Is wifi een revenue driver voor hotels? Die vraag stel ik mezelf iedere keer als ik een hotel bezoek. Waarom rekenen top hotels, zoals bijvoorbeeld het nieuw geopende Andaz Prinsengracht Amsterdam, €9 per 24 uur om online te kunnen. (vaak met maar 1 apparaat tegelijk)
Het doel van hotels
Wellicht lijkt het doel kortzichtig van hotels om geld te vragen aan gasten voor het gebruik van hun internet verbinding. Voor ons lijkt het alsof een wifi netwerk zo is aangelegd, toch? Daar komt heel veel bij kijken. Het hotel wil immers in alle kamers een goede ontvangst garanderen en een constante kwaliteit, zodat je skype of Facetime verbinding niet steeds hapert. Of dat de VPN verbinding met kantoor er niet steeds uitknalt bij het verzenden van een aantal belangrijke mails.
Het aanleggen én beheren van een dergelijk draadloosnetwerk met internet aansluiting kost veel geld. Swisscom legt die netwerken vaak aan voor de hotels in ruil voor een percentage van de opbrengst.
Aan de andere kant. Als wifi gratis zou zijn, dan is het makkelijker om in het hotel te delen op social media. Daar heeft het hotel dus profijt van. Instagrams, tweets gekoppeld aan een check-in, Facebook likes voor de eigen hotelpagina, een +1 op Google of een Pinterest plaatsen. Het wordt leuker en toegankelijker met gratis internet.
De oplossing?
Al een aantal keren heb ik hotels gezien die in ruil voor internet toegang vragen om een review achter te laten, of het liken van hun Facebook pagina. Hiermee bereikt het hotel veel:
- een tevreden gast
- goodwill om vaker terug te keren
- instant aandacht op social
- meer engagement
Maar gaat dit ook op voor de zakelijke gast? Is wifi daarmee een (eenvoudig) middel om de omzet per gast te verhogen? Wat is jullie mening?
leuk artikel Patrick! Het blijft een heet hangijzer. Onlangs was ik aanwezig bij een presentatie van Bilderberg Hotels. Ook zij afficheren zich als ‘een van de betere hotelketens’. Daar kost internet 13 euro per 24 uur. De CEO legde uit wat de kosten waren, maar de zaal kon zich niet vinden in het apart doorberekenen ervan. Kosten als warm water, verwarming, etc. worden toch ook in de kamerprijs doorberekend. Waarom wifi dan niet? Het lijkt er dus op dat hotels beter af zijn als ze de kosten verwerken in de kamerprijs en niet apart verrekenen, of het gratis aanbieden. Bovendien kan ik me helemaal vinden in je punt dat hotels er zeker baat bij hebben als gasten sociaal zijn en hun ervaringen delen via foto’s, video’s en andere posts. En als je er – als ruilmiddel – een review of like voor vraagt is het toch een win-win situatie?
Dank voor je reactie en aanvulling Jeroen! Ik vraag me nog steeds af, is de zakelijke gast wel “social”? Zijn daar gegevens van?
Het wekt mij altijd argwaan als hotels geld rekenen voor wifi. Ik zoek bewust naar hotels met gratis wifi. Is dat er niet, dan ga ik op zoek naar een ander hotel, of ga ik buiten de deur internet gebruiken, daar waar het wel gratis is.
Ik denk dat de discussie al lang niet meer gratis of niet gratis wifi is. Het gaat om de kwaliteit/snelheid van de verbinding.
Je kan wel gratis wifi hebben maar een slechte snelheid. Wat is dan 10-15dollar per dag mits je een goede verbinding krijgt.
Sites als hotelchatter.com bloggen vaak over nieuwe hotels met goede verbindingen. Dit aanleggen en onderhouden kost 1000den euro’s per maand. Het lijkt me dan ook logisch dat je betaald voor je snelle internet.
Check ook eens dit artikel: http://www.hotelchatter.com/story/2011/4/18/214035/608/hotels/HotelChatter%27s_2011_Hotel_WiFi_Report
Het is dus allemaal afhankelijk. Wil je beetje browsen dan kun je vaak af met een gratis trage verbinding of 3g (via bv droam). Ben je een echte zaken reiziger (dus niet voor je werk 1 nachtje ergens heen, maar veel on the road) dan heb je denk ik al een voorkeurs keten waar je punten spaart en al in zo’n hoog segment zit dat internet gratis (en snel) is.
Het zou voor partijen als booking.com echt een mooie toevoeging zijn te vermelden wat de kwaliteit van de wifi verbinding in het hotel is. Daar zou ik hotel kamers op uitzoeken, niet of het gratis is of niet..
Hej Peter,
bedankt voor je toevoeging. Het lijkt me inderdaad logisch dat business reizigers meer geven om kwaliteit dan om prijs. Echter, zou je voor hen nog kunnen bedenken dat het in de lobby van een hotel wel gratis is (en goed werkt), en op de kamer niet.
