Snapchat als mogelijk nieuw e- commerce kanaal? De technologie is nog niet zo ver, maar de ideeën zijn aanwezig. Tijdens de conferentie Re/code maakte Joanna Coles, één van de leden van Bestuur van Snapchat bekend dat Snapchat zich in de toekomst meer wil gaan richten op e- commerce en zij hier dus ook druk mee bezig zijn. Net zoals andere social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Pinterest wil ook Snapchat gaan verkopen via het kanaal. Gaan we in de toekomst ons hotel en ticket boeken via Snapchat? Nou, wie weet!

In de vorige blog over Snapchat vertelde ik meer over de mogelijke kansen die aanwezig zijn voor de reisbranche. In deze blog ga ik dieper in op de mogelijkheden die er zijn met een mogelijk nieuwe e- commerce functie binnen het kanaal. En wat biedt dit voor kansen voor onze branche?

What’s going on?

Snapchat is druk bezig met het integreren van een e- commerce functie binnen het eigen kanaal. Samen met uitgever Hearst heeft Snapchat het platform ‘Sweet’ ontwikkeld. De slogan van dit platform luidt als volgt: ‘Love something new every day.’ De content van Sweet is een combinatie tussen food, lifestyle, muziek en kunst. Dit platform moet er in de toekomst voor gaan zorgen dat er daadwerkelijk items verkocht kunnen gaan worden via Snapchat.

Het uiteindelijke doel is om Snapchat gebruikers een eenvoudige manier van shoppen aan te bieden, zonder dat zij de app hoeven te verlaten. De e- commerce functie zal ongeveer op dezelfde manier moeten gaan werken als de ‘Discover’ functie die sinds januari 2015 aanwezig is binnen Snapchat. Deze functie is destijds ontwikkeld om meer engagement te creëren tussen de gebruikers en betreffende organisaties.

discover funtie, snapchat

De nieuwe functie binnen Snapchat zal in zekere zin voor uitbreiding zorgen van het kanaal. De app zal door de nieuwe ontwikkeling meer nieuwe merken aantrekken. Daarnaast helpt de e- commerce functie organisaties ook om generatie Y beter te bereiken.

Welke kansen biedt deze nieuwe functie voor de reisbranche?

De nieuwe e- commerce functie zal voor een hoop organisaties kunnen gaan zorgen voor enorm veel kansen, ook voor bedrijven in de reisbranche. Denk hierbij aan touroperators of vliegmaatschappijen die hun producten kunnen gaan verkopen via Snapchat. Je kunt als organisatie foto’s, video’s, tekst en spraakberichten met elkaar combineren op één kanaal, hoe handig is dat?

Door middel van een aantal voorbeelden zal de mogelijke meerwaarde van een e- commerce functie binnen Snapchat duidelijk gemaakt worden.

  • GOGO is een van de weinige reisorganisaties die al heel actief aanwezig is op Snapchat. Ook voor hen zal de nieuwe e- commerce functie van toegevoegde waarde kunnen zijn. Ten eerste zit de doelgroep waar GOGO zich op richt voor het grootste deel op Snapchat en zijn zij daarop dagelijks actief. En ten tweede, door zogenaamde ‘snaps’ te versturen vanaf een bestemming wordt de doelgroep ook weer getriggerd om ook zo’n vakantie te gaan boeken. Hoe handig zal het dan voor GOGO en ook voor de gebruikers zijn om door middel van één klik terecht te komen op een boekingspagina van GOGO? Het kost een gebruiker minder stappen en ook nog eens minder tijd!
  • Denk bijvoorbeeld ook eens aan het voorbeeld van Walibi Holland en het geven van ‘sneak peeks’ van een nieuwe attractie. Door het steeds vrijgeven van meer informatie worden gebruikers getriggerd om naar het park toe te komen, zij worden nieuwsgierig gemaakt door middel van foto’s die maar maximaal 10 seconden te zien zijn. Maar om een kaartje te kopen voor het park moeten zij Snapchat verlaten op hun mobiele telefoon en gaan naar de website van Walibi Holland. Waarschijnlijk doen zij dit op een desktop, laptop of tablet omdat dit het handigste is. Dit zijn voor een gebruiker dus enorm veel stappen en kost ook nog eens extra veel tijd. Wanneer Snapchat dus een e- commerce functie integreert in de app kan een Snapchat gebruiker in een aantal stappen een kaartje kopen voor het park zonder dat zij de app moeten verlaten.

Maar zover is het dus allemaal nog niet. De nieuwe functie voor Snapchat moet eerst eens verder ontwikkeld worden, en dan kunnen de verdere mogelijkheden en uiteraard resultaten pas geschetst worden. Maar je ziet als bedrijf dus wel dat Snapchat steeds meer functies gaat aanbieden en het dus serieus overwogen moet worden om het social media platform mee te nemen in de social media strategie.