• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vijf vragen aan Stephan Bosman van Zoover

7 mei 2010 door Redactie Twinkle

‘Zoover opent aanval op Toeristiek’, kopte vakblad Reisrevue onlangs. Het bedrijf gaat de informatie uit zijn review-database tegen betaling aanbieden aan reisbureaus en touroperators. Die zijn volgens Zoover stukken goedkoper uit dan bij Toeristiek.

Twinkle stelde vijf vragen aan Stephan Bosman, CEO van Zoover.

Jullie sloten onlangs een zogenoemde ‘contentdeal’ met Elmar Reizen. Zijn er al meer partijen bekend die met jullie in zee gaan?
‘Nog niet. We voeren wel veel gesprekken met touroperators, maar vooral ook met de reisbureaus. Die hebben altijd behoefte aan een bron voor kwantitatieve informatie. In die behoefte kunnen wij, met onze database van ruim een miljoen reviews, inmiddels voorzien.’

Wat bieden jullie dan concreet?
‘We zorgen voor de naadloze integratie van onze content in hun systemen. Als een medewerker van een reisorganisatie een klant aan de lijn of aan de balie heeft met vragen, kan het antwoord daarop snel worden gevonden. Voordeel is dat de beoordelingen van Zoover, los van de kwantitatieve info die we bieden, ook direct kunnen worden ingezien.’

Waarom is de snelle beschikbaarheid van die beoordelingen belangrijk?
‘Vergis je er niet hoeveel mensen in een reisbureau vragen naar de gemiddelde Zoover-beoordeling van een accommodatie. Nu moeten reisbureau-medewerkers daarvoor een nieuwe pagina openen op hun scherm, waarop de klant meekijkt. Het kan gebeuren dat daar concurrerende adverteerders op staan, die een scherpe prijs bieden voor zo’n reis. Zo’n klant zal dan in de verleiding komen thuis verder te kijken en online te boeken.’

Jullie zouden volgens uw partner Bas Rasker de helft goedkoper zijn dan Toeristiek.
‘Dat zijn we ook. We vragen om een gebruikersvergoeding die afhankelijk is van de omzet, wat de kosten goed calculeerbaar maakt. Ik stel vraagtekens bij de houdbaarheid van een licentiesysteem, waarbij je een vast bedrag aan abonnementskosten betaalt.’

Carla van den Berg, general manager van Toeristiek, stelt dat jullie appels en peren vergelijken door jezelf te positioneren als het goedkope alternatief (zie ook haar reactie op dit artikel over Cheqqer). Review-info van reizigers is toch ook iets heel anders dan de objectieve data die Toeristiek zelf verzamelt?
‘Natuurlijk zijn er verschillen tussen wat we aanbieden. Toeristiek gaat heel ver in zijn data, met informatie over het aantal treden van een zwembadtrap om waar wat te noemen. Wij denken dat de consument meer en meer gevoelig is voor zachtere informatie, die bij uitstek in onze database is te vinden. Ik denk dat de gemiddelde vakantieganger liever hoort dat een accommodatie volgens anderen een fijn zwembad heeft, dan dat ‘ie tot op de centimeter nauwkeurig weet hoe diep dat zwembad is.´

In Twinkle nummer 5, die over twee weken verschijnt, vindt u een uitgebreid artikel over reviews in de reisbranche. Daarin onder meer ook aandacht voor Cheqqer, van TUI, en voor Vakantiepanel.nl, een reviewsite waarbij TSi Toeristiek zelf betrokken is.

Gerelateerde Berichten

  • Zoover vraagt reviews aan klanten Transavia.com

    Zoover begint binnenkort met het genereren van reviews onder klanten van Transavia.com. Reizigers die hebben…

  • D-reizen en Globe nemen het op tegen Zoover

    D-reizen en Globe gaan samen met TSi Solutions de concurrentie aan met Zoover. De nieuwe…

  • Zoover vraagt reviews aan klanten Transavia.com

    Zoover begint binnenkort met het genereren van reviews onder klanten van Transavia.com. Reizigers die hebben…

Categorie: Interviews, Specials Tags: Carla van den Berg, Cheqqer, Elmar Reizen, Reisbureaus, Reisrevue, reviews, Stephan Bosman, Toeristiek, Touroperators, TSi Toeristiek, TUI, vakantiebeoordelingen, Vakantiepanel.nl, Zoover

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Lees Interacties

Reacties

  1. Carla van den Berg/ TSi Solutions & Toeristiek zegt

    7 mei 2010 om 18:46

    Het lijkt erop dat de heer Bosman toch niet helemaal op de hoogte is van wat Toeristiek doet en hoe ons business model heden ten dagen in elkaar zit. Dat is namelijk gebaseerd op betalen naar gebruik en geen vast licentiemodel. Voor het instapbedrag van €1200 per jaar, inclusief 3000 pageviews, heeft een reisbureau toegang tot een krachtig verkoopondersteunend systeem waarmee snel en efficient een betrouwbaar advies gegeven kan worden.

