Tijdens de M!CE & Business Travel Fair vorige week donderdag werden Daan Lenderink (Schiphol Travel Group), Jan van Veen (Inkoopmanager Fugro Engineers) en Herman van Vliet (Mint Hotel) voor een publiek van inkopers, luchtvaartmaatschappijen, zakenreisorganisaties, diverse vragen voorgelegd over de zakelijke reiziger in een veranderende reisomgeving.
Zakelijke reizigers weten steeds meer direct de weg te vinden voor hun reisplan door de toegankelijkheid en de directe aanwezigheid van accommodatie- en vervoerverschaffers op internet. Zij zijn steeds meer controle over hun eigen reisplan en omzeilen veelal het stringente reisbeleid van hun bedrijf. Dit tot wanhoop van de travelmanager van grote bedrijven, die met een zakelijke reisorganisatie afspraken maakt en hiervoor beleid ontwikkelt. De zakelijke reizigers maakt niet altijd gebruik van de bookingstool die aanwezig is. Veelal denkt de reiziger goedkoper uit te zijn door zelf te zoeken. Een ander aspect is ook de loyaliteitsprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen, die de reiziger liever benut dan kiezen voor de preferred supplier. Reizigers vergeten hierbij veelal een belangrijk aspect: Veiligheid. Tracking & Tracing is belangrijk om tijdens calamiteiten de medewerkers weer snel en veilig thuis te krijgen. Dit punt zal meer belicht moeten worden bij de uitleg en de urgentie van de travelpolicy bij bedrijven.
De inkoopmanager en de zakenreisorganisatie opteren om deze reden voor een sturend element en begrenzing van deze vrijheden door zakelijke reizigers. Daarnaast is het plaatsen van inkoopmanagement onder finance afdeling een oplossing om controle te houden. Deze kan meer sturend werken.
De grote vraag is natuurlijk waarom die reiziger via internet boekt en niet via de bookingstool van de reisorganisatie. Daar zullen inkoopmanagers en reisorganisaties bij moeten stilstaan. Door reizigers meer gemak en flexibiliteit te bieden, waar zij toch het gevoel hebben enige verantwoording te krijgen, zal dit probleem zich waarschijnlijk op termijn oplossen.
http://www.ing.nl/Images/ING-Zakelijke-reiziger-vraagt-om-verandering-aanbod-mei-2011_tcm7-88215.pdf
Tracking en tracing is geen argument voor mij. Stort ik neer dan weet je op welke vlucht ik zat en anders ben ik altijd bereikbaar? Of mis ik iets?
Usability vd tools tov online boeken zal minstens even goed moeten zijn om de loyalty mis te lopen.
Ik denk dat veel (zaken)reizigers vergeten te melden waar ze zitten, met welke maatschappij e.d. Via centrale inkoop is dat allemaal geregeld en is te tracken waar iemand zich bevindt. Het is niet voor niets dat TripIt.com zo groot wordt denk ik. Maar daar komt het wel op neer Wouter.