De afgelopen dagen viel mij een aantal keren een opvallend bericht van TSI-Toeristiek op. Het bericht lijkt een nummer 1 positie in Google te garanderen binnen Google bij afname van een Thema Site. Is het werkelijk zo eenvoudig?
De actiepagina refereert naar een onderzoek naar het long tail zoekgedrag. Daaruit blijkt dat minstens de helft van de zoekopdrachten binnen Google bestaan uit minimaal 3 woorden. Vakantiegangers zoeken dus niet zomaar op het woord “vakantie” maar op “all-inclusive vakantie mallorca”. In absolute cijfers zal er meer verkeer komen op de website die op nummer 1 scoort met het woord “vakantie” (ongeveer 1 miljoen zoekopdrachten per maand), maar de markt van alle niche zoekopdrachten bij elkaar is veel groter, de zogenaamde “long tail”. Een 1 positie op “vakantie” blijft dus enorm interessant maar het is voor kleinere bedrijven bijna onmogelijk om dit te behalen. Het focussen op “long tail” woorden als “last minute vakantie” is dan een gemakkelijker strategie om te kiezen.
Onbeperkt aantal niches
Ronnie Rokebrand, Directeur TSi Xentaur Websolutions geeft de volgende toelichting op het nieuwe product; “In de Toeristiek database hebben we per accomodatie ongeveer 600 kenmerken. In het nieuwe CMS kunnen we daarbij op elk element filteren. Zo wordt het eenvoudig om snel onderscheidende niche sites te lanceren. Bijvoorbeeld een site die alleen maar accommodaties laat zien die aanhet strand liggen en 2 zwembaden hebben. Maar je kunt ook accommodaties kiezen in combinatie met plaatskenmerken, 4 discotheken, 1 ziekenhuis, botanische tuin, enzovoorts. Met het CMS van TSI kan dus een bijna onbeperkt aantal niche sites gemaakt worden.”
Maar is het lanceren van een niche site voldoende voor een nummer 1 positie binnen Google? Als de niche maar klein genoeg is zal het wellicht niet heel moeilijk zijn. Denk aan “hotels op Tenerife met 3 buitenbaden”. Maar Google verlangt wel een paar meer zaken, de belangrijkste zijn autoriteit en unieke content. De autoriteit wordt bepaald door het aantal inkomende links door andere sites met een bepaalde autoriteit. Dat behalen vergt veel tijd en dus geld. En de unieke content zal zelf moeten worden gemaakt voor deze niche sites. De content van Toeristiek is immers al door vele site gebruikt en niet uniek meer.
Goed onderzoek is noodzakelijk
Met dit nieuwe product is een niche markt site dus snel gestart, maar verwacht niet direct op nummer 1 binnen Google te staan. Doe eerst goed onderzoek naar het potentieel van de gekozen markt. Het volume van de gekozen zoekwoorden is bepalend voor het verkoop succes en de ROI van je investering, een te kleine niche verdien je niet terug. Gebruik hiervoor de Keyword Tool van Google. Kies daarna de juiste zoekwoord varianten binnen je niche. Het verkeer op “last minute all inclusive” is vele malen meer dan op “lastminute all inclusief”. Dat kan bijvoorbeeld met Google Insight.
9 reacties
Hmmm, idd een vreemde actie en goed dat je daar over bericht Roy.
Ik moet zeggen dat ik er (ook) niet echt in geloof, sorry. Ook al gun ik de beste mensen alle suc6 en een nog hogere ranking is de Fast50.
Niet alles uit Enschede kan je altijd geloven;)
Ik keek net op hun site en kwam via een dieper gelegen linkje op http://www.tsi-solutions.nl/producten/whitelabel-20-website terecht. Helaas mocht ik deze pagina niet lezen: “U heeft niet voldoende toegangsrechten voor deze pagina”. Waar kan ik dan meer over deze actie lezen? Zie nu dat Vakantie.nl ook van hun diensten gebruikt maakt.