    Zoals ik al in een eerdere reactie op Twinkel en TravelNext heb aangegeven, zijn de objectieve Toeristiek informatie en de subjectieve User Generated Content 2 wezenlijk verschillende informatiebronnen die elk in een andere behoefte voorzien.
    In tegenstelling tot de objectiviteit van de Toeristiek informatie, wordt bij user generated content uitsluitend de persoonlijke interpretatie van de invuller weergegeven, waarbij er geen eenduidig referentiekader bestaat. Iemand die luxe gewend is, vindt een 2 sterren hotel waarschijnlijk helemaal niets en geeft een onvoldoende, terwijl een backpacker een hoge ranking zal geven.

    De kracht van Toeristiek is de objectiviteit van de informatie, waardoor -gebaseerd op betrouwbare feiten- geselecteerd kan worden, gekoppeld aan beschikbaar en boekbaar aanbod van de touroperators. Onze onderzoekers bezoeken en evalueren jaarlijks duizenden strand- en wintersportbestemmingen en steden. Dit gebeurt op unieke en geheel onafhankelijke wijze waarbij actuele en gedetailleerde informatie over vakantie accommodaties en de plaatsen waarin deze liggen, wereldwijd ter plaatse wordt verzameld door onze onderzoekers.

    Met behulp van onder meer een GPS, computer, afstandsmeter, kompas en digitale camera, wordt elke accommodatie uitvoerig onderzocht op maar liefst 600 punten. Ook de plaats waarin de accommodatie is gevestigd, wordt tot in detail beschreven. Onderzoekers controleren hotelkamers, zwembaden, sportfaciliteiten, stranden, busverbindingen, winkels, restaurants, discotheken en wat verder voor de vakantieganger op zijn/haar plaats van bestemming allemaal van belang kan zijn.

    De tijd dat we balkonnetjes tellen is allang al voorbij. De vragen worden regelmatig aangepast aan de veranderende behoeften van de branche. Zo hebben we o,m. vorig jaar het feit toegevoegd zodat er op “bedden langer dan 2 meter” geselecteerd kan worden en is objectieve informatie over cruiseschepen toegevoegd (en nog veel meer).

    Toeristiek heeft, naast de objectieve informatie, i.s.m. Vakantiepanel (o.m. D-Reizen/OAD groep ) ook een goedgevulde eigen database van hoogwaardige consumenten reviews opgebouwd. Hiermee biedt Toeristiek de ultieme content mix in één applicatie : de objectieve Toeristiek info, subjectieve expert en klant beoordelingen , touroperator content incl. prijs en beschikbaarheid, maar ook publieke content zoals Google maps en weersinfo.

    En wat biedt Zoover de reisbranche voor het geld? Dat zijn en blijven subjectieve meningen van consumenten, hoe waardevol deze ook zijn, laat daar geen misverstand over bestaan! Toeristiek biedt de combinatie, iets dat noch Cheqqer noch Zoover kan bieden.

    Samenvatting- Wij bieden de reisagent in de Toeristiek TravelSearch:

    -gedetailleerde objectieve en betrouwbare bestemmingsinformatie wereldwijd verzameld door Toeristiek onderzoekers, die hiervoor een gedegen training krijgen om de kwaliteit en eenduidige kwalificaties te kunnen waarborgen.
    -Informatie die steeds weer wordt geupdate!
    -unieke selecties en filtering mogelijk op basis van de objectieveToeristiek kenmerken over het aanbod van de aanbieders heen, gekoppeld aan beschikbaar en boekbaar aanbod van touroperators.
    -accommodaties in één oogopslag onderling vergelijken (op objectieve gronden…dus appels met appels i.p.v. appels met peren), maar waarbij tevens de subjectieve beoordelingen van de Experts (reisprofessionals) en de consument worden getoond. Een unieke combinatie dus van de feitelijke en objectieve Toeristiek content en de subjectieve beoordelingen op accommodatieniveau gelijk zichtbaar zijn. Bovendien nog gecombineerd met de uitgebreide land,streek,plaats info, plattegronden en hoogwaardig gekoppelde weersinfo.
    -Toeristiek-plattegronden en satellietbeelden op basis van Google Maps waarbij de GPS locaties ter plaatse zijn gecontroleerd! Bij ons komt het niet voor dat een Google pointer in het midden van de zee ligt of naar een ander hotel verwijst dan degene die bedoeld wordt. (hetgeen regelmatig op websites te zien is, zeker als hotels vlak naast elkaar liggen)

    Carla van den Berg Commercieel Directeur TSi-Solutions & General Manager Toeristiek

  2. Roy Platje - RED Online Marketing zegt

    10 mei 2010 om 21:49

    Mooie reactie van Carla, jammer dat de reactie langer is dan het artikel maar dat terzijde. Laten we wel wezen, Toeristiek heeft de beste feiten database van de populaire(!) bestemmingen, en Zoover de meest betrouwbare meningen database. Dat beide partijen op elkaars vlak gaan komen in onvermijdelijk. Maar hopelijk kent ieder wel zijn eigen zwakten ipv enkel die van de ander.

    Voorlopig gebruiken wij op http://www.vindeenreis.nl de feiten van Toeristiek en de meningen van Zoover. Daarin zien wij voorlopig de beste en meest betrouwbare oplossing.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Facebook NHTV hotels reviews Google KLM Booking.com Vakantiebeurs instagram TripAdvisor TUI technologie Social Media onderzoek destinatiemarketing mobiel Airbnb reizen Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring