Persona’s is een hulpmiddel om nog beter in de huid te kruipen van je doelgroep. In de online marketing trainingen die ik geef voor Lectric, Euroforum en Marketingfacts valt op dat steeds meer web marketeers hier gebruik van maken bij de (her)ontwikkeling van hun site

Een persona maak je door “een mens” te verzinnen. Dat doe je niet alleen maar samen met een team van verschillende afdelingen: marketing, sales en techniek. Het doel is om een gezamenlijk beeld te krijgen voor wie je de website nu eigenlijk aan het maken bent. Een persona leert je de bezoeker beter te begrijpen: wie gaat het systeem gebruiken? wat motiveert hen? Wat is de toegevoegde waarde en naar welke content is men nu daadwerkelijk op zoek? Waarin lijken ze op elkaar? Wat zijn de verschillen?

Het eindresultaat is om de verschillende wensen te groeperen en deze te vertalen naar bijvoorkeur drie verschillende personen. In plaats van “de gebruiker” heb je nu fictieve personen gemaakt waardoor iedereen die meewerkt aan de site zich nog beter kan inleven en echt in de huid kan kruipen van de bezoekers. 

Als je echt aan de slag gaat met het omschrijven van persona’s zul je inzicht krijgen dat niet iedereen op dezelfde manier beslist. De een wil veel feiten, de ander wil persoonlijk contact. Dit zijn belangrijke inzichten die je ook weer helpen om je conversiedoelen af te stemmen op de verschillende persona’s. De een beslist op uiterlijk, veel foto’s van een product (design) en de ander wil de gortdroge informatie en de handleiding doorlezen.