Een pagerank is een soort van rapportcijfer van Google. Het wordt gebruikt om de belangrijkheid van websites aan te geven. Simpel gezegd: hoe hoger de pagerank, hoe belangrijker de website.

En hoe belangrijker de website, hoe groter de kans dat u bovenaan in de zoekresultaten komt. Het hoog eindigen in zoekresultaten is overigens wel van meer factoren afhankelijk, maar daarover een andere keer meer. Een pagerank loopt van 0 t/m 10. Maar wat is nu een marktconforme pagerank in de reiswereld? Wanneer doe je het goed of slecht? Een marktconforme pagerank voor de reisbranche ligt op 5. Partijen als Arke, D-reizen, ElmarReizen, Neckermann, Oad, Sunweb en Weekendjeweg scoren een 5. Maar er zijn ook positieve uitzonderingen, zo halen Transavia en Schiphol een pagerank van 7.

De pagerank verhogen?
Het verkrijgen van relevante en waardevolle links zijn belangrijk voor het verhogen van de pagerank. Een artikel op de website van Elsevier bijvoorbeeld. Elsevier heeft een pagerank van 8, dus als hier een artikel met een link naar uw website staat dan heeft u er een relevante en waardevolle link bij.Het is dus zaak om zoveel mogelijk relevante links binnen te halen. Maar zorg er daarnaast vooral voor dat u unieke content heeft, zodat sites vanzelf naar uw site gaan linken. Zo heeft Schiphol veel links te danken die naar de pagina van vertrek en aankomst verwijzen. En de ANWB heeft veel inkomende links die verwijzen naar de actuele verkeersinformatie.

Pagerank resultaten:
Url: www.schiphol.nl = 7
Url: www.transavia.nl = 7
Url: www.anwb.nl = 6
Url: www.zoover.nl = 6
Url: www.arke.nl = 5
Url: www.d-reizen.nl = 5
Url: www.elmarreizen.nl = 5
Url: www.landal.nl = 5
Url: www.neckermann.nl = 5
Url: www.oad.nl = 5
Url: www.sudtours.nl = 5
Url: www.sunweb.nl = 5
Url: www.weekendjeweg.nl = 5
Url: www.jiba.nl = 4
Url: www.ferio.nl = 4