Steeds meer global travelbrands geven een deel van de content creatie uithanden en laten dit over aan lokale bloggers en influencers. Tijdens #WTM15 vlogen in de sessie ‘Can global brands truly make local content?’ de voordelen voorbij. Ik zet ze nog een keer voor je op een rij.

Lokale content voor een global travelbrand

Globale travelbrands hebben content marketing de afgelopen jaren omarmd en op allerlei wijzen vormgegeven op ‘owned channels’. Na jaren van experimenteren met content in al haar vormen en maten, is gebleken dat vooral lokale content scoort bij potentiële reizigers. Waarom? Steeds meer reizigers willen een bestemming als een local beleven. Dit begint al bij content die door de ogen van een local gemaakt is. Hier lopen de meeste travelbrands met een centraal hoofdkantoor al op vast. De oplossing, die in veel gevallen al erg succesvol is gebleken, is samenwerken met lokale bloggers en influencers.

Voordelen voor zowel brand als bloggers/influencers

In de sessie met Allison Busacca, (BBC.com/travel), Tika Larasati (Skyscanner) en verschillende bloggers werd duidelijk dat een dergelijke lokale samenwerking talloze voordelen heeft voor beide partijen. Daarbij delen zowel brand als blogger een gemeenschappelijk einddoel: het inspireren van potentiële reizigers door authentieke verhalen te vertellen. De sessie was georganiseerd door @Traverseevents.

Voordelen voor brands volgens de sessie:

• Trust: Local content geeft de reiziger vertrouwen doordat het authentiek is in plaats van louter commercieel.

• Surprise factor: Local content verrast reizigers en inspireert hen de bestemming te ontdekken als een local.

• Fresh & up –to-date: Lokale experts zijn op de hoogte van de meest up-to-date hotspots en blijven vernieuwen.

• Sources: Lokale experts hebben toegang tot bronnen die je als hoofdkantoor niet hebt.

• Reach: Door te werken met lokale experts neemt ook het lokale bereik van inwoners en expats (toerist in eigen stad/land) toe. Ook door het netwerk van de blogger te gebruiken.

• Knowledge: Content creators weten hoe ze hun lezers en volgers (en dus ook de potentiële reiziger) moeten aanspreken. Ze weten hoe ze moeten ‘zaaien’ en welke social media strategie werkt.

Voordelen voor de local content creators

• Spread the word: als local ben je gepassioneerd en wil je graag een ambassadeur zijn om jouw stad/bestemming onder de aandacht te brengen.

• Reach: Door samen te werken met een internationaal travelbrand kun je je eigen bereik vergroten en nieuw publiek bereiken.

• Earn: Het aanbieden van content buiten je eigen blog/platform biedt een verdienmodel. Zeker ten opzichte van internationale brands.

Praktijkvoorbeelden

Het afgelopen jaar zijn er veel internationale brands met local content creators gaan werken. Een aantal voorbeelden.

BBC.com/Travel publiceert lokale verhalen (columns) en deelt foto’s op Instagram & Twitter met #BBClocalites. Zeker op sociale media werkt dit goed want het is authentiek!

Bestand 04-11-15 23 38 56

• Marriott biedt momenteel voor drie Amerikaanse steden (New Orleans, Chicago en Orlando) thematische city guide content aan. Lokale content dus, om de stad ook als local te kunnen ontdekken.

WTM2015Schermafdruk 2015-11-05 00.32.42

• Skyscanner heeft tijdens #24hPeriscope 19 verschillende travelbloggers de rol gegeven een uur te periscopen vanaf hun locatie. In totaal vormden zij in 24 uur, een unieke en digitale reis over de wereld.

• Expedia verzamelt de Insider Tips in reisgidsen waar een zevental Nederlandse dames een neusje voor hebben.

WTM2015Schermafdruk 2015-11-05 00.41.47

Heb jij meer praktijkvoorbeelden of zie jij meer voordelen? Laat van je horen!

Credits header afbeelding: via Death to the stock Photo