Hoe een Facebookadvertentie van voor UberPOP van Uber uitmondt in een UberRAAR telefoongesprek met Taxi. En mijn aspiratie om taxichauffeur te worden in duigen lijkt te vallen.

uber facebook advertentie

Wat is er gebeurd?

Gisteren werd ik, tijdens een koffiebreak, getriggerd door een Facebookadvertentie van Uber. In deze advertentie sporen ze mensen aan om zich in te schrijven om als Uber chauffeur aan de slag te gaan. De advertentie probeert mensen te trekken met ‘Verdien €100 per dag’. Dat leek mij een vrij laag bedrag, maar toch was ik benieuwd hoe dit nu in elkaar stak. Eigenlijk was ik meer dan benieuwd en ik zat al een beetje te dromen over een bijbaan om zo geld te verdienen voor nog mooiere vakanties. Geintje natuurlijk. Maar het leek mij wel een leuke ervaring om ooit eens een ritje als Uber chauffeur te ervaren.

Die 4-deurs auto van na 2005 heb ik, dus wat houdt mij nog tegen? Ik klik op de advertentie in de hoop daar wat meer te vinden over hoe het allemaal werkt. Ik krijg daar echter slechts drie opties aangeboden; schrijf je in als UberPOP, UberBLACK of UberLUX chauffeur. Aangezien alleen UberPOP bestemd is voor niet-professionele chauffeurs, kies ik daarvoor. De volgende pagina toont een inschrijfformulier. Helaas geen link naar meer informatie of een ‘hoe werkt het’. Ik weet nog steeds niet hoe die €100 per dag tot stand komt. Of daar de benzine nog van betaald moet worden. En hoeveel ritjes je daarvoor moet maken. Het tegengestelde van een ‘information overflow’. Maargoed, ik laat mij niet kisten en vul de informatie in en ga door naar het volgende scherm…

Uber registreren taxi

Ik word enigszins overvallen door het aantal documenten wat ingestuurd moet worden;

1. Verklaring omtrent gedrag (VOG)
2. Rijbewijs
3. Paspoort of ID-kaart
4. Kentekenbewijs 1A
5. Kentekenbewijs 1B
6. Verzekeringsbewijs

Maar liefst 6 documenten moeten worden geüpload. En worden alleen in foto-formaat geaccepteerd. Helaas zit ik nog op mijn werk, en ik verwacht niet dat ik met Uber een riant salaris zal gaan verdienen, dus ik hou het hier even voor gezien. Gelukkig ontvang ik meteen een email van Uber, dus ik kan er thuis nog rustig mee verder zodra ik daar tijd voor heb.

“Wow, die Ubers zitten er echt goed bovenop!”

Daarna ontving ik een telefoontje van Uber. “Wow”, denk ik, “die Ubers zitten er echt goed bovenop!” Maar ja, met een geschatte waarde van $17 miljard moeten ze voldoende middelen hebben om er dan ook echt bovenop te zitten.

Het telefoongesprek verloopt echter UberRAAR. De telefoniste wil haar naam niet noemen als ik daar halverwege het gesprek om vraag. Ik noem haar daarom voor het gemak in deze blog ‘Taxi’. Ze begint het gesprek met “Ga je je aanmelding nog afronden of niet?!”. Ook hallo. Ik reageer door aan te geven dat ik dat nog niet weet. Maar dat was niet het antwoord wat Taxi wilde hebben, ik moet gewoon aangeven of ik voornemens ben om de aanmelding af te ronden.

“Uber wil alleen zaken doen met mensen die echt willen”, zegt Taxi.

Ik wil eerst weten hoe het allemaal werkt. En of het allemaal legaal is. En wat Uber doet als de overheid bepaalt dat Uber een onrechtmatige dienst verleent en wordt veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gedupeerde taxi’s. En dan bedoel ik niet de telefoniste, maar de mensen die veel geld hebben geïnvesteerd in een licentie om geld te mogen verdienen aan het leveren van personenvervoer. En wat doet Uber als mijn autoverzekering een schade niet dekt vanwege bedrijfsmatig gebruik. Te zien aan de reacties op de Uber Facebookadvertentie ben ik niet de enige met die vraag.

