• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Verslag TourPRess seminar van 29 maart 2011

18 april 2011 door Alexander Lamprecht

Op 29 maart 2011 vond in het Nieuwspoort te Den Haag een TourPRess Holland seminar plaats. Vier sprekers uit de bedrijfswereld deelden hun visies over de toekomst van de digitale reisjournalistiek.

Apps Learnings van Harri Theirlynck
Harri Theirlynck (hoofdredacteur van Reizen van ANWB Media) vertelde dat het magazine ‘Reizen’ niet lang geleden een fotoalbum met digitale extra’s voor 2,99 Euro heeft gepubliceerd. Dit item kwam vervolgens in de top 20 lijst van best betaalde apps. Interessant waren de ‘Apps Learnings’ die Harry met het publiek deelde:

  • Je moet mensen volgen (reisjournalisten);
  • 1 app publiceren voor 1 bestemming;
  • De media die je wilt publiceren niet te vol pakken (video’s nemen bijvoorbeeld ontzettend veel ruimte in beslag);
  • Een eigen app publiceren (adverteerders zijn daar gek op: ‘het is nieuw, ik moet het hebben’);
  • Een app verzinnen om de adverteerders goed te bedienen;
  • Als een nieuwe app uitkomt, mailing versturen, het liefst avonds, dan zijn mensen thuis.

De reisjournalistiek is veranderd. Vroeger ging een reisjournalist met Martinair op stap voor tien dagen naar een bestemming. Wat zij/hij alleen moest doen: Een artikel schrijven, en dat was het dan. De huidige tijd is razendsnel in gehaald door de verleden tijd. Freelance reisjournalisten moeten goede teksten aanleveren en goede foto’s maken voor hun artikel.

Een andere voorbeeld: Jochem Myjer (http://www.jochemmyjer.nl/), Nederlands cabaretier. Hij heeft ontzettend veel volgers op Twitter en zegt zelf: het is leuk ze allemaal aan een touwtje te hebben, zo kun je ook veel verkopen. Het is van belang social media te onderhouden, minimaal twee tweets per week uitsturen zorgt voor de nodige discussie-input. Je moet zelf de lezers opzoeken! Op de gevoelige momenten moet je er zijn; jouw doelgroep aanspreken!

Reizen van ANWB inventariseert nu bijvoorbeeld hun complete pakket aan print advertenties (reisgidsen). Deze worden uit elkaar getrokken en dan per thema gescand en omgewandeld in digitale media. De droom is eigenlijk: Een soort van carrousel met ronddraaiende content en zo ook makkelijk content te kunnen aanbieden en verkopen. Concluderend wijst Harri op de flexibiliteit die men moet hebben in de huidige tijd en dat men moet blijven investeren.

De digitale snelweg voor de freelance journalist
Hans Bouman (freelance reisjournalist voor onder andere Plus Reizen en de Volkskrant) beschrijft het betreden van de digitale snelweg als reisjournalist in een zesstappenplan:

1. korte teksten (krachtig, mooi geschreven);
2. meer documentatie aanleveren (links);
3. Goed beeldmateriaal (zowel stil als bewegend);
4. Met regelmaat ingaan op individuele lezersvragen;
5. De publicaties actueel houden;
6. Men zou zich wellicht ook bezig houden met het aanbieden van reisarrangementen.

Als freelance redacteur wordt het belangrijk:
1. Deadlines te behalen;
2. Flexibiliteit tonen (ook met focus op de nieuwe media);
3. Digitale expertise (meer tijd insteken in jouw producten).

Omdat iedereen eigenlijk op het web zijn reisverhalen kwijt kan (o.a. http://www.waarbenjij.nu/) wordt het steeds belangrijker voor de reisjournalist echt goede teksten en werk aan te leveren.

Wie is nu eigenlijk de reisjournalist?
Arjan Helle (directeur van Target Travel Marketing BV, communicatie en PR activiteiten voor diverse toeristische aanbieders) heeft de vraag gesteld wie nu eigenlijk een reisjournalist is, iedereen? Mark Twain, de Amerikaanse schrijver en humorist werd genoemd als potentiële reisjournalist.

