• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Walk Me’ winnaar Apps for Amsterdam

8 november 2012 door Annelies Hulshof

Gisteren zijn de prijzen uitgereikt voor de Apps for Amsterdam Contest. Daarbij worden de beste nieuwe apps die gebruik maken van open data onderscheiden met een geldprijs, om zo het gebruik van Open data te stimuleren. De app moet minstens van één databron over Amsterdam gebruik maken. Er kwamen dit jaar zes thema’s aan bod, waaronder ‘Toerisme & Cultuur’ waarbij de ‘Walk Me’-app de grote winnaar was. 

Open data

Zowel de overheid als het bedrijfsleven beschikken over enorme hoeveelheden feitelijke informatie over de samenleving, van criminaliteitscijfers tot vuilnisophaalroutes, van de kwaliteit van scholen tot verkeersstatistieken. Dit soort gegevens noemen we Open Data. Open Data is geld waard en kan economische groei stimuleren; belangrijker nog, de samenleving kan met behulp van deze informatie grote vooruitgang boeken. Om de ontsluiting en gebruik van Open Data te stimuleren en de mogelijkheden van op Open Data gebaseerde toepassingen te demonstreren is de Apps for Amsterdam Contest in het leven geroepen. Als een stevige, publieke impuls om de omgang met Open Data een vaste waarde te maken van ontwikkelaars, beleidsmakers en burgers.

Toerisme & Cultuur

Toeristische en culture informatie is veelal verspreid over verschillende partijen. Overheden hebben zelf maar een beperkte hoeveelheid statische gegevens beschikbaar. De meeste informatie ligt bij andere partijen, zoals Amsterdam Marketing. Vanuit haar rol bij stadsregio Amsterdam heeft Diana van Loenen contact met vele partijen over het beschikbaar stellen van data.

Er zijn al enkele best practices zoals het Rijksmuseum en het platform Arts Holland. Voor de sector is het belangrijk dat er goede cases ontstaan waarin duidelijk wordt wat open data betekent voor de Amsterdammer en de toerist.

Diana van Loenen, beleidsmedewerker van stadsregio Amsterdam: “Wij zouden graag applicaties zien die bewoners met toeristen verbinden, zodat zij de stad als een ‘local‘ kunnen ervaren. Ook verbindingen met sociale media zijn voor ons interessant.” Social travel lijkt hierbij dus een trend te zijn waar ze blij van worden. Kom in contact met een local, act like a local.

Walk Me

De app Walk me is de winnaar in de categorie Toerisme & Cultuur. Walk me is een applicatie (nog niet gelanceerd) waarmee je inzicht krijgt in wat er te doen is binnen een bepaald bereik. Dit wordt weergegeven door middel van een datavisualisatie, zodat de gebruiker duidelijk wordt wat er binnen een opgegeven afstand te doen valt.

De app laat bustijden zien en zorgt ervoor dat een gebruiker actief door de stad kan lopen. De applicatie heeft festivals, evenementen en andere activiteiten in het systeem staan. De gebruiker kan een bepaalde afstand aangeven op de map en de applicatie genereert vanuit die data een visualisatie. Daarna kan er een route gemaakt worden door de gebruiker.

De tweede prijs in deze categorie was voor de app Appening. Door het volgen van plaatsen waarover mensen schrijven op Twitter, kan Appening een lijst creëren van locaties waar in potentie iets interessants gaat gebeuren.

Gerelateerde Berichten

  • Hoe worden travel apps succesvol? 4 key take aways #eyefortravel2015

    In de laatste parallel sessies in de Mobile zaal van het Eye for Travel congres,…

  • Amsterdams toerisme
    Amsterdams toerisme en de coffeeshops [storify]

    Maakt het sluiten van Amsterdamse coffeeshops dat de toeristen weg blijven uit Amsterdam? Een interessante…

  • Hoe hotels data inzetten om de customer journey te personaliseren - EyeforTravel liveblog

    Tijdens het Eye for Travel congres in Amsterdam werd door Stephan Kechelis (VP E-commerce and…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel Tags: applicatie, arts holland, mobiel, walk me

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Kim zegt

    9 november 2012 om 09:30

    Nice!
    Enig idee wanneer ‘Walk me’ gelanceerd wordt?

  2. Martijn Mellema zegt

    5 december 2012 om 19:45

    Als de laatste fouten eruit zijn zet ik de app online. Ik verwacht eind december.

    • Annelies Hulshof zegt

      6 december 2012 om 08:54

      Top, laat het zeker even weten, update ik de post!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Airbnb TripAdvisor NHTV mobiel Social Media TUI Booking.com Vakantiebeurs KLM destinatiemarketing reizen instagram reviews Google hotels technologie Expedia travel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring