Vorige week las ik op TravelNext een interessant artikel van Sanne Bakker, Ecommerce Manager van WestCord Hotels. Daarin zet ze naar aanleiding van haar ervaringen bij tientallen samenwerkingen met bloggers praktische tips op een rij om zo’n samenwerking tot een succes te maken. Ze was zo aardig om daarbij mijn blogreis naar het stoomschip Rotterdam te vermelden.

Dit artikel is geschreven door Sandra van Bijsterveld, gastblogger, oprichtster van Stralendschrijven

Het leuke is, dat haar ervaringen erg overeenkomen met mijn ervaringen aan de andere kant van de samenwerking. Haar tips om duidelijke afspraken te maken en over het delen van de uiteindelijke posts door de bestemming waren in mijn eerste volle jaar als reisblogger zelfs de belangrijkste leerpunten voor mij.

Daarom leek het me leuk om tegenover de 7 tips van Sanne als organisator van blogreizen vanuit een bestemming, ook 7 leermomenten vanuit de rol als travelblogger op een rijtje te zetten. Daar kunnen ook DMO’s weer van leren.

1. Maak duidelijke afspraken

Komt de bestemming er zelf niet mee, vraag dan naar hashtags en andere wensen wat betreft social media posts en blogposts. Of doe zelf een voorstel natuurlijk. Dit heb ik wel geleerd toen aan het begin van het jaar een opdrachtgever in eerste instantie de invulling volledig aan mij overliet, maar me op de laatste avond van de persreis een sms’je stuurde met heel specifieke eisen waaraan mijn foto’s van de reis moesten voldoen. Niet handig, niet leuk, maar dankzij die ervaring zal ik het nooit meer vergeten: zorg ervoor dat de verwachtingen van beide kanten duidelijk zijn!

2. Bereid je goed voor

Ik ben een voorstander van uitgebreid inlezen en voorbereiden. Net zoals Sanne een checklist heeft gemaakt om voor de komst van een blogger te controleren of alles er klaar voor is, zo heb ik ook een hele lijst met actiepunten voor vertrek. Ik bekijk grondig de bijbehorende websites en volg de socialmediaprofielen om er een gevoel bij te krijgen. Als ik informatie mis, vraag ik daarnaar. Daarbij maak ik aantekeningen in Evernote, zodat ik de gevonden informatie op reis altijd bij de hand heb. Ook noteer ik alvast ideeën voor artikelen die uit de reis kunnen voortkomen – handig om mijn voorstel aan de bestemming zo concreet mogelijk te maken.

3. Gedraag je professioneel

Wat dat precies is, daar kunnen de meningen natuurlijk over uiteenlopen. Voor mij betekent het bijvoorbeeld op tijd komen, beleefd blijven (ook als er iets tegenzit), interesse tonen (ook als een van de onderdelen je minder interesseert) en alles doen om de blogreis tot een succes te maken en zo veel mogelijk ervaringen op te doen, zodat je er lekker veel over kunt vertellen. Als je dat doet, is een blogreis keihard werken. Maar het is dan ook geen hobby, maar je werk, toch? Ook heb ik gemerkt dat veel mensen die ik tijdens reizen ontmoet zich nog niet bewust zijn van al het werk dat in een blog gaat zitten en de meerwaarde die een blog kan bieden. Als hier belangstelling voor is, vertel ik er graag iets meer over.

4. Maak veel aantekeningen

Ik noteer als een gek tijdens rondleidingen en bewaar alles in de persmap en alle folders die ik verder tegenkom zorgvuldig. Soms lijkt iets op dag 1 niet genoeg voor een blogpost, maar gebeuren er op latere dagen dingen die zich er goed mee laten combineren. Pas als ik alles over de reis heb geschreven wat ik wil schrijven, meestal een maand of twee later, ga ik dingen wegdoen, puur omdat mijn huis anders dichtslibt met brochures.

5. Maak veel foto’s

Ik weet niet veel van fotografie en een van mijn goede voornemens voor dit jaar is dan ook om daar meer over te leren. Tot die tijd gebruik ik het boekje De beste fotografietips van Lonely Planet, oefen ik mezelf in ‘het kijken’ en maak ik vooral heel veel foto’s, uit verschillende hoeken en met verschillende instellingen. Zo heb ik thuis volop keuze als ik een mooie foto zoek bij een bepaald artikel.

6. Schrijf en blijf bij jezelf

Als de bestemming een reclametekst wilde zoals in een brochure, of een opsomming van feiten als in een reisgids, hadden ze geen blogger gezocht. Het leuke aan bloggen is juist dat persoonlijke, dat authentieke – hoewel het natuurlijk wel de bedoeling is dat je lezers iets voor zichzelf uit jouw persoonlijke ervaringen kunnen halen.

7. Deel en vraag om te delen

Als je dan eenmaal iets hebt geschreven, zorg je er natuurlijk voor dat de blog voor de destinatie onder de aandacht van zo veel mogelijk mensen komt. Wat voor mij het grote leerpunt is op dit gebied, is de bestemming zo ver krijgen dat ze de blogpost(s) ook delen met hun netwerk. Eigenlijk dacht ik dat dit wel vanzelfsprekend zou zijn: een groot bereik is toch ook hun doel?

Toch krijg ik regelmatig de meest enthousiaste bedankjes voor een post via de mail en dm, of meldingen dat mijn tweet is toegevoegd aan de favorieten van de bestemming. Superleuk, maar als ik dan kijk of de post ook is gedeeld, is dat helaas vaak niet het geval. De laatste tijd probeer ik daarom om het bescheiden hopen en afwachten opzij te zetten en expliciet te vragen of ze de post, als ze er zo tevreden over zijn, willen delen op hun Facebook-pagina of via Twitter.

Nu hoop ik natuurlijk dit jaar weer heel veel bij te leren over (reis)bloggen. Hoewel ik dit jaar al veel heb mogen meemaken, sta ik voor mijn gevoel nog aan het begin. Dus ben je zelf blogger of vertegenwoordig je een bestemming en heb je tips, dan zou ik het fijn vinden als je die hieronder wilt delen. Zo gaan we allemaal een nog beter travel blogjaar tegemoet!