De reisjournalistiek klaagt over diverse bezuinigingen. Een persreis wordt in media value berekend, vroeger lag de value hoger. Filmopnames voor promotiedoeleinden werken nog steeds goed voor een bestemming met Nieuw Zeeland als voorbeeld en de filmopnames voor ‘Lord of the Rings’.

Is een platform zoals http://www.waarbenjij.nu/ een bedreiging voor de reisjournalistiek? Columbus magazine beschikt bijvoorbeeld ook over een eigen reis-community site http://www.columbusmagazine.nl/reisreporter.html, waar men gratis aan deelnemen kan en waar unieke content wordt getoond. http://www.zoover.nl/, http://www.expedia.nl/ zijn ook voorbeelden voor o.a. vakantiebeoordelingen. Deze sites bieden actuele informatie maar hoe betrouwbaar zijn deze bronnen nu echt?

Feiten of cijfers van een bestemming kan men weglaten als reisjournalist. Het gaat meer erom op een kritische manier een bestemming te onderzoeken.

De ‘code of ethics’ van een reisjournalist moet geleerd worden, zijn er genoeg opleidingen die hieraan voldoen? De sfeer van een gebied moet vertoont worden als een smaakmaker voor de lezer!

Weetjes over de Nederlandse medialandschap
Maikel Verhaaren (manager entertainment werkzaam voor GfK Retail & Technology) over lentekriebels in de medialandschap. Een aantal weetjes en feiten op een rij gezet:

  • 19% van de NL consumenten zijn multitaskend;
  • De televisiekijktijd neemt toe en voornamelijk is de combinatie televisie en internet een trend;
  • Het wordt meer tijd op het web geïnvesteerd om zich te oriënteren en ook beslissingen te nemen;
  • 22,5% van alle bestedingen heeft online plaatsgevonden;
  • In 2010 zijn er in Nederland 2,1 miljoenen smartphones verkocht;
  • Als men een reis boekt kijken mensen voornamelijk naar reviews;
  • Er worden niet meer zoveel reisverhalen in boekvorm verkocht;
  • ‘on the go’ en ‘on demand’ beleven een flinke groei;
  • Het creëren van namenbekendheid en content blijft essentieel.

Reflectie
Een aantal feiten en genoemde trends lieten ook sprekers van de ITB in Berlijn vallen, zoals de hoge populariteit van filmopnames voor promotiedoeleinden van een bestemming, het kritisch benaderen van een bestemming en teksten over bestemmingen vertonen als smaakmaker voor de lezer. Aan het eind de vraag: Hoe definieert u de reisjournalist?

Gerelateerde Berichten

  • TradeTravel 2011 gemist?

    Op donderdag 27 oktober jongstleden vond er in het FOX City reistheater de 1ste editie…

  • Verslag PaxzExchange 2011 in Huizen

    Afgelopen vrijdag, 1 juli 2011, was ik bij de PaxzExchange. De PaxzExchange wordt georganiseerd door…

  • Geslaagd seminar Internet en Uitgeven

    4 juni 2008 was het zover. Het seminar ‘Internet en Uitgeven’ maakte zijn opwachting. LECTRIC…

Categorie: Travel Events Tags: Harri Theirlynck, reisjournalistiek, tourpress, TourPRess seminar

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Mariette van Beek zegt

    2 februari 2012 om 00:57

    Ik stuit op dit artikel nadat ik net zelf een blog over het echte leven van de reisjournalist heb geschreven: http://werkenvanuithetbuitenland.nl/hoe-word-je-reisjournalist-of-toch-maar-niet

    Mijn conclusie: natuurlijk moet de reisjournalist de digitale snelweg op, maar dan wel om zo snel mogelijk echt ondernemer worden. En de opbrengsten van producten zo veel mogelijk bij zichzelf te houden. Zzp’er blijven leidt nergens toe.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs TripAdvisor Facebook reizen Google technologie KLM instagram destinatiemarketing hotels mobiel NHTV onderzoek reviews Social Media travel Expedia Booking.com TUI Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring