Is wifi een revenue driver voor hotels? Die vraag stel ik mezelf iedere keer als ik een hotel bezoek. Waarom rekenen top hotels, zoals bijvoorbeeld het nieuw geopende Andaz Prinsengracht Amsterdam, €9 per 24 uur om online te kunnen. (vaak met maar 1 apparaat tegelijk)

Het doel van hotels

Wellicht lijkt het doel kortzichtig van hotels om geld te vragen aan gasten voor het gebruik van hun internet verbinding. Voor ons lijkt het alsof een wifi netwerk zo is aangelegd, toch? Daar komt heel veel bij kijken. Het hotel wil immers in alle kamers een goede ontvangst garanderen en een constante kwaliteit, zodat je skype of Facetime verbinding niet steeds hapert. Of dat de VPN verbinding met kantoor er niet steeds uitknalt bij het verzenden van een aantal belangrijke mails.

Het aanleggen én beheren van een dergelijk draadloosnetwerk met internet aansluiting kost veel geld. Swisscom legt die netwerken vaak aan voor de hotels in ruil voor een percentage van de opbrengst.

Aan de andere kant. Als wifi gratis zou zijn, dan is het makkelijker om in het hotel te delen op social media. Daar heeft het hotel dus profijt van. Instagrams, tweets gekoppeld aan een check-in, Facebook likes voor de eigen hotelpagina, een +1 op Google of een Pinterest plaatsen. Het wordt leuker en toegankelijker met gratis internet.

De oplossing?

Al een aantal keren heb ik hotels gezien die in ruil voor internet toegang vragen om een review achter te laten, of het liken van hun Facebook pagina. Hiermee bereikt het hotel veel:

  • een tevreden gast
  • goodwill om vaker terug te keren
  • instant aandacht op social
  • meer engagement

Maar gaat dit ook op voor de zakelijke gast? Is wifi daarmee een (eenvoudig) middel om de omzet per gast te verhogen? Wat is jullie mening?