Mijn vragen wekken blijkbaar irritatie bij Taxi. Ik had ook wel even kunnen Googelen en dan was ik er zo achter gekomen hoe het allemaal werkt. Ik geef aan dat ik verwachtte dat te vinden na het klikken op de advertentie, vervolgens maar een aanmelding ben begonnen en het jammer vond ook daar geen verdere informatie te vinden. Taxi blijft volhouden dat het allemaal aan mij ligt en zij gewoon wil weten of ik de aanmelding ga afronden of niet. Ze was namelijk al een kwartier geleden vrij. Of ik dus even op wil schieten.

Enigszins flabbergasted blijf ik proberen aan te geven dat ik gewoonweg nog niet voldoende informatie heb. “Want hoe zit het dan met de rechtmatigheid van Uber?” vraag ik aan Taxi. Ik krijg de wind van voren. Hoe kan ik er aan twijfelen dat Uber dingen doet die niet rechtmatig zijn. “Nou eeh, volgens mij is Uber recentelijk nog verboden in Duitsland?”, geef ik vervolgens aan. Waarop Taxi reageert dat dat in Nederland helemaal niet zo is en dat Uber gewoon diensten mag aanbieden. Ik leg uit dat dat wat genuanceerder ligt, maar Taxi heeft rechten gestudeerd dus ik hoef haar niets te vertellen.

Ik hou stellig vol dat ik nog geen ja en nog geen nee kan zeggen en geef aan Taxi aan dat ik haar manier van communiceren niet bepaald prettig vind. En dan wordt het ineens UberRAAR. Ik zou niet met Taxi willen praten omdat ze allochtoon is. Zij verwijt mij nu zelfs voor slavernij te zijn. Say what? Ik zoek naarstig naar de optie op m’n iPhone om een gesprek te kunnen opnemen, maar krijg het niet voor elkaar. Op mijn vraag of ik haar naam even mag noteren reageert ze dat zij geen naam mag doorgeven van haar supervisor. En die is natuurlijk al naar huis, als ik vraag of ik die dan even aan de telefoon kan krijgen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet voor of tegen Uber. Net als ik niet voor of tegen (bijvoorbeeld) Airbnb of de deeleconomie ben. Ik mijd al jaren taxi’s omdat ik zelden met een prettig gevoel uit ben gestapt. Uber kan zeker een oplossing bieden, maar mijn eerste positieve ervaring moet nog wel komen. En die eerste positieve ervaring had ik niet met Taxi.

What’s next?

Zeg jij het maar, Uber. Ik weet het niet meer. Het leek mij wel grappig om zo nu en dan, in een verloren avond, een ritje te doen. Omdat het kan. Niet om die €100 per dag te verdienen, want daar kan ik niet van leven, maar om eens ‘iets anders’ te doen. Ontdekken dat het ook anders kan. Rebels zijn!

Wat kan Uber hiervan leren?

  • Het lijkt mij het beste voor Uber als ze goed geschoolde telefonistes in dienst hebben. Geen Taxi die je als een stuk noodzakelijk kwaad behandelt, maar vriendelijke, sociale mensen. Mensen die willen delen. In voor- en tegenspoed. Mensen die ook voor je klaar staan als het mis gaat.
  • Zorg voor goede webcare en reageer op vragen waar mensen mee zitten. Laat reacties niet onbeantwoord op Facebook staan.
  • Target je Facebookadvertentie voor Uber Amsterdam chauffeurs niet op mensen die in Rotterdam wonen.
  • Wellicht is dit 16 minuten durende gesprek wat 23 september om 17:59 startte, opgenomen. In dat geval raad ik Uber aan om deze even terug te luisteren.

Wat zijn jouw ervaringen met Uber?