De afgelopen dagen viel mij een aantal keren een opvallend bericht van TSI-Toeristiek op. Het bericht lijkt een nummer 1 positie in Google te garanderen binnen Google bij afname van een Thema Site. Is het werkelijk zo eenvoudig?

De actiepagina refereert naar een onderzoek naar het long tail zoekgedrag. Daaruit blijkt dat minstens de helft van de zoekopdrachten binnen Google bestaan uit minimaal 3 woorden. Vakantiegangers zoeken dus niet zomaar op het woord “vakantie” maar op “all-inclusive vakantie mallorca”. In absolute cijfers zal er meer verkeer komen op de website die op nummer 1 scoort met het woord “vakantie” (ongeveer 1 miljoen zoekopdrachten per maand), maar de markt van alle niche zoekopdrachten bij elkaar is veel groter, de zogenaamde “long tail”. Een 1 positie op “vakantie” blijft dus enorm interessant maar het is voor kleinere bedrijven bijna onmogelijk om dit te behalen. Het focussen op “long tail” woorden als “last minute vakantie” is dan een gemakkelijker strategie om te kiezen.

Onbeperkt aantal niches
Ronnie Rokebrand, Directeur TSi Xentaur Websolutions geeft de volgende toelichting op het nieuwe product; “In de Toeristiek database hebben we per accomodatie ongeveer 600 kenmerken. In het nieuwe CMS kunnen we daarbij op elk element filteren. Zo wordt het eenvoudig om snel onderscheidende niche sites te lanceren. Bijvoorbeeld een site die alleen maar accommodaties laat zien die aanhet strand liggen en 2 zwembaden hebben. Maar je kunt ook accommodaties kiezen in combinatie met plaatskenmerken, 4 discotheken, 1 ziekenhuis, botanische tuin, enzovoorts. Met het CMS van TSI kan dus een bijna onbeperkt aantal niche sites gemaakt worden.”

Maar is het lanceren van een niche site voldoende voor een nummer 1 positie binnen Google? Als de niche maar klein genoeg is zal het wellicht niet heel moeilijk zijn. Denk aan “hotels op Tenerife met 3 buitenbaden”. Maar Google verlangt wel een paar meer zaken, de belangrijkste zijn autoriteit en unieke content. De autoriteit wordt bepaald door het aantal inkomende links door andere sites met een bepaalde autoriteit. Dat behalen vergt veel tijd en dus geld. En de unieke content zal zelf moeten worden gemaakt voor deze niche sites. De content van Toeristiek is immers al door vele site gebruikt en niet uniek meer.
Goed onderzoek is noodzakelijk
Met dit nieuwe product is een niche markt site dus snel gestart, maar verwacht niet direct op nummer 1 binnen Google te staan. Doe eerst goed onderzoek naar het potentieel van de gekozen markt. Het volume van de gekozen zoekwoorden is bepalend voor het verkoop succes en de ROI van je investering, een te kleine niche verdien je niet terug. Gebruik hiervoor de Keyword Tool van Google. Kies daarna de juiste zoekwoord varianten binnen je niche. Het verkeer op “last minute all inclusive” is vele malen meer dan op “lastminute all inclusief”. Dat kan bijvoorbeeld met Google Insight.