Ik denk echter dat het voor vakantiegangers niet zo vanzelfsprekend is dat je er veel geld voor neerlegt. Dan ga je gewoon op zoek naar een hotel waar het internet gratis is en verwacht je dat het werkt, gewoon om af en toe online te kunnen en het thuisfront te laten weten hoe je het hebt en wellicht toch nog even je werkmail snel te checken.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van hotels zelf. Krijgen zij klachten hierover, of gebrom aan de balie als ze prijs van het internet prijsgeven, aan zowel vakantiegangers als business reizigers?
Dit waait vanzelf over. Het is echt kortzichtig van hotels om betaling te vragen voor Wifi, terwijl die vaak ook nog eens beroerd werkt. Slimme hoteliers zoeken juist de dialoog met toekomstige gebruikers via de eigen hotelgasten, dus gratis Wifi is een communicatie/marketing tool. Niet omdat het gratis is, maar omdat daarmee je een leger aan fans kunt inzetten. Wij experimenteren overigens al met realtime reviews gebruikmakend van QR codes bij koffie apparaat, toiletten etc. Ook maken we virtueel zichtbaar over welke kennis en talenten de bij ons aanwezige gasten beschikken (dat vertellen ze ons graag). Daarmee maken we dus van de oude 3rd Place een moderne variant genaamd the 3rd Space (Joe Pine in het boek Infinite Possibility), de plek tussen werk en thuis waarbij virtualiteit en realiteit door elkaar heen lopen…
Overigens is het klassieke marketing onderscheid tussen een zakelijke-en niet zakelijke klant ook aan herziening toe. Mensen passen helemaal niet meer in dat soort ouderwetse vakjes..
Ondertussen heb ik voor bijna alle Europese landen wel een pre-paid dongle gekocht. even een investering tussen de €20 en €40,- per land en ook nu betaal ik voor het internet verkeer maar ik bepaal zelf hoeveel en wanneer. Vooral in de grote Europese steden is 3G heel normaal en is internet via een dongle betrouwbaarder dan via de wifi van het hotel. enige nadeel is dat ik nu ondertussen met 10 van die dongles op vakantie ga.
Wi-fi is de nieuwe melkkoe, waar de fitness en wellnes in een hotel leeg en onbenut blijven (moet je eens kijken wat zoiets kost in onderhoud) is een gemeengoed zoals Wi-fi en parkeren de nieuwe revenue driver.
@vince neem gewoon een corporate droam, 52,50 per maand, werkt in alle Europese landen, geen gezeik met eigen prepaids, geen gemier met slechts 1 provder per prepaid en vaak slecht bereik (wij werken met alle providers),. Vanuit onze klantenbase en dan met name de Amerikaanse en Australische hoor ik niets dan slechts over wifi in hotels. Mijn vrouw, travel manager bij een groot bedrijf, bevestigt dit; zij kan onmogelijk goede wifi voor haar eigen reizigers garanderen, ook al kiezen ze alleen 5 sterren etablissementen. GOED is het operatieve woord.
Dank je. Ik dacht dat het een universeel srpcit was en naar believen toe te passen. Maar het is specifiek voor WordPress en social bookmarking begrijp ik. Ik gebruik dat cms niet, dus ik zal op zoek moeten naar iets anders. Maar in ieder geval dank voor het reageren.
Ik kan mij niet voorstellen dat het aanleggen van WiFi zo verschrikkelijk duur zou moeten zijn. Is het duurder dan het aanleggen van een waterleiding of een tv-kabel? Waarschijnlijk niet. Hoe dan ook, je verwacht dat je in een hotel minstens de standaard van thuis hebt en thuis is internet nu eenmaal net zo normaal als warm water en televisie. een jaar of 12 geleden was toegang tot internet misschien nog niet vanzelfsprekend, maar vandaag de dag is het beschikbaar in overvloed en moet je moeite doen om de bandbreedte volledig te benutten.
Ik heb al menig hotel afgeserveerd vanwege betaald internet of omdat de website het niet vermeldde. Of internet een revenue driver is, is denk ik nieteens de vraag meer. Ik denk eerder dat hotels omzet mislopen door het niet (bijna) gratis aan te bieden en daar over te informeren.
Oja; prima om twee versies aan te bieden waarbij een betaalde business variant meer zekerheid/snelheid/uptime garandeert.
Wifi op zich is allang geen USP meer. Als het er niet is dan is dat voor veel reizigers wel een enorm gemis. Liever gratis, maar betaald is op zich ook geen belemmering. Ben net 4 weken in Amerika geweest kamperen. Alle campings hadden gratis wifi. De ene was traag, de ander was super snel. Ook waren er bij waarbij de verbinding geregeld wegviel.
Wat ik zie als kans voor de Telcos is dat je met je abo gewoon overal ter wereld mobiel internet hebt. Mijn Tmobile kan mij dus in Amerika alleen met een Surf en Travel pakketje internet bieden. Zonder dit pakketje kan ik GEEN mobiel internet gebruiken, ook niet tegen normale roaming kosten. Schande. Ik was daar connected met Tmobile USA netwerk, waarom hebben die geen deal, waarom kan ik niet gewoon (tegen welke voorwaarden ook) gebruik maken van HUN mobiele internet?