt binnen de zoekresultaten (oftewel, hoeveel procent van je bezoekers verlaat de website voordat hij een reis gevonden heeft). Is het logisch om overal op te kunnen zoeken, of zorgt dat juist voor keuzestress waardoor de bezoeker direct afhaakt?

Voorkom nul resultaat

De bezoeker heeft geen resultaten gevonden terwijl jij toch echt niet door je garantie allotment heen bent of nog voldoende lege vluchten hebt de komende periode. Heeft een bezoeker bepaalde criteria geselecteerd waarvan de combinaties niet mogelijk zijn? Zijn de categorieen wel logisch ingedeeld en onmiskenbaar te interpreteren (wat betekent all inclusive; betaal je dan wel of niet voor WIFI)? Zijn er ook kenmerken waar je als bezoeker bewust NIET op wilt zoeken en is dat mogelijk? Bijvoorbeeld: “Doe mij alle zoekresultaten, behalve waar tieners of honden worden toegelaten.”

Collaborative consumption

De trend waarbij lokale eigenaren hun waar aanbieden (Micazu.nl, AIRbnb, Couchsurfing) zorgt ervoor dat huiseigenaren hun eigen touroperator gaan worden. Via Samenrijden.nl, Zimride en Rideshare, Liftshare kun je een lift naar een bestemming aanbieden, een logische uitbreiding is dat de bestemming een vakantiebestemming is. Waarom leen je je auto niet uit als je toch op vakantie bent via Getaround of Zipcar. Crowd initiatieven die de nieuwe concurrentie vormen voor organisaties. Dynamic packaging met een exclusief karakter, bedoeld om de pure vakantie terug te geven en van elkaar te lenen. Voor vakantiegebruik of anderzins.

Niet zoeken maar vragen – unlimited edition

Wat zou het vernieuwend zijn als je niet hoeft te zoeken naar een vakantie, maar er gewoon om kunt vragen. Ik wil op vakantie, het moet aan voorwaarden x,y,z voldoen en laat mij maar weten waar ik het kan vinden of kan boeken. Via je sociale netwerk kun je de vraag stellen of gewoon via een netwerk waar dit soort vragen op beantwoord worden. Aardig concept voor een website die al in verschillende andere branches (denk aan Zaarly) wordt toegepast. Zoeken is misschien zooooo last season.

Gerelateerde Berichten

  • Zoeken 3.0: integreer content en social channels

    Zoek 3.0 volgens Bill Hunt De eerste spreker op de Congresdag van de SES Amsterdam…

  • Trends in zoekmachine marketing voor 2010

    Meer volume, meer zoekopdrachten, meer data, snellere verbindingen, meer advertenties, meer aanbiedingen en meer media.…

  • ANWB zoekt Search Marketeer

    ANWB Online is samen met de Winkels en het Contact Center onderdeel van Retail binnen…

Categorie: Marketing, Zoekmachine marketing Tags: Airbnb, dynamic packaging, faceted search, Guido Gihaux, Micazu, samenrijden, vakantie zoeken of vinden, zipcar

Over Guido Gihaux

Guido Gihaux is Chief Pixel Officer bij Online Pixel. (www.onlinepixel.nl).

We geven online consultancy en interim management over hoe je het beste je online (travel) kanaal kunt inzetten. We helpen je met de inzet van de verschillende kanalen (website, tablet, smartphone).

Hoe zet je de gebruiker centraal, wat verwacht hij en hoe zorg je ervoor dat je zo optimaal mogelijk rendement uit je kanaal haalt. Vanuit E-commerce conversie optimalisatie perspectief, maar altijd de gebruiker centraal stellend (UX service design)
Let's talk pixels.

Lees Interacties

Reacties

  1. Anne van den Boogaart zegt

    25 juni 2012 om 12:19

    Websites waar je kunt vragen bestaan al in diverse varianten, bijv. TravVie of Wereldradar. Zou leuk zijn deze eens op een rijtje te zetten 😉

    • Annelies Hulshof zegt

      26 juni 2012 om 10:42

      MakeMyHoliday is er ook zo eentje!

  2. Guido zegt

    25 juni 2012 om 18:33

    Ha Anne,

    Thanks voor de aanvulling!

    Ciao,
    Guido

    • Lars Sang Mo Boom zegt

      25 juni 2012 om 21:17

      Zeg master, je hebt toch vast wel een mooie avatar ergens in de kast? 😉

      • Annelies Hulshof zegt

        26 juni 2012 om 10:42

        Op http://www.gravatar.com kun je je profielfoto linken aan je e-mailadres! 😉

  3. Arthur Detering zegt

    27 juni 2012 om 21:55

    Hi Guido,

    sluit mij aan bij je conclusies. Ben nu een jaar bezig om mijn zoek en boek frustraties te verwerken in een Vind&boek service. Een engine die uitgaat van de wensen en voorkeuren van de consument. Nog niet 100% perfect maar het wordt steeds beter. Ben benieuwd wat je er van vindt?

  4. Arthur Detering zegt

    27 juni 2012 om 21:55

    Nu met link!

  5. Arthur Detering zegt

    27 juni 2012 om 21:56

    http://vindenboek.pagango.nl/
    😉

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia TripAdvisor Vakantiebeurs Facebook Google Booking.com instagram mobiel NHTV destinatiemarketing reizen Airbnb technologie TUI Social Media KLM reviews travel onderzoek hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring