• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Waarom Persona’s

17 maart 2008 door Martin van Kranenburg

Persona’s is een hulpmiddel om nog beter in de huid te kruipen van je doelgroep. In de online marketing trainingen die ik geef voor Lectric, Euroforum en Marketingfacts valt op dat steeds meer web marketeers hier gebruik van maken bij de (her)ontwikkeling van hun site. 

Een persona maak je door “een mens” te verzinnen. Dat doe je niet alleen maar samen met een team van verschillende afdelingen: marketing, sales en techniek. Het doel is om een gezamenlijk beeld te krijgen voor wie je de website nu eigenlijk aan het maken bent. Een persona leert je de bezoeker beter te begrijpen: wie gaat het systeem gebruiken? wat motiveert hen? Wat is de toegevoegde waarde en naar welke content is men nu daadwerkelijk op zoek? Waarin lijken ze op elkaar? Wat zijn de verschillen?

Het eindresultaat is om de verschillende wensen te groeperen en deze te vertalen naar bijvoorkeur drie verschillende personen. In plaats van “de gebruiker” heb je nu fictieve personen gemaakt waardoor iedereen die meewerkt aan de site zich nog beter kan inleven en echt in de huid kan kruipen van de bezoekers. 

Als je echt aan de slag gaat met het omschrijven van persona’s zul je inzicht krijgen dat niet iedereen op dezelfde manier beslist. De een wil veel feiten, de ander wil persoonlijk contact. Dit zijn belangrijke inzichten die je ook weer helpen om je conversiedoelen af te stemmen op de verschillende persona’s. De een beslist op uiterlijk, veel foto’s van een product (design) en de ander wil de gortdroge informatie en de handleiding doorlezen.

Gerelateerde Berichten

  • Drie redenen om geen corporate blog te beginnen

    Een eenvoudige manier om een vraag te beantwoorden is door de vraag te beantwoorden met…

  • Waarom online marketing in 2016 anders gaat zijn dan 2015

    Het afgelopen jaar leek alles sneller te gaan dan ooit. Het begint met de verandering…

  • 6 redenen waarom ontevreden gasten online reviews schrijven

    Online reviews, je struikelt erover op internet. Uit een recent uitgevoerd onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher…

Categorie: Marketing, Online advertising

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. ronald van den hoff zegt

    17 maart 2008 om 15:20

    Bedoel je hier niet gewoon de archetypes van Jung, aangepast door Pearson (1991), zoals daar zijn:
    outlaw, jester, lover, caregiver, everyman, innovent, ruler, sage, magician, hero, creator en explorer…

  2. Martin van Kranenburg zegt

    17 maart 2008 om 18:49

    Beste Ronald, dank voor je aanvulling. De inspiratie over het gebruik van Persona’s heb ik zelf opgedaan door de de boeken van de Eisenberg Brothers – Waiting for the cat to bark en Call to Action. Twee absolute aanraders.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Google reizen Facebook destinatiemarketing Airbnb mobiel instagram Expedia technologie TUI KLM hotels Vakantiebeurs Booking.com Social Media TripAdvisor travel NHTV reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext