Vergeet Skyscanner, Cheaptickets en andere websites: met behulp van dit systeem vind je tickets zoals reisagenten dat doen. Het Matrix Airfare Search system is een systeem gecreëerd door Google geeft je de mogelijkheid een zogenaamd ‘open jaw’ ticket te vinden. Dit houdt in dat je binnen het systeem een flexibel ticket kunt vinden waarbij je de mogelijkheid hebt meerdere luchthavens, maatschappijen en data onderling te vergelijken. Je boekt je tickets uiteindelijk ook niet hier, maar bij de airline in plaats van bij een tussenpartij.
Ik kende dit systeem al een tijdje, maar heb het vorig jaar voor het eerst getest toen ik mijn vriendje probeerde warm te krijgen voor een kleine break rond oud en nieuw. Ik had al tickets vanaf €700 naar Thailand gevonden en was benieuwd of en hoeveel het zou schelen als ik tickets via dit systeem zou zoeken.
Ik heb het uiteindelijk ‘s nachts bekeken en vond retourtickets voor €480 met Qatar Airways, wat heel weinig is tijdens het Thaise hoogseizoen. Inmiddels waren de ticketprijzen al wat gestegen, maar ik heb alsnog tickets van €551 gevonden. Even ter vergelijking: via andere websites kwam ik niet onder de €773 voor dezelfde periode.
Zo vind je de allergoedkoopste vliegtickets
1. Ga naar de website
2. Kies mogelijke vliegvelden van vertrek
Hierbij geldt: hoe meer vliegvelden, hoe groter de kans op een goedkoop ticket. Je kunt binnen een bepaalde schaal aanvinken welke vliegvelden je wel en niet wilt. Beperk je hierin niet tot Nederland, maar neem ook Dusseldorf en Brussel in je overweging mee.
3. Kies mogelijke vliegvelden van aankomst
Ook hier heb ik voor meerdere vliegvelden gekozen.
4. Vul het minimale aantal dagen van jouw reis in
Selecteer ook overige wensen zoals bijvoorbeeld het maximale aantal overstappen dat je wil maken.
5. Zie onderstaand scherm
Zoals je kunt zien kun je nog een maand later vertrekken dan je in de eerste instantie aangaf.
6. Check of langere/kortere trips goedkoper uitvallen
Mocht je willen checken of een 13daagse of bijvoorbeeld 15daagse trip goedkoper uitvalt, dan kun je dit linksboven aanpassen. Wanneer je uiteindelijk 28 december aanklikt krijg je een overzicht met alle retourvluchten tussen 28 december en 13 januari. Qatar Airways is in dit geval nog steeds de goedkoopste oplossing.
7. Check voor losse tickets
Nu kan het altijd zo zijn dat individuele vluchten nóg goedkoper uitpakken, dus je kunt ook nog voor losse tickets kijken.
8. Bezoek de website en boek!
Je moet de specifieke vluchtcode in de gaten houden en op de website invullen om de vlucht terug te vinden.
Ik heb het uiteindelijk voor een paar situaties vergeleken en hierbij waren de tickets iedere keer goedkoper dan bij andere websites. Uiteraard kan ik niet garanderen dat dit altijd het geval zal zijn, maar door dit trucje heb ik in ieder geval mijn reispartner weten overtuigen dat €480 een werelddeal is en bracht afgelopen oud en nieuw op een Thais strand door!
Credits headerafbeelding: Nathalie Babineau-Griffiths (CC)
Deze ITA Matrix is inderdaad tien keer beter, en nog belangrijker: geheel onafhankelijk t.o.v. de OTA’s!
Waar ik overigens wel een beetje van schrik is het feit dat bij een zojuist afgestudeerde NHTV’er pas sinds kort bekend is! Niets ten nadele van de auteur natuurlijk, maar deze tool bestaat al zeker 5 jaar en er is blijkbaar op de NHTV nooit aandacht aan geschonken? Ik gooi de knuppel maar in het hok: Zegt dit iets over de NHTV en het gebrek aan actuele onderwerpen tijdens de opleiding en dus over de waarde van het NHTV-diploma?
Een snelle rondgang over Linkedin bij Travelbird leert dat ik niemand heb kunnen vinden die de NHTV heeft gedaan. En je kan zeggen over hen wat je wilt (ik ben niet een heel grote fan van die club), maar ze zijn met afstand het snelst groeiende reisbedrijf van Europa. Willen NHTV’ers niet bij dit bedrijf werken of wil dit bedrijf juist geen NHTV’ers?
Hi Joost,
Bedankt voor je reactie.
Wat mogelijk verwarrend is, is dat mijn studie zich niet op deze kant van het toerisme richt, waardoor wij ook niet worden gewezen op tools zoals deze. Andere NHTV opleidingen focussen meer op de praktische kant van toerisme en ik verwacht dat die studenten hier wel degelijk over worden onderwezen. Dit artikel heb ik oorspronkelijk enige tijd geleden voor mijn eigen travelblog geschreven en staat dus volledig los van mijn studie. Ik ben juist bijzonder positief over het NHTV! Mogelijk biedt dit document meer duidelijkheid over de verschillen: http://www.nhtv.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Academie_voor_Toerisme/Verschillen_toerisme-opleidingen_NHTV.pdf
Ik ben overigens bezig met een samenwerking met TravelBird en weet daardoor dat daar wel degelijk NHTV’ers werken. Ik kan sowieso al één iemand opnoemen, dus het lijkt mij in ieder geval sterk dat daar een verband tussen zit.
Hey Liselore, leuk dat je snel in inhoudelijk reageert!
Zoals al eerder aangegeven; het gaat niet om jou persoonlijk! Sterker nog, hier op kantoor lezen we met plezier jouw blog! Maar het gaat ons om het feit dat iets wat al vijf naar in de toerisme sector bestaat, pas recentelijk door een NHTV student wordt gezien. Ook voor studenten die Destination Management volgen, zou de ITA matrix gewoon top of mind moeten zijn vind ik. Nogmaals: ik deel je mening volledig overigens!
Dat JIJ lovend ben over de NHTV is supermooi, maar het gaat om werkgevers. En natuurlijk werkt er bij Travelbird vast een NHTV’er, maar 90% van het personeel is juist geen NHTV’er, in tegenstelling tot de traditionele touroperators waar de verhouding juist andersom is. En een gesponsorde blogtrip naar Berlijn voor Travelbird is natuurlijk iets anders dna structureel samenwerken 😉
Ook hulde vool Lobke die mijn commentaren goedkeurd overigens. Daar de NHTV sponsor van deze site is, zou het makkeljker zijn om kritiek niet te plaatsen. Dus dit is alleen maar noemenswaardig! Let wel: ik ben allesbehalve tegen de NHTV, maar ik hoor steeds meer om me heen in de branche dat “NHTV’ers niet meer zijn wat het geweest is”. En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een beetje. Laat dit dan vooral een signaal richting de opleiding zijn en ik hoop dat dit niet gezien wordt als niet-onderbouwde kritiek.
Hi Joost,
Leuk om te horen dat jullie m’n blog lezen 🙂 Ik voelde me ook absoluut niet persoonlijk aangevallen hoor, maar wat toelichting leek me wel op z’n plaats.
Als het inderdaad zo is dat het niveau van het NHTV niet meer is wat het geweest is, dan is dat erg spijtig. Ik ben destijds juist vanwege de positieve verhalen van Amsterdam naar Breda verhuisd, nadat ik in Amsterdam op hele slechte opleidingen had gezeten. Juist de bedrijven waren lovend, daarom vind ik het opvallend. En natuurlijk weet ik door één samenwerking voor mijn blog niet hoe een bedrijf in elkaar zit, maar ik heb me hier wel degelijk in verdiept.
Dag Joost,
Dank voor je reacties en open mindedheid. Als Communitymanager is het mijn taak om de community (en discussies) openlijk plaats te laten vinden. Pas dan, werkt een community echt. Dus geen hulde daarvoor 😉 er moet plaats zijn voor feedback.
Het klopt dat NHTV partner is, maar dat betekent natuurlijk niet dat ook NHTV niet kan leren van de content (en reacties) die hier gedeeld worden. Ik denk dat Liselore de situatie heel mooi verwoord: het is een aanname, en de nuances zijn er zeer zeker wel. Goed om te horen dat dit meer zichtbaar zou mogen worden en dat NHTV meer naar buiten mag brengen, waar zij intern allemaal mee bezig is.
Daarbij gaat het wellicht niet eens om de school zelf, maar waar reisopleidingen in het algemeen mee bezig zijn en waar de(toekomstige) travelprofessional zichzelf in ontwikkelt. Gelukkig werken we daarvoor ook samen met Reiswerk, die het onderste uit de kan wilt halen met cursussen, trainingen, loopbaanscans en events voor pas-afgestudeerden, maar ook voor mensen die al een tijdje in de branche werkzaam zijn. Op die manier moet een continue ontwikkeling van individuen in de reiswereld gewaarborgd blijven.
De vraag die je overigens indirect stelt is zeer actueel. Waar moet een pas afgestudeerde student toerisme (ongeacht specialisatie) aan voldoen? En waar zouden die aan de slag kunnen.
TravelBird is natuurlijk een puur technologisch bedrijf, maar wordt wel onder de reisbranche gerekend. NHTV en dan de richting e-travel minor doet projecten met dit bedrijf en houdt zich vooral ook bezig met actuele vraagstukken en projecten over alle online en social gerelateerde werkzaamheden en functies van de toekomst. Misschien kunnen we daar eens wat meer over naar buiten brengen. Dus dank voor die input.
Bij welk bedrijf ben je zelf werkzaam Joost?
Deze tool had ik niet gezien, maar ik zie dat het dezelfde data is als Google Flights. Ik moet nog de eerste goede aanbieding tegenkomen op Google Flights en merk dat na de hype van de introductie in Nederland, niemand het er nog over heeft.
Mijn ervaring is dat Skyscanner completere data heeft. Je mist nu eenmaal veel aanbiedingen door het feit dat tussenpartijen niet zijn opgenomen in de ita database. Deze partijen krijgen vaak de mogelijkheid om bepaalde tickets tegen betere tarieven te verkopen dan de airline rechtstreeks aanbiedt. Ook niet alle airlines zijn vertegenwoordigd in ita. Arkefly bijvoorbeeld is niet opgenomen.
Ik ga nog even rondneuzen of ik wat leuks kan vinden 🙂