Emerce eDay 2010. Na m’n eerste eDay vorig jaar waar ik erg enthousiast van thuis kwam waren bij mij de verwachtingen hoog gespannen. Woonachtig in Den Haag is eDay bijna een thuiswedstrijd.

Toekomst van Sociale Travel Verticals – Zoover – Stephan Bosman
Voor mij als online travelprof een onderwerp om op voorhand de vingers bij af te likken. Spreker Stephan Bosman van Zoover had ik al een keer ontmoet op het Emerce eTravel congres eerder dit jaar. Aardige enthousiaste man. Het verhaal bleef helaas een beetje hangen op dingen waar veel partijen over praten, mee bezig zijn, of soms al geregeld hebben: intergratie met diversie sociale platformen zoals Facebook en Hyves en contentproviders. Niet echt vernieuwend voor iemand die veel leest en experimenteert over/met online ontwikkelingen in de reisbranche en dat is best jammer.

Ik geloof wél in het gebruik maken van bestaande platformen in plaats van zelf het wiel opnieuw uitvinden. Scheelt veel tijd, en je hebt direct een grote groep gebruikers zonder dat je daar zelf weer marketinginspanning voor hoeft te doen. Daarnaast rennen consumenten in het ergste geval bij je eigen ontwikkelde platform weg omdat je niet snel genoeg door ontwikkelt. Bij bestaande platformen ren je ‘gewoon’ mee naar het volgende platform in het ergste geval. Zoover verwacht overigens meer van mobiel/internetprogrammeren in plaats van het maken van losse apps zoals Apple dat momenteel erg succesvol doet voor de iPhone en iPad en Google dat naar mijn idee nog beter gaat doen bij het straks veel breder beschikbare Android.

Verrassend genoeg gaf Stephan aan dat Zoover er heel bewust voor gekozen heeft om niet verder dan een half tot een heel jaar vooruit te kijken. Omdat ze eerder een businessplan voor 3 tot 5 jaar hadden gemaakt bij Zoover en dat daar niets van klopte. Het zou niet mijn reden zijn om daarom maar niet verder dan 1 jaar te kijken maar ieder zijn eigen keuze uiteraard. Voorlopig is Zoover een groot succes dus ergens zal er iets heel goed kloppen in deze filosie. Het bleef nog wat vaag of Zoover in alle stappen van de reis van de klant een rol wil gaan spelen overigens. In iedere stap hebben reizigers ervaringen en waarom zouden ze die niet willen delen. Wat ik overigens nog niet wist is dat van de inmiddels  200.000.000 bezoeken in 2010 slechts 1,3 miljoen reviews voortkomen. Blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om een review los te peuteren op dit soort platformen.

Lees het complete verslag over Emerce eDay op Louisjansen.nl