Wie heeft er hier ervaring mee?
Wanneer iemand het verhaal heeft gelezen wordt wel duidelijk dat je geen nr1 positie koopt. Het tsi cms heeft je 600 kenmerken waar je wellicht niches mee kan maken, maar of je je investering er mee terug verdient (zie bovenstaande niche voorbeeld)..
Bij tsi hebben ze iig wat ze willen; buzz.
Beste heer Vrind,
Per abuis bent u op een pagina van onze website terechtgekomen die niet online staat. Dat is de reden dat u niets over de actie kunt lezen.
Op deze pagina is dat wel mogelijk:
http://www.tsi-solutions.nl/producten/yourtravelweb
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Hi Roy, ik was per abuis ook al op deze pagina terecht gekomen, en had de actie ook gezien. Een nr. 1 positie beloven is niet te doen, nooit te garanderen.
@Martin @Peter @Tim mijn doel was inderdaad om de schijnbare belofte in de tweet in het juiste kader te plaatsen. Een nummer 1 positie is een enorm waardevolle plek die op geen enkele manier gekocht kan worden. De mogelijkheid om snel een niche site te lanceren is mooi, maar dat is pas het begin van een lange en kostbare weg. Uit het gesprek met Ronnie bleek dat ze zich daar zeker van bewust zijn en klanten ook in zullen adviseren.
Mooie post Roy!
Ik ben erg benieuwd hoe dit contractueel waargemaakt gaat worden idd. Praktisch is het niet te garanderen. Overigens is de website TSI-Solutions.nl ook nog niet 100% SEO-proof. Misschien een leuke uitdaging voor Ronnie om hun kunsten eerst daar goed te vertonen 🙂
Het is “grappig” om te zien dat TSi de tekst uit mijn blog nu gebruikt in haar mailings en op de landingspagina.
Beste collega’s, het is waar dat het niet mogelijk is om een nummer 1 plaats echt te garanderen (staat ook niet letterlik in de advertentie), maar we willen duidelijk maken dat er met een goed ingerichte reissite in een duidelijk afgebakende niche best geld te verdienen is door een toppositie te creeeren in Google. Dit kan door een site te bouwen met heel specifieke thema vakanties op basis van alle 600 Toeristiek-kenmerken. We hebben deze maand ons Travel CMS weer vernieuwd met tools die het eveneens mogelijk maken om de website zo zoekmachine-vriendelijk mogelijk neer te zetten. Volgens ons dus echt een kans voor reisondernemers en affiliates. De kosten zijn laag, doordat het CMS super gebruiksvriendelijk is. Ik besef dat ik voor de eigen parochie preek, maar het vernieuwde CMS is echt goed. Een beetje handige ondernemer kan er zelfs geheel zelfstandig zijn eigen reissite mee bouwen. Op basis van de Toeristiek kenmerken kun je nu ook eigen teksten maken; daar hebben we een speciale tool voorontwikkeld, zodat je snel en eenvoudig unieke content voor je eigen website kan creeeren.
Louis, wij zijn best tevreden met de SEO-inrichting van http://www.tsi-solutions.nl. We staan organisch op de gekozen keywords overal in Google in de top 5 (en soms op nr. 1). We stijgen nog steeds, met name door een stijgende autoriteit, want, en daar heeft Roy gelijk in, dat is eveneens van wezenlijk belang. Groet, Ronnie
lees vandaag een advertentie in de ANVR View. Verwachting scheppen met een nummer 1 positie in de meest competitieve branche lijkt me gevaarlijk. Ik ben benieuwd naar de eerste Thema sites die worden afgenomen. Zijn daar al voorbeelden van?
Wat wordt uw Thema Site? Ook voor u is een nummer 1 positie in Google mogelijk met een eigen Thema Site op basis van meerdere zoektermen.
Prijzen vanaf € 3.800
http://www.anvr.travel/uploads/publicatie/View4%20oktober%202010.pdf