Op 29 maart 2011 vond in het Nieuwspoort te Den Haag een TourPRess Holland seminar plaats. Vier sprekers uit de bedrijfswereld deelden hun visies over de toekomst van de digitale reisjournalistiek.

Apps Learnings van Harri Theirlynck
Harri Theirlynck (hoofdredacteur van Reizen van ANWB Media) vertelde dat het magazine ‘Reizen’ niet lang geleden een fotoalbum met digitale extra’s voor 2,99 Euro heeft gepubliceerd. Dit item kwam vervolgens in de top 20 lijst van best betaalde apps. Interessant waren de ‘Apps Learnings’ die Harry met het publiek deelde:

  • Je moet mensen volgen (reisjournalisten);
  • 1 app publiceren voor 1 bestemming;
  • De media die je wilt publiceren niet te vol pakken (video’s nemen bijvoorbeeld ontzettend veel ruimte in beslag);
  • Een eigen app publiceren (adverteerders zijn daar gek op: ‘het is nieuw, ik moet het hebben’);
  • Een app verzinnen om de adverteerders goed te bedienen;
  • Als een nieuwe app uitkomt, mailing versturen, het liefst avonds, dan zijn mensen thuis.

De reisjournalistiek is veranderd. Vroeger ging een reisjournalist met Martinair op stap voor tien dagen naar een bestemming. Wat zij/hij alleen moest doen: Een artikel schrijven, en dat was het dan. De huidige tijd is razendsnel in gehaald door de verleden tijd. Freelance reisjournalisten moeten goede teksten aanleveren en goede foto’s maken voor hun artikel.

Een andere voorbeeld: Jochem Myjer (http://www.jochemmyjer.nl/), Nederlands cabaretier. Hij heeft ontzettend veel volgers op Twitter en zegt zelf: het is leuk ze allemaal aan een touwtje te hebben, zo kun je ook veel verkopen. Het is van belang social media te onderhouden, minimaal twee tweets per week uitsturen zorgt voor de nodige discussie-input. Je moet zelf de lezers opzoeken! Op de gevoelige momenten moet je er zijn; jouw doelgroep aanspreken!

Reizen van ANWB inventariseert nu bijvoorbeeld hun complete pakket aan print advertenties (reisgidsen). Deze worden uit elkaar getrokken en dan per thema gescand en omgewandeld in digitale media. De droom is eigenlijk: Een soort van carrousel met ronddraaiende content en zo ook makkelijk content te kunnen aanbieden en verkopen. Concluderend wijst Harri op de flexibiliteit die men moet hebben in de huidige tijd en dat men moet blijven investeren.

De digitale snelweg voor de freelance journalist
Hans Bouman (freelance reisjournalist voor onder andere Plus Reizen en de Volkskrant) beschrijft het betreden van de digitale snelweg als reisjournalist in een zesstappenplan:

1. korte teksten (krachtig, mooi geschreven);
2. meer documentatie aanleveren (links);
3. Goed beeldmateriaal (zowel stil als bewegend);
4. Met regelmaat ingaan op individuele lezersvragen;
5. De publicaties actueel houden;
6. Men zou zich wellicht ook bezig houden met het aanbieden van reisarrangementen.

Als freelance redacteur wordt het belangrijk:
1. Deadlines te behalen;
2. Flexibiliteit tonen (ook met focus op de nieuwe media);
3. Digitale expertise (meer tijd insteken in jouw producten).

Omdat iedereen eigenlijk op het web zijn reisverhalen kwijt kan (o.a. http://www.waarbenjij.nu/) wordt het steeds belangrijker voor de reisjournalist echt goede teksten en werk aan te leveren.

Wie is nu eigenlijk de reisjournalist?
Arjan Helle (directeur van Target Travel Marketing BV, communicatie en PR activiteiten voor diverse toeristische aanbieders) heeft de vraag gesteld wie nu eigenlijk een reisjournalist is, iedereen? Mark Twain, de Amerikaanse schrijver en humorist werd genoemd als potentiële reisjournalist.

De reisjournalistiek klaagt over diverse bezuinigingen. Een persreis wordt in media value berekend, vroeger lag de value hoger. Filmopnames voor promotiedoeleinden werken nog steeds goed voor een bestemming met Nieuw Zeeland als voorbeeld en de filmopnames voor ‘Lord of the Rings’.

Is een platform zoals http://www.waarbenjij.nu/ een bedreiging voor de reisjournalistiek? Columbus magazine beschikt bijvoorbeeld ook over een eigen reis-community site http://www.columbusmagazine.nl/reisreporter.html, waar men gratis aan deelnemen kan en waar unieke content wordt getoond. http://www.zoover.nl/, http://www.expedia.nl/ zijn ook voorbeelden voor o.a. vakantiebeoordelingen. Deze sites bieden actuele informatie maar hoe betrouwbaar zijn deze bronnen nu echt?

Feiten of cijfers van een bestemming kan men weglaten als reisjournalist. Het gaat meer erom op een kritische manier een bestemming te onderzoeken.

De ‘code of ethics’ van een reisjournalist moet geleerd worden, zijn er genoeg opleidingen die hieraan voldoen? De sfeer van een gebied moet vertoont worden als een smaakmaker voor de lezer!

Weetjes over de Nederlandse medialandschap
Maikel Verhaaren (manager entertainment werkzaam voor GfK Retail & Technology) over lentekriebels in de medialandschap. Een aantal weetjes en feiten op een rij gezet:

  • 19% van de NL consumenten zijn multitaskend;
  • De televisiekijktijd neemt toe en voornamelijk is de combinatie televisie en internet een trend;
  • Het wordt meer tijd op het web geïnvesteerd om zich te oriënteren en ook beslissingen te nemen;
  • 22,5% van alle bestedingen heeft online plaatsgevonden;
  • In 2010 zijn er in Nederland 2,1 miljoenen smartphones verkocht;
  • Als men een reis boekt kijken mensen voornamelijk naar reviews;
  • Er worden niet meer zoveel reisverhalen in boekvorm verkocht;
  • ‘on the go’ en ‘on demand’ beleven een flinke groei;
  • Het creëren van namenbekendheid en content blijft essentieel.

Reflectie
Een aantal feiten en genoemde trends lieten ook sprekers van de ITB in Berlijn vallen, zoals de hoge populariteit van filmopnames voor promotiedoeleinden van een bestemming, het kritisch benaderen van een bestemming en teksten over bestemmingen vertonen als smaakmaker voor de lezer. Aan het eind de vraag: Hoe definieert u de reisjournalist?