Vanaf aanstaande woensdag barst het grootste publieksevenement van Nederland, SAIL Amsterdam, weer los. Naar verwachting komen 2 miljoen bezoekers uit alle windstreken naar de hoofdstad voor een 5-daags maritiem spektakel. Meer dan 600 schepen waaronder vele bijzondere Tallships maken koers naar Amsterdam. Dit enorme evenement is economisch heel belangrijk voor het toerisme in Nederland en vindt daarbij maar eens in de 5 jaar plaats. Als je in de travelsector werkt mag je dit niet missen! Gelukkig gaan de social reporters ervoor zorgen dat je dit op social media niet mist. Wij spraken met Manon Verhoeven, één van de social reporters.

Fotograaf: Wim Haze
Manon, jouw droom is werkelijkheid geworden om tijdens SAIL 2015 social reporter te zijn. Hoe ben je dit geworden?

“Ik was getagd in een oproep op de Facebookpagina van SAIL en dit bleef direct een aantal dagen in mijn hoofd rondspoken. Toen ik zelf op de Volvo Ocean Race in Scheveningen was, tevens de deadlinedag voor aanmelding, wist ik: “Ik wil dit doen!”. Ik heb terplekke een vlog gemaakt en deze met de app Steller ingestuurd. Uiteindelijk heb ik in juli te horen gekregen dat ik erbij hoorde, dat was echt geweldig nieuws!”

De inzending van Manon (klik op de afbeelding om de inzending te zien):

manon steller

Wat gaan de social reporters tijdens SAIL doen?
“De social reporters zijn onderdeel van het 70 koppige publiciteitsteam waarvan editors, video- en fotografen, tekstschrijvers en dus de reporters onderdeel zijn. We zullen werken in shifts om zo het evenement zoveel mogelijk vast te leggen, ieder in z’n eigen discipline. Als social reporters zijn we als het ware de tentakels voor de redactie. We proberen zoveel mogelijk content te genereren, gaan op zoek naar eigen authentieke verhalen, bijzondere mensen en willen vooral onze passie voor watersport en scheepvaart uitdrukken. Onze content zullen we zelf op onze social media kanalen posten, uiteraard met de hashtags van #SAIL2015, maar daarnaast ook aanleveren bij de redactie zodat ze dit kunnen gebruiken in de dag reports.” Wat kenmerkt de social reporters? “Iedereen heeft vooral een passie voor SAIL en is gegrepen door het event, maar is daarbij ook communicatief sterk en online aanwezig. Het is een hele diverse club van reporters geworden. Zo zijn er bloggers, communicado’s maar ook een reporter van een lokale omroep.” 

Sail Amsterdam team

In vergelijking met 5 jaar terug in 2010, is er qua social media aanpak wel van een evolutie te spreken. Wat zijn de grootste verschillen?

In 2010 had nog bijna niemand een smartphone en was het social media gebruik nihil. Er waren ongeveer 500 tweets in 5 dagen tijd. Nu zijn dat 500 tweets in een minuut. Iedere bezoeker is nu een verslaggever! Dat vraagt om een andere aanpak. Daarnaast is het ook echt een trend dat de sponsoren actief aanhaken om content te genereren op hun eigen social media kanalen bij evenementen. Sponsoring draait dus niet alleen meer om financiële ondersteuning maar heeft een belangrijkere rol bij branding gekregen. Dat zie je bijvoorbeeld bij het filmpje van hoofdsponsor ING dat al redelijk viral ging. Ook andere sponsoren haken aan bij SAIL zoals de Staatsloterij met het NK Waterfietsen. De SAIL Music Marina met artiesten als Kensington, Jan Smit, Nick & Simon, het Koninklijk Concertgebouw Orkest en K3 wordt mogelijk gemaakt door diverse mediasponsoren als Telegraaf en Metro. Ook KPN haakt aan en presenteert een varende social media boot.

ING

Staatsloterij:
Wat zijn de doelstellingen van de social media aanpak van SAIL?

“De doelstelling van SAIL Amsterdam is om 5 dagen lang trending topic te zijn. SAIL wil heel Nederland laten meegenieten van dit grootste evenement. Via social media bereiken we natuurlijk daarmee een heel groot gedeelte.”

Welke social media gaat SAIL deze editie inzetten en waarom juist deze? Gebruikt SAIL hierbij ook de relatief nieuwe media zoals Snapchat, Instagram en Periscope?

“We zullen als social reporters vooral via Twitter communiceren. Dit is toch het snelste, met het grootste bereik en makkelijk te volgen. Via Periscope zullen de social reporters ook livestreamen en dat gaat de organisatie zelf ook doen. Zelf ga ik Instagram ook inzetten. Daarnaast is er uiteraard vanuit de organisatie een Facebookpagina en Instagramaccount.”

Worden er nog ambassadeurs, BN’ers of online influencers ingezet om jullie kracht bij te staan? Waar moesten zij aan voldoen? Wie zijn het?

“Net zoals merken zijn BN’ers natuurlijk op zoek naar content die ze op hun social media kanalen kunnen inzetten. Een club van BN’ers is gevraagd om op de SAIL Social Media Boot van KPN te stappen om vanaf hier verslag te doen. De boot is een opvallende verschijning. Het wordt een glazen cabine met een groot scherm op het dak. De BN’ers zijn bijvoorbeeld Barbara en Frits Barend, Yvonne van Gennip en topcoach Gerard Kemkers.”

Tot slot, waarom mogen we SAIL 2015 niet missen? Wat zijn de hoogtepunten van het programma?

“Mijn persoonlijke hoogtepunt zal de SAIL IN parade worden. Als klein meisje wilde ik altijd bij de Marine. Via Twitter heb ik contact gelegd met een Marine Officier en aanstaande woensdag mag ik meevaren op het Marinefregat de Zeeland. Natuurlijk zijn de Tall Ships bijzonder waardig maar in het ‘Oranje Oceaan’ zal het erg druk worden. Gelukkig is er nog veel meer te ontdekken. Bijvoorbeeld op Amsterdam Noord. Bij het EYE ‘Witte Oceaan’ zijn podia met bandjes en foodtrucks en op de NDSM werf ‘Groene Oceaan’ draait het om duurzaamheid en presenteren scheepvaartgrootheden Brunel en Damen zich. De concerten zijn gaaf van de SAIL Music Marina en natuurlijk vier dagen lang vuurwerk.”

Manon en #SAIL2015 volgen deze dagen?

De officiële SAIL Hashtag is #SAIL2015 en Manon kun je op Twitter volgen via @Manon_Comm.