• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Waarom werken met lokale content creators? (#WTM15)

5 november 2015 door Sanne Bakker

Steeds meer global travelbrands geven een deel van de content creatie uithanden en laten dit over aan lokale bloggers en influencers. Tijdens #WTM15 vlogen in de sessie ‘Can global brands truly make local content?’ de voordelen voorbij. Ik zet ze nog een keer voor je op een rij.

Lokale content voor een global travelbrand

Globale travelbrands hebben content marketing de afgelopen jaren omarmd en op allerlei wijzen vormgegeven op ‘owned channels’. Na jaren van experimenteren met content in al haar vormen en maten, is gebleken dat vooral lokale content scoort bij potentiële reizigers. Waarom? Steeds meer reizigers willen een bestemming als een local beleven. Dit begint al bij content die door de ogen van een local gemaakt is. Hier lopen de meeste travelbrands met een centraal hoofdkantoor al op vast. De oplossing, die in veel gevallen al erg succesvol is gebleken, is samenwerken met lokale bloggers en influencers.

Voordelen voor zowel brand als bloggers/influencers

In de sessie met Allison Busacca, (BBC.com/travel), Tika Larasati (Skyscanner) en verschillende bloggers werd duidelijk dat een dergelijke lokale samenwerking talloze voordelen heeft voor beide partijen. Daarbij delen zowel brand als blogger een gemeenschappelijk einddoel: het inspireren van potentiële reizigers door authentieke verhalen te vertellen. De sessie was georganiseerd door @Traverseevents.

Voordelen voor brands volgens de sessie:

• Trust: Local content geeft de reiziger vertrouwen doordat het authentiek is in plaats van louter commercieel.

• Surprise factor: Local content verrast reizigers en inspireert hen de bestemming te ontdekken als een local.

• Fresh & up –to-date: Lokale experts zijn op de hoogte van de meest up-to-date hotspots en blijven vernieuwen.

• Sources: Lokale experts hebben toegang tot bronnen die je als hoofdkantoor niet hebt.

• Reach: Door te werken met lokale experts neemt ook het lokale bereik van inwoners en expats (toerist in eigen stad/land) toe. Ook door het netwerk van de blogger te gebruiken.

• Knowledge: Content creators weten hoe ze hun lezers en volgers (en dus ook de potentiële reiziger) moeten aanspreken. Ze weten hoe ze moeten ‘zaaien’ en welke social media strategie werkt.

Voordelen voor de local content creators

• Spread the word: als local ben je gepassioneerd en wil je graag een ambassadeur zijn om jouw stad/bestemming onder de aandacht te brengen.

• Reach: Door samen te werken met een internationaal travelbrand kun je je eigen bereik vergroten en nieuw publiek bereiken.

• Earn: Het aanbieden van content buiten je eigen blog/platform biedt een verdienmodel. Zeker ten opzichte van internationale brands.

Praktijkvoorbeelden

Het afgelopen jaar zijn er veel internationale brands met local content creators gaan werken. Een aantal voorbeelden.

• BBC.com/Travel publiceert lokale verhalen (columns) en deelt foto’s op Instagram & Twitter met #BBClocalites. Zeker op sociale media werkt dit goed want het is authentiek!

Bestand 04-11-15 23 38 56

• Marriott biedt momenteel voor drie Amerikaanse steden (New Orleans, Chicago en Orlando) thematische city guide content aan. Lokale content dus, om de stad ook als local te kunnen ontdekken.

WTM2015Schermafdruk 2015-11-05 00.32.42

• Skyscanner heeft tijdens #24hPeriscope 19 verschillende travelbloggers de rol gegeven een uur te periscopen vanaf hun locatie. In totaal vormden zij in 24 uur, een unieke en digitale reis over de wereld.

• Expedia verzamelt de Insider Tips in reisgidsen waar een zevental Nederlandse dames een neusje voor hebben.

WTM2015Schermafdruk 2015-11-05 00.41.47

Heb jij meer praktijkvoorbeelden of zie jij meer voordelen? Laat van je horen!

Credits header afbeelding: via Death to the stock Photo

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • William Bakker: Waarom destinatiemarketing 'social at the core' dient te zijn

    William Bakker is strateeg bij Think! Social Media. In zijn presentatie tijdens TravelNext gaat hij…

  • Inspired by Iceland - content to be content with

    Ask Gudmundur, een marketingstunt van Promote Iceland. De eerste menselijke zoekmachine, maar hoe zijn ze…

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • William Bakker: Waarom destinatiemarketing 'social at the core' dient te zijn

    William Bakker is strateeg bij Think! Social Media. In zijn presentatie tijdens TravelNext gaat hij…

  • Inspired by Iceland - content to be content with

    Ask Gudmundur, een marketingstunt van Promote Iceland. De eerste menselijke zoekmachine, maar hoe zijn ze…

Categorie: Destinatiemarketing, Featured, Social media Tags: #WTM15, BBC Travel, bloggers, Expedia, lokale content, marriott, skyscanner

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Verdienmodellen voor travelbloggers: recap #WTM15 - TravelNext schreef:
    13 november 2015 om 09:13

    […] Er is steeds grotere vraag naar lokale content creators vanuit global brands. Dit heeft zowel voor brands als bloggers grote voordelen. (Zie ook hier mijn aparte blogspost over werken met lokale content creators). […]

  2. Trends & ontwikkelingen bij het samenwerken met reisbloggers | TravelNext schreef:
    3 januari 2017 om 12:36

    […] meer reismerken werken met lokale contentcreators. Niet voor niets, want dit heeft veel voordelen. Zo is deze content authentieker en geeft het de […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook technologie mobiel reviews Expedia onderzoek TripAdvisor Vakantiebeurs KLM hotels Booking.com travel reizen TUI NHTV destinatiemarketing Airbnb Google instagram Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring